Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 4 Dec. 2014, 3:53 Onderwerp: |
|
|
MROE schreef: | Ligt niet aan de accu. De motor ging vanmorgen ook niet aan. Er is wel iets meer aan de hand dan alleen een nieuwe accu. |
is dit al niet eens beschreven in een ander topic....
had iemand geen startmotor van een superduke gekregen die dit probleem oploste ........ |
|
Naar boven |
|
|
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1026 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Do, 4 Dec. 2014, 14:06 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | MROE schreef: | Ligt niet aan de accu. De motor ging vanmorgen ook niet aan. Er is wel iets meer aan de hand dan alleen een nieuwe accu. |
is dit al niet eens beschreven in een ander topic....
had iemand geen startmotor van een superduke gekregen die dit probleem oploste ........ |
susse ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
|
Bertje
Geregistreerd op: 12-9-2007 Berichten: 134 Woonplaats: Op de Veluwe
|
Geplaatst: Do, 4 Dec. 2014, 20:48 Onderwerp: |
|
|
In deze tijd van witte Zwartepieten en ontslagen Kerstmannen doen wel meer verhalen de ronde maar dit vind ik wel een opmerkelijk verhaal worden waar KTM kennelijk niet uit wil of kan komen.
Het speelt al vanaf de eerste ADV's 1190 in maart 2013. Japanners hebben verstand van elektronica, injectie. Duitsers hebben verstand van remmerij met elektronica, ABS. Maar Oostenrijkers krijgen dat kennelijk niet goed functionerend aan elkaar geknoopt.
Er wordt door KTM maar naar accu's verwezen. Er worden speciale oplaad procedures voorgeschreven voor de 1e montage maar ondanks dat blijven de startprobleem zich voordoen.
Ik heb met m'n derde accu ook een andere startmotor/rondsel, van een Super Duke, van de dealer gekregen (ik weet niet of hij hem vergoed heeft gekregen van KTM) maar sinds die tijd start hij als een tierelier. Afgelopen weekend, en vanavond nog even ter controle. De accu houdt ook goed stand.
Als ik dit topic zo lees dan zijn er mensen die kort geleden een kleine € 20.000,= hebben uitgeteld voor een nieuwe Adventure 1190 en die wekelijks bij de dealer op bezoek moeten omdat hun nieuwe motor weer niet start. KTM en dealer komen er kennelijk niet uit.
Nu was ik in oktober in Keulen op de beurs en sprak daar een KTM rijder die de motor voor woon/werk verkeer gebruikte en ook heel veel startproblemen had. Ondertussen reed die man met een reserve accu op de motor rond. Zijn dealer wilde geen andere startmotor plaatsen want dat was het probleem niet en dat werd ook niet door KTM vergoed.
Ben erg nieuwsgierig of er nog meer forum leden zijn waar de startmotor ook is uitgewisseld en wat hun ervaringen zijn.
Groeten,
Bertje _________________ De mooiste weg is een omweg. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 4 Dec. 2014, 21:13 Onderwerp: |
|
|
tja... als de kwaliteit van de accu zo kritisch is voor het wel of niet starten, dan suckt er ergens anders in het design dus iets. Je kunt het dan mss wel effe oplossen met een nieuwe accu, maar zodra die weer een beetje slechter of leger is, heb je het probleem weer terug (of eigenlijk... was het probleem nooit weg).
wat ik begrijp krijgt de accu de motor ook wel rond, maar start ie toch niet.
(vanuit een stukje beroepsdeformatie...)
Gezien de accuspanning zo veel invloed heeft, vermoed ik dat de boordspanning tijdens het starten iets te ver in zakt. typisch gebeurt dat op het moment dat de startmotor het hardst moet trekken... tijdens de compressie. En dat is nou net het moment dat de inspuiting ook goed moet zijn en de ontsteking ook. En als een van die zaken dan net effe te lage spanning krijgt om goed te kunnen werken dan start ie helemaal niet.
oplossingen kunnen verschillend zijn.
- zorgen dat de spanning niet zo dipt:
* overbrenging naar startermotor vergroten zodat de startermotor meer toeren loop (en de motor dus langzamer rond draait voor de start, maar dat geeft niet!)
* bekabeling zo verbeteren dat de spanningdip minder bij de injectie en ontstekingscomputer komt.
- zorgen dat de injectrie/onsteking bij lagere spanning (dip) nog werkt
gezien KTM typisch zijn electronica doosjes inkoopt... zal die laatste optie dus wel niet tot de mogelijkheden horen.
overbrening veranderen is relatief ingrijpend, en heeft mss ook weer andere nadelen.
bekabeling en spanningdippen is een stuk automotive electronica wat maar weinig mensen goed begrijpen! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
MROE
Geregistreerd op: 7-11-2013 Berichten: 173 Woonplaats: IJsselmuiden
|
Geplaatst: Do, 4 Dec. 2014, 22:23 Onderwerp: |
|
|
Mijn motor is net afgevoerd door een bergingsbedrijf. Morgen gaat die naar de dealer. Wat ik begrijp komt er een software update op die twee weken geleden is vrijgegeven. Daar zal ook een brief op volgen. De update zal de stroomgebruik voor en tijdens het starten en bij stalling verminderen. Er komen nieuwe balhoofdlagers in. En er zal een nieuwe startmotor in komen. Waarschijnlijk wel die van de SDR.
Er wordt tevens een 15 K uitgevoerd.
Ik wacht het wel af. |
|
Naar boven |
|
|
Wheels
Geregistreerd op: 16-11-2014 Berichten: 135 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
Geplaatst: Do, 4 Dec. 2014, 23:41 Onderwerp: |
|
|
Ben erg benieuwd naar het resultaat. _________________ Zeg 'wat' je bedoelt. dan is 'dat' duidelijk |
|
Naar boven |
|
|
roadtripy
Geregistreerd op: 14-5-2014 Berichten: 21
|
Geplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 9:38 Onderwerp: |
|
|
MROE schreef: | Mijn motor is net afgevoerd door een bergingsbedrijf. Morgen gaat die naar de dealer. Wat ik begrijp komt er een software update op die twee weken geleden is vrijgegeven. Daar zal ook een brief op volgen. De update zal de stroomgebruik voor en tijdens het starten en bij stalling verminderen. Er komen nieuwe balhoofdlagers in. En er zal een nieuwe startmotor in komen. Waarschijnlijk wel die van de SDR.
Er wordt tevens een 15 K uitgevoerd.
Ik wacht het wel af. |
Worden de balhoofdlagers en startmotor vervangen vanwege een terugroepactie? _________________ Asjemenou
Laatst aangepast door roadtripy op Vr, 5 Dec. 2014, 10:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1155 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 9:55 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | tja... als de kwaliteit van de accu zo kritisch is voor het wel of niet starten, dan suckt er ergens anders in het design dus iets. Je kunt het dan mss wel effe oplossen met een nieuwe accu, maar zodra die weer een beetje slechter of leger is, heb je het probleem weer terug (of eigenlijk... was het probleem nooit weg).
wat ik begrijp krijgt de accu de motor ook wel rond, maar start ie toch niet.
(vanuit een stukje beroepsdeformatie...)
Gezien de accuspanning zo veel invloed heeft, vermoed ik dat de boordspanning tijdens het starten iets te ver in zakt. typisch gebeurt dat op het moment dat de startmotor het hardst moet trekken... tijdens de compressie. En dat is nou net het moment dat de inspuiting ook goed moet zijn en de ontsteking ook. En als een van die zaken dan net effe te lage spanning krijgt om goed te kunnen werken dan start ie helemaal niet.
|
mod-edit: effe je quote gefatsoeneerd:
Ook mijn motor start moeilijk bij koud weer (tot nu toe wel altijd gestart, maar soms slechts op het nippertje). Als je tijdens het starten de spanning controleert (kan je erg makkelijk doen gezien er een spanningsmeter op de motor zit) zakt die tot 10 volt, maar niet lager. Normaalgesproken zou dat toch genoeg moeten zijn? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
|
MROE
Geregistreerd op: 7-11-2013 Berichten: 173 Woonplaats: IJsselmuiden
|
Geplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 10:16 Onderwerp: |
|
|
Balhoofdlager omdat het knakt bij het remmen. Startmotor is geen terugroep actie naar mijn weten. En er wordt gekeken naar het schokkerig remmen bij aanleggen van de voorrem. |
|
Naar boven |
|
|
roadtripy
Geregistreerd op: 14-5-2014 Berichten: 21
|
Geplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 10:48 Onderwerp: |
|
|
Dat schokkerig remmen heb ik sinds kort ook en heb dat aan mijn lijstje voor de eerste 15000km beurt toegevoegd. Mijn complete lijst is als volgt:
- vocht in knipperlicht linksvoor
- voorvork (balhoofdlager?) tikt bij aanremmen
- voorrem rempotdeksel blijft lekken, aandraaien helpt niet afdoende
- Zadelbekleding laat aan voorzijde los
- middenbok komt niet goed omhoog (heeft hulp nodig)
- kleine koelvloeistoflek (druppels) aan rechterbovenzijde radiator bij koud weer < 5 graden
- schokken bij remmen
- voorwieldiameter settings aanpassen van 21" naar 19" om snelheidsmeterafwijking te corrigeren _________________ Asjemenou |
|
Naar boven |
|
|
Blokkie
Geregistreerd op: 29-4-2013 Berichten: 85
|
Geplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 14:16 Onderwerp: |
|
|
Bertje schreef: | .. KTM kennelijk niet uit wil of kan komen..... | Volgens mij ligt het aan je dealer.
Bertje schreef: | ...een andere startmotor/rondsel, van een Super Duke, van de dealer gekregen (ik weet niet of hij hem vergoed heeft gekregen van KTM) maar sinds die tijd start hij als een tierelier. Afgelopen weekend, en vanavond nog even ter controle. De accu houdt ook goed stand.... | Deze oplossing had ik bij de eerste problemen te pakken en inmiddels zijn we 30.000km verder zonder enig probleem. Als ik de garagedeur opgooi begint ie welhaast al te trappelen
Nog steeds dik tevreden met de overstap van BMW naar KTM.
Blokkie |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 17:32 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Dr_Bean schreef: | tja... als de kwaliteit van de accu zo kritisch is voor het wel of niet starten, dan suckt er ergens anders in het design dus iets. Je kunt het dan mss wel effe oplossen met een nieuwe accu, maar zodra die weer een beetje slechter of leger is, heb je het probleem weer terug (of eigenlijk... was het probleem nooit weg).
wat ik begrijp krijgt de accu de motor ook wel rond, maar start ie toch niet.
(vanuit een stukje beroepsdeformatie...)
Gezien de accuspanning zo veel invloed heeft, vermoed ik dat de boordspanning tijdens het starten iets te ver in zakt. typisch gebeurt dat op het moment dat de startmotor het hardst moet trekken... tijdens de compressie. En dat is nou net het moment dat de inspuiting ook goed moet zijn en de ontsteking ook. En als een van die zaken dan net effe te lage spanning krijgt om goed te kunnen werken dan start ie helemaal niet.
|
mod-edit: effe je quote gefatsoeneerd:
Ook mijn motor start moeilijk bij koud weer (tot nu toe wel altijd gestart, maar soms slechts op het nippertje). Als je tijdens het starten de spanning controleert (kan je erg makkelijk doen gezien er een spanningsmeter op de motor zit) zakt die tot 10 volt, maar niet lager. Normaalgesproken zou dat toch genoeg moeten zijn? |
ja.. maar.. dat spanningsmetertje geeft een soort 'gemiddelde spanning aan.
Als je de werkelijke spanning zou volgen met een oscilloscope zie je misschien wel dat ie op het moment supreme heel effe naar de 8 volt dipt.. en dan doet ie het weldegelijk niet meer. zoiets zie je niet op een multimeter of spanningsindicatortje. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Vtronald
Geregistreerd op: 25-4-2013 Berichten: 18 Woonplaats: eoord
|
Geplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 22:37 Onderwerp: |
|
|
Ben net de trotse eigenaar vaan een 1190. Bij de aankoop kwam er vorige week een nieuwe middenbouw en een nieuwe startmotor onder. Volgens Andre wassen dit een ktm update..........nu de winter nog door komen. |
|
Naar boven |
|
|
Blokkie
Geregistreerd op: 29-4-2013 Berichten: 85
|
Geplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 23:17 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een week of twee geleden een nieuwe middenbok gekregen toen ik er toevallig was. Kon er even op wachten, was een actie van KTM/recall. |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 6 Dec. 2014, 3:22 Onderwerp: |
|
|
wat gaat dat worden met de 1290 adventure als ze dit nog niet opgelost krijgen zou een grotere zwaardere accu helpen ..... |
|
Naar boven |
|
|
|