Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
bazz
|
Geplaatst: Vr, 12 Sep. 2014, 14:23 Onderwerp: oliedruk |
|
|
hallo,
toen ik vanmorgen de motor liet warm draaien begon hij plots (temp. op 2 streepjes) te tikken en flikkerde men olielampje.
als ik wat gas bijgaf (2500 toeren) stopte het flikkeren.
Na enkele kilometers rijden was het het tikkend geluid en het flikkerend olielampje volledig verdwenen.
Ondertusen heb ik de olie vervangen (motul 10w50)'
geen spoor van water in de olie
de filter zeefjes waren helemaal proper
Maar het probleem blijft wel.
Vermoedelijk ligt het probleem dan bij het oliedrukveertje?
Probleem is dat ik dat momenteel (in Pakistan) niet kan vastkrijgen en dat ik hier niet lang genoeg kan blijven om het op te sturen.
Het probleem doet zich maar enkele minuten voor en voor de rest rijdt de moto nog perfect. Kan het kwaad om zo nog 'even'(toch al gauw enkele 1000'en kilometers) door te rijden? |
|
Naar boven |
|
 |
Olivier_S
|
Geplaatst: Vr, 12 Sep. 2014, 14:35 Onderwerp: |
|
|
Klinkt verdacht als wat ik vorig jaar voor had. De oliedruk sensor die de geest aan het geven is. Ik heb er nog een 3000 km uit gehaald voor hij volledig de geest gaf, toen liep de olie er wel aan de deftig tempo uit. Sensor zit links op de voorste cillinder. Als het daar lekt en weet je wat het probleem is. Op zich kan het volgens mij (maar wie ben ik?) geen kwaad om mee verder te rijden zolang er olie in het blok zit. Desnoods de sensor vervangen met een bout met dezelfde schroefdraad.
Ik heb ook maar al doende geleerd, ongetwijfeld zitten hier mensen met meer expertise.
 _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Vr, 12 Sep. 2014, 15:25 Onderwerp: |
|
|
Oliedruksensor die lekt kan je zien. Dan zou het vettig moeten zijn aan je voorste cilinder.
Het lijkt idd op het oliedruk veertje. Ik heb dat op 60k km ook voor gehad. Beetje gas geven en het lampje ging uit. Eens de motor een beetje op temperatuur verdween het geflikker volledig, ook in ralenti.
Veertje vervangen en probleem was opgelost. Ik heb er zeker nog 1500 km mee doorgereden en het werd niet noemenswaardig erger. Geef desnoods ook in ralenti bij koudstart een beetje gas zodat de oliedruk gehandhaafd blijft.
Ik gebruik trouwens voor warme omgevingen steeds 10W60. Nagenoeg geen olieverbruik.
Welke richting ga je uit? Iran of India?
Hoe is't met mijn tanks?
Succes!
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Za, 13 Sep. 2014, 17:10 Onderwerp: |
|
|
niets van lekkage te zien aan de oliedruksensor.
Wat het veertje betreft ben ik wat aan het twijfelen. Op http://ktm950.info/how/wotf/wotf.html staat er een verslag van iemand die het veertje eruit gehaald heeft, uitgerekt tot 47mm en terug geplaatst heeft met goede resultaten.
De andere optie is nog 4000 km doorrijden tot in Teheran en de stukken naar daar te laten opsturen. Twijfel hierbij is dat de eerste 2500 km door Pakistan is en door een gebied gaat waar ik echt niet in panne wil staan.
Vandaag 400 km gereden en enkel de eerste 3 km last gehad van tikken en het flikkerend olielampje. Enkele malen gestopt om het oliepeil te checken en dat was altijd ok.
@Demito: richting Iran dus. We zijn vanuit India Pakistan binnen gereden.
De tanks doen nog steeds wat ze moeten doen
Enkel een redelijke hel om ze er af te halen en terug te monteren. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Za, 13 Sep. 2014, 19:59 Onderwerp: |
|
|
Ik zou me niet zo heel druk maken. Die veertjes worden langzaam slechter/korter, niet ineens baf weg.
Als je het krijgen kunt zou ik er verse 10W50, 20W50 of 10W60 in mikken. Een 10W50 olie word al vrij snel een 10W40, en niet lang daarna een 10W30, en vervolgens merk je goed dat er ergens iets neit meer in nieuwstaat is. Gooi er verse in en de motor houd de oliedruk zowiezo al wat beter op peil.
Als je onderdelen op laat sturen en niet even gauw naar de dealer kan nog een extra onderdeeltje, neem dan het hele dekseltje waar dat veertje+plunjertje in zit. Kost volgens mij ook de wereld niet. |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Zo, 14 Sep. 2014, 11:55 Onderwerp: |
|
|
bazz schreef: | niets van lekkage te zien aan de oliedruksensor.
Wat het veertje betreft ben ik wat aan het twijfelen. Op http://ktm950.info/how/wotf/wotf.html staat er een verslag van iemand die het veertje eruit gehaald heeft, uitgerekt tot 47mm en terug geplaatst heeft met goede resultaten.
De andere optie is nog 4000 km doorrijden tot in Teheran en de stukken naar daar te laten opsturen |
Ik zou voor de eerste optie gaan. Iets opsturen naar Iran durft al eens minder vlot te verlopen dan gehoopt. Moet je maar eens met een paar Irani's praten. Er is nog altijd een embargo en alles wat daarheen gaat wordt grondig gecontroleerd en moet de administratieve mallemolen door. Tenzij dat het laatste jaar allemaal veranderd is met de grotere openheid naar het Westen... Alvast veel succes met het gepriengel (je zal vloeken als je dat veertje vervangt, geloof me) en geniet van Iran.
Mocht het je interesseren: ik heb nog een splinternieuwe mefo explorer 150/70 18" achterband in Tabriz liggen 😉. Laat maar weten of je er iets mee aankan. _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Vr, 3 Okt. 2014, 11:58 Onderwerp: |
|
|
Ondertussen is het enkel maar erger geworden met de moto.
Er lekte wat olie uit de overflow van de airbox.
Even in de airbox gekeken er zit inderdaad olie in.
Ik denk dat ze uit die dikke pijp(ken de naam niet) komt die op de airbox zit.
Ik heb niet direct een idee waar dit aan ligt. Volgens de mechanieker hier komt dit door slijtage aan de piston?
Klopt dit en is er iets aan te doen of andere oorzaak? |
|
Naar boven |
|
 |
Icul8r
|
Geplaatst: Vr, 3 Okt. 2014, 15:15 Onderwerp: |
|
|
Ik had dit jaar een geimplodeerd oliefilter, waardoor er te weinig olie door kwam en er de eerste minuten te weinig oliedruk was, waardoor het olielampje ging flikkeren en de nokkenaskettingspanner ging ratelen.
Schijnt een slechte productierun geweest te zijn van oliefilters.
Aan de andere kant is dit slecht te rijmen met de lekkage in het luchtfilterhuis. |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Vr, 3 Okt. 2014, 16:46 Onderwerp: |
|
|
Het balance shaft seal blijkt kapot te zijn.
Ondertussen reeds vervangen. Alles is ok bij een korte testrit maar de olie kwam er meestal maar uit bij het rijden boven 80-90 voor een tijdje.
Morgen een lange testrit... |
|
Naar boven |
|
 |
|