lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Schroeven om voorriemschijf vast te zetten

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen SMT berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pvdbogaard



Geregistreerd op: 30-5-2011
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Zo, 27 Mrt. 2016, 15:28    Onderwerp: Schroeven om voorriemschijf vast te zetten Reageer met quote

Schijven van het voorwiel gehaald om ze eens heel goed schoon te maken. Alle bobines draaien nu weer vrolijk zodat de schijf weer optimaal "zweeft".
Echter bij het weer op het voorwiel plaatsen van de linker schijf (met ABS ring) heb ik een probleem.

De manual stelt (qua wandraaimoment):

Screw, front brake disc M8 30 Nm (22.1 lbf ft) Loctite® 243TM

Maak ze vast door alles eerst handvast te zetten en vervolgens steeds de tegenovergestelde schroeven vast te draaien. Zet de momentsleutel op 24Nm en de schroef begint door te draaien. Zit toch een heel eind van die 30Nm af lijkt me. Even proberen hoeveel mijn "handvast" is, en bij 18Nm kom ik aardig in de buurt.

Hamvraag:
1) is 30 Nm de juiste waarden? Zo niet, wat mag deze dan zijn?
2) één schroef is nu dol, hoe krijg ik deze ok.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 27 Mrt. 2016, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

en euhm...; wel eens over gedacht wat een M8 is ??

hoveel zijn er van die M8 volgens de manual....


ergo: aandraaimoment is juist, maar dat behoort niet bij die kleine boutjes (M6 ? ) van de schijf.

succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
pvdbogaard



Geregistreerd op: 30-5-2011
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Mrt. 2016, 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

eh eum wink

de zes boutjes waar de remschijf mee vastzit, hebben een diameter van 8mm. Het gat in de schijf gelukkig ook Smile

De boutjes zijn allen nog ongeschonden. Bij het losdraaien van het "foute" boutje kwam het getapte schroefdraad uit het wiel als een veertje. Duidelijk dat er opnieuw een schroefdraad in getapt moet worden.
Het losdraaien van de boutjes ging heel zwaar. Mijn vermoeden is dat ze (veel) te stevig waren aangedraaid ....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Bertje



Geregistreerd op: 12-9-2007
Berichten: 134
Woonplaats: Op de Veluwe

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Mrt. 2016, 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Oeps misverstanden..............
In mijn boekje van de 1190 ADV staat op pagina 197 2e regel van onder:
Screw, Front brake disk, M6, 14 Nm, Loctite 243

Verder vind ik geen één bout M8 die met 30 Nm aangehaald moet worden. Max 25 Nm. ???????????

Groeten Bertje.

_________________
De mooiste weg is een omweg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Mrt. 2016, 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

pvdbogaard schreef:
eh eum wink

de zes boutjes waar de remschijf mee vastzit, hebben een diameter van 8mm. Het gat in de schijf gelukkig ook Smile

De boutjes zijn allen nog ongeschonden. Bij het losdraaien van het "foute" boutje kwam het getapte schroefdraad uit het wiel als een veertje. Duidelijk dat er opnieuw een schroefdraad in getapt moet worden.
Het losdraaien van de boutjes ging heel zwaar. Mijn vermoeden is dat ze (veel) te stevig waren aangedraaid ....


met 8mm bedoel je waarschijnlijk dat er een 8mm sleutel op past?

M8 is 8mm buitenkant schroefdraad (in het gat...), heeft niks met de sleutelmaat te maken.

De boutjes van de schijf zijn naar mijn weten toch echt 6mm boutjes.


de torque spec zegt (990):
M6, 14Nm +loctite 243. dit zijn de zes schijfboutjes.

er wordt ook over een M8x1.25 bout gesproken (waarvan ik zo effe niet weet welke dat is...), die moet 30Nm idd. Maar goed, dat is een M8 metrisch-fijne schroefdraad.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
pvdbogaard



Geregistreerd op: 30-5-2011
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2016, 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Met 8 mm bedoel ik de diameter van het schroefdraad. Het zijn dus echt 8mm dikke boutjes (torx) Kan ook niet bedenken welke andere boutjes voldoen aan de omschrijving "front brake disc:" er zijn geen andere!

Dit is een 2013 SMT (met dat mooie oranje frame Smile ) Vemoed dat de Adventure (dat is jouw referentie vermoed ik) in deze anders is dan deze SMT.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Bertje



Geregistreerd op: 12-9-2007
Berichten: 134
Woonplaats: Op de Veluwe

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2016, 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Verwisseling ??????

Op m'n SMT, vroeger, zat de remschijf ook maar 6 boutjes gemonteerd.

Een M6 met daaromheen een helicoil lijkt ook wel aardig M8. Misverstand??

Succes. Bertje

_________________
De mooiste weg is een omweg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Mrt. 2016, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

pvdbogaard schreef:
Met 8 mm bedoel ik de diameter van het schroefdraad. Het zijn dus echt 8mm dikke boutjes (torx) Kan ook niet bedenken welke andere boutjes voldoen aan de omschrijving "front brake disc:" er zijn geen andere!

Dit is een 2013 SMT (met dat mooie oranje frame Smile ) Vemoed dat de Adventure (dat is jouw referentie vermoed ik) in deze anders is dan deze SMT.



hey, you are right smiley

SMT 2013, M8 30Nm +243lt. (ownersmanual)

moet zeggen dat ik dat ook wel veel vind voor een gewone M8 in alu, maar ok.


combinatie van loctite en corrosie van het alu kan soms zorgen dat ze erg vast zitten en de draad beschadigd raakt bij het uitdraaien.

heb je het al opgelost? draad stuk?
als er genoeg vlees omheen zit kun je een M8 helicoil plaatsen natuurlijk

ik neem aan dat het een 'gewone' M8 is.. en geen M8 fijn?

M8 is standaard 1.25mm spoed. (oeps ik was er niet echt bij he geloof ik... surprised )

waarschijnlijk staan er daarom dus 2 soorten bouten vermeld in het algemene handboek... verklaart ook meteen wat de andere onbekende bout is , haha

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
pvdbogaard



Geregistreerd op: 30-5-2011
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Do, 31 Mrt. 2016, 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig we zijn het eens. Smile

Nog niets aan gedaan.

Kostte veel moeite om de schroeven los te krijgen. Of de man uit de werkplaats van de dealer hier iets te enthusiast is geweest, of dat het de loctite is geen idee. De schroeven gaan er nog steeds moeizaam in, in de zin van met de hand indraaien lukt niet...
Zou het kunnen zijn dat de overige schroefdraden ook loskomen bij het vastzetten? Vermoed dat ik met wiel, schijven, en schroeven even bij de dealer langs moet gaan..

Trouwens, 'M8 fijn' een nieuw begrip voor mij. Hoe herken ik dit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 31 Mrt. 2016, 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Metrisch 'fijn' heeft een fijnere spoed. kun je gewoon zien, of meten/uittellem.

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_metric_screw_thread

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
pvdbogaard



Geregistreerd op: 30-5-2011
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Apr. 2016, 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

Het zijn "gewone" schroeven. Inmiddels zitten de schijven weer vast aan het wiel!

Ik ben met alles naar de dealer gegaan. De monteur deed een visuele inspectie van de overige schroefdraden en zag dat meerdere er al "merkwaardig" uitzagen. Hij telde zijn voorraad helicoils en het wiel mocht een paar dagen logeren: met slechts 9 van die dingen op voorraad moesten er nieuwe besteld worden. Met zoveel schroefdraden al aangetast lijkt het het beste om ze alle twaalf maar aan te pakken zodat alles zeker weer goed is.

Nogmaals: ik hen alle 12 schroeven (6 per kant) losgedraaid, waarbij me opviel dat dat behoorlijk stroef ging. Bij het indraaien zijn (aan één kant) alle schroeven er met de hand ingedraaid. Daarna mijn "kleine" moment sleutel (die tot 24Nm gaat) gepakt om alles eerst met 24Nm aan te draaien. Idee was om daarna met de grootte momentsleutel (20-120NM) de 30Nm (volgens boekje) te realiseren.
Al voordat de 24Nm was bereikt (de sleutel klikte niet door) was het schroefdraad al kapot en de schroef draaide vrij gemakkelijk door. De overige heb ik verder niet geprobeerd. Laat ik zeggen, ik had reeds een voorgevoel...

De discussie is nu: hoe komt het dat er zoveel van die schroefdraden slecht of al kapot zijn?
De dealer stelt: als mijn monteur ze te strak aandraaide dan waren ze hier al dolgedraaid. Je hebt "gewoon" pech, maar door het uitdraaien zijn de schroefdraden aangetast. Mede doordat de locktite vrij sterk is.

Mijn insteek is meer: de monteur heeft ze te strak aangedraaid. De spanning waaraan ze constant stonden blootgesteld heeft het schroefdraad te zwaar belast zodat bij los/vast sessie de draad er als een springveertje uitkwam.

Zowel ik als mijn dealer zijn benieuwd naar aansluitende of andere zienswijzen. Graag dus jullie inzicht in deze!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen SMT Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif