Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
bazz
Geregistreerd op: 13-6-2010 Berichten: 109
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2015, 13:05 Onderwerp: India, Nepal, Pakistan |
|
|
Aan alles komt een einde. 3 jaar en 3 maanden zijn we onderweg geweest. 47 keer een grens over gestoken en ergens rond de 100000 km gereden...
Wij zitten ondertussen terug in Belgie. De moto is hopelijk onderweg maar daarover later meer.
Niets als regen hier nu dus ideaal om het laatste deel van onze reis nog eens neer te schrijven.
De vorige keer zijn we gestopt aan de grens tussen Myanmar en India.
In India beginnen we dus terug om daarna via Nepal opnieuw in India te belanden en vervolgens in Pakistan te eindigen.
India begon zeer moeilijk omdat er in onze paspoorten 'new Delhi' als port of entry stond...en wij in Moreh stonden.
1x uit het land gestuurd om enkele uren daarna nog eens te proberen en pas na lange moeizame gesprekken uiteindelijk toch binnen te geraken.
We kwamen India binnen via Myanmar en kwamen dus terecht in de amper bezochte Noord Oostelijke provincies Manipur, Nagaland, Assam...
Een van onze eerste beelden in Manipur, India. Misschien niet zonder reden dat zoveel mensen hier vegetarisch zijn...
We hebben al snel genoeg van de stad en zijn dan ook vlug terug op pad.
Eens weg van de grotere steden wordt het gelukkig al snel wat mooier en kleurrijker.
Ik zou graag schrijven dat we daarna door prachtige bossen en heuvels reden. Heuvels wel..bossen helaas niet meer.
Hier en daar een (werk)olifant onderweg en massa's kleurrijk versierde trucks.
We waren niet op de hoogte dat het Holi (kleur) festival ging plaatsvinden maar heel blij dat we dit eens hebben kunnen meemaken.
Weken later zagen we nog rood/groen/geel...
Vanop een afstand was al te zien dat er een serieuze landslide had plaatsgevonden. Of 150 km terugkeren of er toch langs proberen te gaan. Het is niet goed te zien op de tweede foto maar zonder de kraan die de zijkant van het pad ondersteunde was ik naar beneden getuimeld met de moto. Volgende keer toch maar bagage afladen.
Een foto op aanvraag van de wel heel dicht bij mij kruipende monnik
Bijna een maand in India en nog niet echt onder de indruk van de wegen en omgeving. Daar kwam verandering in eens we Sikkim bereikten. Het vergt wat moeite en bureaucratisch gedoe om alle permits te krijgen maar dat is het meer dan waard!
Zeker het laatste stuk, de Yumthang valley, die op zo'n 3500 meter ligt. Naast het vergapen aan de prachtig natuur is het ook heel amusant om Indiers bezig te zien die nog nooit sneeuw gezien hebben. Eerste keer vriestemperatuur 's nachts.
Vanuit Sikkim rijden we Nepal binnen, een land dat ons helemaal ligt. Vriendelijke zachte mensen, mooie Budhistische tempels, vlaggetjes en natuurlijk de himalaya's.
We beleven hier ook een van onze heetste en vermoeiendste dagen. Temperatuur piekt tot 47 graden en in 2 uur tijd hebben we 5 maal platte band!
Sommigen moeten het dan maken...
Anderen rusten er even bij
Maar dat was alweer gauw vergeten als we vanuit Pokara op weg gaan naar de Mustang Mountains waar we tot zo'n 4000 meter hoog rijden omringd door 6000 en 7000 meter toppen. Een route die veel mensen stappen maar die ook door moto's kan gedaan worden.
Het begint met groen, riviertjes en schapen
Maar het wordt al gauw dor en steenachtig maar zeker niet minder mooi en geweldig om door te rijden.
Eens bekomen van deze natuurpracht vertrekken we terug richting India, Onderweg leren we dat als er ergens een festival is in een indische stad er in 30km omtrek geen bed meer te vinden is. Ze zijn er met 1,2 of 1,3 miljard dus als er daarvan slechts een klein deeltje, pak 300000, allemaal naar 1 stad gaan...
De wegen zijn niet echt boeiend te noemen nu we terug in India zijn. We bezoeken Varanassi en Agra (met de wondermooie Taj Mahal) en belanden in Delhi . Ondertussen schommelen de temperaturen nog steeds tussen de 40-47 graden..
Een plezier om in te rijden met zo'n zware moto.
Delhi is weer zo'n Indische grootstad waar de armoede heel zichtbaar is. Eens het donker wordt liggen de straten letterlijk vol met mensen die geen andere plaats om te slapen hebben. En tussen dat alles lopen er ook overal koeien rond. En het is vuil..vaak heel vuil.
Delhi zelf is niet echt onze droombestemming met de moto en we zijn nu in de buurt van de wereldbefaamde Manali-Leh route in Noord West India. De gemiddelde hoogte van deze route is 4000 meter met een top van 5328 meter..dus al gauw knallen we weer rond met de moto. En waar de steden zo vuil en druk waren belanden we nu weer in prachtig gebied van India. De route is maar 4-5 maanden per jaar open..daarbuiten is er sneeuw, ijs en landslides.
Op delen van de route worden er tijdelijke kampen opgezet waar reizigers kunnen overnachten.
De route begint weer in het groen met prachtige bergen in het zicht.
Na een vermoeiende maar bevredigende dag volgen we een pijl die ons via een zandweg 10 km van de weg brengt waar we deze tenten vinden.
Ons tenthotel bij dag en bij nacht.
En weer terug op pad. De wegen zijn over het algemeen goed te noemen. Zeker als je bedenkt dat het hier 7-8 maanden per jaar dicht gesneeuwd is. Hier en daar natuurlijk de onvermijdelijke landslides.
Met vanvoor een bende ongeduldig wachtende enfields die zodra het enigzins mogelijk is over en langs de versperring glippen.
Onder het moto 'act local' doen we dan maar mee.
Zoals reeds eerder gezegd liggen de wegen er over het algemeen heel goed bij en is de omgeving adembenemend.
Een van de mooiste en hoogste routes in de wereld.
Tussendoor even poseren met het leger dat hier massaal aanwezig is. Pakistan en India liggen nogal in de clinch over dit gebied.
Een blij weerzien met yaks. Van China geleden dat we die nog gezien hadden.
In deze regio zijn overal kloosters te vinden...ideaal om even een rustpauze in te lassen
Een plezier om hier te rijden!
Kleurrijke trucks die, zo zullen we later leren, qua versiering echter zwaar afgetroefd worden door de Pakistaanse.
En nog twee mooie beelden om India af te sluiten...
En dat was India alweer waar we lang geweest zijn maar toch maar een klein deel van gezien hebben. We zullen hier zeker nog eens moeten terugkomen om midden en zuid India te zien.
Liefst met iets menselijkere temperaturen de volgende keer.
Volgende stop was dan Pakistan. We hadden geen idee wat hier te verwachten. Als je afgaat op de berichtgeving in het westen blijf je hier beter weg. Voor ons was het echter een geweldig land met super vriendelijke en gastvrije mensen.
Nu we hier toch waren konden we niet anders dan de Karakorum Highway te rijden tot aan de Chinese grens. Een geweldige ervaring.
We rijden Pakistan binnen via de Wagah border (de enigste (legale) mogelijkheid), waar we ook gaan kijken naar de grens ceremonie.
2 maanden later blaast een jongeman zich hier op met 60 doden en meer als 100 gewonden als gevolg...
Een dag nadat we in Pakistan aangekomen zijn begint het zwaar en non stop te regenen. Het begin van de de zwaarste overstromingen sinds 2010 in Pakistan.
We zitten bijna meer dan een week vast op onze kamer in Lahore en grote delen van de stad staan helemaal blank.
De weersites geven een dag geen regen en we grijpen onze kans om noord oost te gaan waar het veel minder geregend heeft.
Rivieren zijn ver buiten hun oevers getreden en heelder valeien staan blank maar we geraken er al bij al zonder veel problemen door.
Het versieren van trucks, bussen en taxi's is hier tot een ware kunstvorm verheven waar dan ook redelijk wat geld tegen aan wordt gesmeten.
Het resultaat mag dan ook gezien worden.
Hier kan De Lijn (voor de Nederlanders: Vlaamse openbare bussen) nog wat van leren!
Er is geen plaats meer lijken ze hier niet te kennen...
Wij zijn ondertussen op de Karakorum Highway beland. Sommige stukken krijgen we begeleiding van gewapende escortes..niet dat we iets van dreiging of onveligheid voelen. Maar sinds de aanslag van enkele jaren geleden op 10 internationale klimmers willen ze hier geen risico nemen.
We rijden door prachtige groene valeien
andere delen zijn minder groen maar daarom niet minder mooi
Begin 2010 was er een gigantische landslide op de Karakorum highway met als gevolg de vorming van een meer dat meer dan 20 km lang is.
Een bootje nemen is sindien de enige manier om verder te gaan. Toen wij er waren waren de Chinezen wel druk bezig met tunnels te boren en mega bruggen te bouwen.
Spannend met zo'n zware moto!
Een bootrit van ongeveer een uur om tot aan de andere kant te geraken
Onderweg op de Karakorum highway
Het verst mogelijk punt...de grens met China.
Nog wat kleurrijke trucks bij dag en bij nacht
Ondertussen begint de motor wat lastig te doen...olie lek, stil vallen. We besluiten een detour langs de Afghaanse grens af te lassen en naar een stad te gaan om uit te zoeken wat het probleem is.
Onderweg naar Multan waar we bij kennissen van kennissen terecht kunnen en we een plaats hebben om de moto na te kijken.
Uiteindelijk (na lang zoeken)bleek de balance shaft seal kapot te zijn wat olielekken en getik veroorzaakt...
Met dank voor alle hulp en het gebruik van de garage
Ook dank voor de badass moto
Vanaf Multan begon het 'gevaarlijkste' gedeelte van onze reis. Balochistan provincie. Een provincie waar krijgsheren de baas zijn, vaak aanslagen gebeuren en geregeld ontvoeringen gebeuren..ook van westerlingen.
Hier mag je enkel door met bepaalde permits en onder constante begeleiding van een jeep met enkele gewapende mannen in. Het is de enige mogelijke route overland om richting Europa te gaan. Nuchter gezien is het verkeer in pakweg India natuurlijk veel gevaarlijker...
Net voor we Balochistan binnen rijden valt de moto volledig uit... terug richting garage. Kortsluiting in de kabel van het hoofdlicht blijkt deze keer het probleem te zijn. Alweer opgelost en vol goede moed op pad weer. Om weer net voor Balochistan in pan te vallen!
Terug een electrisch probleem en er lekt benzine en terug olie uit de moto. Ondertussen loopt ons visa bijna af en begint ons visa voor Iran ook serieus in te korten.
En dan is het nog eens offerfeest ook... minstens 4 dagen alles gesloten...
Het offerfeest levert wel leuke plaatjes op
Op dit moment hebben we besloten de moto van in Pakistan richting Belgie te sturen en Iran en Turkije nog even te bezoeken met het vliegtuig.
Dat is korter uitgevallen dan gedacht. Met vliegtuig/bus is toch niet hetzelfde als met een eigen moto...
Jammer wel dat we niet helemaal tot in belgie zijn kunnen rijden maar tijd genoeg om nog eens in de andere richting naar daar te rijden!
De moto weigert voorlopig terug te komen en is nog steeds in Pakistan waar de customs vreselijk moeilijk aan het doen zijn. Wie weet moet ik toch nog terug om hem op te halen
Ondertussen alweer aan het werk. Door de drukte met alles terug in orde te brengen was er in het begin niet veel tijd voor echt gemis.
Maar nu knaagt het soms toch wat. Maar we zijn vooral heel dankbaar dat we dit kunnen hebben doen en beginnen al vast na te denken over nieuwe plannen.
Nog zoveel plaatsen waar we niet geweest zijn.
Bedankt voor alle hulp onderweg en hoop dat jullie er ook wat van genoten hebben.
De groeten allemaal en tot op de baan eens ergens..als ik mijn moto tenminste terug naar hier krijg |
|
Naar boven |
|
|
Bertje
Geregistreerd op: 12-9-2007 Berichten: 134 Woonplaats: Op de Veluwe
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2015, 16:36 Onderwerp: |
|
|
SUPER .....................................................................[size=18] _________________ De mooiste weg is een omweg. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2015, 17:08 Onderwerp: |
|
|
Machtig! Sommige wegen in India en Nepal heb ik nog te voet gedaan en andere dan weer met een Enfield 350 Bullet. Ik wordt bekanst emotioneel bij't zien van die wegen en bergen.
Merci voor het delen van je reis, voor mij alvast ideaal om de goesting nog te doen groeien om er weer op een tweewieler vandoor te gaan!
Cheers en welgekomen in ons klein Belgenlandje! _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Laatst aangepast door Freebert op Zo, 4 Jan. 2015, 17:08, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2015, 17:08 Onderwerp: |
|
|
Altijd met vreugde ben ik als ik weer z'n leuk verslag zie en meteen van top tot teen doorlees.
Mooie reis man! _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2015, 18:10 Onderwerp: |
|
|
pohhhhh... moooi man! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TomW_be
Geregistreerd op: 26-4-2014 Berichten: 82
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2015, 19:47 Onderwerp: |
|
|
Knap!
Jaloerser als dit kan je me haast niet krijgen. |
|
Naar boven |
|
|
demito
Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2015, 20:03 Onderwerp: |
|
|
Chic man, chic _________________ Husqvarna 701 enduro
|
|
Naar boven |
|
|
MrHornet
Geregistreerd op: 14-1-2008 Berichten: 107
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2015, 20:28 Onderwerp: |
|
|
Mooi verslag!
Genoeg materiaal voor een lezing lijkt me |
|
Naar boven |
|
|
Olivier_S
Geregistreerd op: 2-4-2013 Berichten: 279 Woonplaats: Bertem
|
Geplaatst: Zo, 4 Jan. 2015, 21:49 Onderwerp: |
|
|
Woorden kunnen niet omschrijven hoe jaloers ik ben... _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
|
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1025 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Ma, 5 Jan. 2015, 10:43 Onderwerp: |
|
|
Pfiew... super !! _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
|
Tsoekai
Geregistreerd op: 5-4-2013 Berichten: 18 Woonplaats: Zeeland
|
Geplaatst: Ma, 5 Jan. 2015, 12:47 Onderwerp: |
|
|
Dat is een mooie trip, bedankt. _________________ Kawasaki z 750 - - Kawasaki GPZ 600 - - Honda VFR 750 - - Ducati 900s - - Yamaha XT 660z tenere - - KTM adventure 990 -- KTM super adventure 1290 R |
|
Naar boven |
|
|
Edwin640
Geregistreerd op: 20-4-2013 Berichten: 231
|
Geplaatst: Ma, 5 Jan. 2015, 20:59 Onderwerp: |
|
|
helemaal top,..
gr,
Edwin _________________ adventure 990 R |
|
Naar boven |
|
|
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 5 Jan. 2015, 21:37 Onderwerp: |
|
|
Prachtig!
Dekster |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 6 Jan. 2015, 3:38 Onderwerp: |
|
|
je moet het maar doen petje af |
|
Naar boven |
|
|
Bertje
Geregistreerd op: 12-9-2007 Berichten: 134 Woonplaats: Op de Veluwe
|
Geplaatst: Di, 6 Jan. 2015, 22:23 Onderwerp: |
|
|
Hoe langer je er naar kijkt, hoe meer respect je krijgt voor de passagiere !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! _________________ De mooiste weg is een omweg. |
|
Naar boven |
|
|
|