Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Martin
Geregistreerd op: 22-7-2013 Berichten: 181 Woonplaats: Heukelum
|
Geplaatst: Do, 3 Jul. 2014, 19:25 Onderwerp: Banden 1190 Adventure |
|
|
Omdat de, voor zover ík weet, officieel toegelaten bandenkeus beperkt is tot de origineel toegepaste Conti's, ben ik wel benieuwd of er ook al andere banden gebruikt worden. Ik heb onlangs de achterband toch maar weer vervangen door een Conti, mede omdat de voorband nog lang niet op was en de bandenleverancier er huiverig voor was om iets anders te monteren (waarbij zijn redenatie was: als het niet goed uitpakt kom je bij mij terug en zit ik met een gebruikte band. . .) Volgens hem staat er bij Metzler ook al een tijdje een band voor de 1190 in de lijst, maar is nog steeds niet leverbaar. |
|
Naar boven |
|
|
Bertje
Geregistreerd op: 12-9-2007 Berichten: 134 Woonplaats: Op de Veluwe
|
Geplaatst: Do, 3 Jul. 2014, 20:53 Onderwerp: |
|
|
Hier wat ervaringen met banden op een Adventure 1190.
De originele montage, Conti TA 2 sleet voor erg onregelmatig af . De motor werd bij fors Autobahn gebruik zelfs uitgesproken onrustig aan de voorzijde .
Na 5.000 km voorwiel rond gespaakt en de band vervangen door een Metzeler Tourance Next. Achter gewoon de Conti laten liggen. De wetgever zegt hier niets over en de ervaring was een verbluffende. Wat een rust stabiliteit en koersvastheid "Super". Nu bij 20.000km kan de Metzeler voorop nog zeker 5.000 km mee. Hij slijt mooi en regelmatig af. De Conti achter is bij 14.000 km vervangen door een Metzeler. Uiteindelijk heb ik me laten leiden door de betere kwaliteiten van de Metzeler onder natte condities. (ben niet zo'n regenman).
De ideale combi is voor mij Metzeler voor en Conti achter als het op vegen en sturen aankomt. Maar jammer genoeg is het niet altijd en overal droog. Ik weet dat angst een slechte raadgever is maar uiteindelijk heeft de natte straat m'n keuze beïnvloed en liggen er nu voor en achter Metzelers op.
Groeten, Bertje _________________ De mooiste weg is een omweg. |
|
Naar boven |
|
|
Kami
Geregistreerd op: 5-9-2013 Berichten: 111
|
Geplaatst: Vr, 4 Jul. 2014, 17:55 Onderwerp: |
|
|
Michelin Pilot Road 4 is ook in de maten voor de 1190 verkrijgbaar.
Lijkt me toch wel een goed bandje, zeker als je nat wegdek wat minder prettig rijden vind. |
|
Naar boven |
|
|
Snoekie
Geregistreerd op: 20-6-2010 Berichten: 32
|
Geplaatst: Ma, 7 Jul. 2014, 17:53 Onderwerp: |
|
|
Ik heb onlangs vooraan een dunlop D208 en achteraan een Bridgestone S20 laten leggen.
Na een lang Eifelweekend zat ik met die achterband al aan de merktekens, en dit was na 2200km.
Over grip mag ik niet klagen, maar op die manier wordt het weliswaar een kostelijke hobby.
De D208 vooraan was qua grip ook wel zeer goed maar als ik mijn handen van het stuur los, begint het stuur te schudden.
Mss ga ik als volgende achterband de Road 4 eens proberen.
Heeft er iemand ervaring met de Karoo 3, want ik het wat allroadritjes in het verschiet ? _________________ !!! No Fear Snoekie is here !!! |
|
Naar boven |
|
|
jaap2005
Geregistreerd op: 1-5-2006 Berichten: 30 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
|
Naar boven |
|
|
jaap2005
Geregistreerd op: 1-5-2006 Berichten: 30 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
Geplaatst: Di, 15 Jul. 2014, 9:42 Onderwerp: |
|
|
Navraag bij Michelin leert dat ze een passende voor- en achterband combinatie in de juiste voorgeschreven maatvoering hebben:
Michelin Pilot Road 4 Trail
De voorband zou v.a. deze week leverbaar zijn, de achterband begin Augustus.
ref.nr.´s
voorband 120/70/19 ZR 60W 386917
achterband 170/60/17 ZR 72W 146096
opm. let op: deze banden hebben een V snelheidsindex en niet de voorgeschreven Z. Formeel gezien dus niet gehomologeerd. |
|
Naar boven |
|
|
Wheels
Geregistreerd op: 16-11-2014 Berichten: 135 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
Geplaatst: Za, 6 Dec. 2014, 11:06 Onderwerp: |
|
|
En Jaap, wat is je ervaring met de Michelins? _________________ Zeg 'wat' je bedoelt. dan is 'dat' duidelijk |
|
Naar boven |
|
|
jaap2005
Geregistreerd op: 1-5-2006 Berichten: 30 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
Geplaatst: Ma, 8 Dec. 2014, 14:43 Onderwerp: |
|
|
Geen, de bandenboer wilde deze band niet monteren ivm. afwijkende snelheidsindex en mogelijke veiligheidsrisico's. Dus gemakshalve gewoon dezelfde Conti Trail Attack 2 voor en achter gemonteerd, die gewoon erg goed zijn. |
|
Naar boven |
|
|
Bertje
Geregistreerd op: 12-9-2007 Berichten: 134 Woonplaats: Op de Veluwe
|
Geplaatst: Zo, 15 Mrt. 2015, 14:59 Onderwerp: |
|
|
Zijn er mensen op het forum die inmiddels ervaring hebben met de nieuwe Conti TKC 70. Hoor het graag.
Alvast bedankt, Bertje. _________________ De mooiste weg is een omweg. |
|
Naar boven |
|
|
Wheels
Geregistreerd op: 16-11-2014 Berichten: 135 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
Geplaatst: Zo, 15 Mrt. 2015, 15:48 Onderwerp: |
|
|
Als je meer offroad werk doet lijkt het me een goed alternatief als kruising tussen straat en terreinband.
Mijn eerste kilometers op de trail attack beloven best wel wat, want zelfs met de huidige asfalt temperaturen kun je al ongelooflijk veel vragen van de band.
Maar nu heb je nog steeds geen antwoord op je vraag. _________________ Zeg 'wat' je bedoelt. dan is 'dat' duidelijk |
|
Naar boven |
|
|
P@UL
Geregistreerd op: 5-6-2013 Berichten: 23
|
Geplaatst: Ma, 16 Mrt. 2015, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Ter info voor alle 1190 R rijders...
Ik had sinds het begin flinke pendelbewegingen bij snelheden boven 180 (op de teller en dat is dus ongeveer 162 echte km/uur).
Vanuit KTM NL veel support gehad. Nieuwe balhoofdlagers en afstelling en nieuwe Conti Trail Attack. Echter zonder resultaat. Ook de "gewone" 1190 die ik mee kreeg pendelde als een dolle boven de 180.
KTM mag uiteraard alleen de Conti monteren ivm snelheidsindicatie.
Echter bij montage van de Metzler Tourance Next prima stabiel en de wendbaarheid die minder zou zijn kan ik niet waarnemen. En sneller dan 250 echte km/uur gaat hij echt niet!
N.b.
Snelheidsindicatie is zoals op het forum staat redelijk te corrigeren door in de software een 19 inch voorwiel te programmeren bij de dealer. Afwijking nog steeds te groot vind ik maar stuk minder. Ongeveer 7 % ipv 11 % |
|
Naar boven |
|
|
Bertje
Geregistreerd op: 12-9-2007 Berichten: 134 Woonplaats: Op de Veluwe
|
Geplaatst: Di, 17 Mrt. 2015, 11:31 Onderwerp: |
|
|
Vind het opmerkelijk maar ook wel leuk dat je dezelfde ervaring hebt met de Metzeler Tourance Next.. (zie post hierboven)
Over die speedindex max 240kmh maak ik me niet veel zorgen. Dat tempo rij ik niet elke dag. Op een nieuwe Duitse waterkoker die in theorie die snelheid net niet haalt maar vijfentwintig kilo zwaarder is hij wel toegestaan.....
Waar hebben we het over?
Groeten Bertje _________________ De mooiste weg is een omweg. |
|
Naar boven |
|
|
Wheels
Geregistreerd op: 16-11-2014 Berichten: 135 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
Geplaatst: Di, 17 Mrt. 2015, 17:11 Onderwerp: |
|
|
Interessant om te horen dat de machine pendeld op hogere snelheid.
Ik heb met proefrijden al eens 225 km snelheid behaald ( volgens KTM teller ( zonder koffers ) en heb er niets van gemerkt.
Nadat mijn 1190 is ingereden zal ik het zeker willen weten. Het lijkt me wel minder belangrijk vanwege het feit dat ik anders wel een ander type motor was blijven rijden. _________________ Zeg 'wat' je bedoelt. dan is 'dat' duidelijk |
|
Naar boven |
|
|
Bertje
Geregistreerd op: 12-9-2007 Berichten: 134 Woonplaats: Op de Veluwe
|
Geplaatst: Di, 19 Mei. 2015, 20:11 Onderwerp: |
|
|
Eerste ervaring met de Conti TKC 70.
Omdat ik nergens serieuze ervaringen kon inwinnen over de nieuwe Conti TKC 70 anders dan de gesponsorde tekst in een paar motorbladen en één post op het GS forum (twijfelde ik ook al een beetje aan) heb ik een set laten monteren.
Dan de vuurproef, een lang Hemelvaart weekend in de Harz, Ertzgebergte, Bayrischewald, Vorarlberg en Schwarzwald.
De eerste ervaring met de TKC 70 was best wel een teleurstellend want solo met de koffers er aan (geen topkoffer) begon hij op de heenweg (Autobahn) bij 160 KTM kmh's al flink te pendelen 160 kmh is dan 145 op de navigatie. Bij de eerste tankstop de bandenspanning flink verhoogd naar 2,8 voor en 3,2 achter. Ook zijn we wat gaan experimenteren met de veervoorspanning achter. Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in wat minder veervoorspanning achter waardoor 170 op de teller (155 op de navigatie) verantwoord haalbaar was. Kortom niet zo'n succesvolle eerste ervaring.
Maar na de Autobahn komen de binnen- en onverharde wegen en daar was de TKC 70 veel beter in z'n doen. Daar doet de band wat je ervan verwachten mag. Geeft veel vertrouwen maar heeft, in het kortere werk wel de neiging om binnen door te gaan.
Over regen kan ik niet zo veel zeggen omdat ik gelukkig slechts één goede regenbui heb gehad in de eerste 4200 km. In die ene bui gedroeg de TKC 70 zich goed, maakte geen onverwachte uitstapjes en laat zeer fors remmen op een nat wegdek toe.
Slijtage. Na 4200 km. was er voor 1,6 mm van het nieuwe profiel van 7 mm verdwenen en achter was er 3,4 mm van de 9,5 mm verdwenen. Dat ziet er dus wel goed uit.
Al met al heeft deze eerste kennismaking met de TKC 70 mij er toe doen besluiten om op korte termijn de voorband te vervangen door een vertrouwde Metzeler Tourance Next waar ik in het verleden geen problemen met het pendelen mee had en welke een uitstekende kilometer prestatie leverde terwijl hij zich erg thuis voelt op een natte straat.
Uiteindelijk heb je zo'n motor en wil je ook wel eens lekker in de bergen rijden maar je moet er dan toch wel relatief snel en comfortabel kunnen komen.
Voor de liefhebber, de net ingereden voorband TKC 70 120/70-19 met speedindex 240 kmh en voorzien van een schriftelijke "Gutachtung" van Conti voor de 1190 ADV is voor een aantrekkelijk prijsje over te nemen.
Groeten Bertje.
[/b] _________________ De mooiste weg is een omweg. |
|
Naar boven |
|
|
Kami
Geregistreerd op: 5-9-2013 Berichten: 111
|
Geplaatst: Vr, 22 Mei. 2015, 19:20 Onderwerp: |
|
|
Mijn ervaringen met de Pilot Road 4 Trial :
Goede band, ook op nat.
Geeft veel vertrouwen.
Stuurt neutraal.
Grip genoeg, zie het TC-lampje stuk minder dan met de standaard Cont banden.
3000km mee gereden en verwacht er nog max 3K meer mee te rijden.Valt me tegen.
Wel opgevallen is dat bij een tijdlang hoge snelheden (15 min , continu 200+) de stabiliteit minder wordt, vooral pendelgedrag valt me dan op.
Op 1 dag drie verschillende snelwegen gehad in DE (4,1 en 60) en op alle hetzelfde gedrag opgemerkt.
groet
Kami |
|
Naar boven |
|
|
|