Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
De Patatkoning
Geregistreerd op: 19-8-2014 Berichten: 115
|
Geplaatst: Di, 19 Aug. 2014, 19:55 Onderwerp: Ventilator handmatig inschakelen |
|
|
Gents, een vraagje voor een Adventure 990 R. Ik heb overal op het forum gezocht, maar helaas nog niks kunnen vinden: is het mogelijk een knopje te bouwen op het stuur waarmee je handmatig de ventilator aan kan zetten, en dus eigenlijk de thermostaat "overruled"? Om simpelweg in de stad de temp. stijging al wat "voor te zijn".
Thanks! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 19 Aug. 2014, 21:37 Onderwerp: |
|
|
uit het schema te zien is de constructie nog hetzelfde als bij de 950:
12V via zekering naar cooling fan, en dan via themoswitch (op je radiator) naar massa draad.
Dus als je over de thermoswitch een schakelaar naar massa zet.. dan heb je wat jij wil. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
De Patatkoning
Geregistreerd op: 19-8-2014 Berichten: 115
|
Geplaatst: Wo, 20 Aug. 2014, 7:36 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | uit het schema te zien is de constructie nog hetzelfde als bij de 950:
12V via zekering naar cooling fan, en dan via themoswitch (op je radiator) naar massa draad.
Dus als je over de thermoswitch een schakelaar naar massa zet.. dan heb je wat jij wil. |
Thanks! |
|
Naar boven |
|
|
demito
Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Do, 18 Sep. 2014, 15:55 Onderwerp: |
|
|
Een lagere inschakeltemperatuurvoor de thermostaat kan ook. Ik heb er zelf een Suzuki thermoswitch opzitten die geloof ik 15° lager inschakelt. Komt vooral van pas bij tragere technische stukjes piste bergop bij warm weer.
kijk eens hier. _________________ Husqvarna 701 enduro
|
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Do, 18 Sep. 2014, 23:33 Onderwerp: |
|
|
Gewoon een domme vraag: waarom zou je eigenlijk een lagere inschakeltemperatuur willen?
Bij lastige offroadpassages loeit die fan bij mij al vrijwel continu dus daar ga je met lager inschakelen niks winnen. Temperatuur blijft tijdens die lastige passages uit het rode gebied, dus daar heb je geen voordeel. En er zit zo weinig koelvloeistof in zo'n LC8 dat het als warmtebuffer ook al weinig uithaalt om 'm zo koel mogelijk te houden.
't is geen afkraken; ik ben gewoon benieuwd wat de voordelen zouden kunnen zijn. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 19 Sep. 2014, 7:30 Onderwerp: |
|
|
buffer wordt natuurlijk wel gevormd door de hele motor met olie, niet alleen de koelvloeistof. Maar ik ben het er wel mee eens.. het heeft weinig zin naar mijn idee.
Ik had voor de rally een tweede ventilator, een kleiere EXC versie. Die schakelde ik wel permanent aan: Doordat deze dan liep ging de grote wat minder snel aan, en uiteindelijk heb je iets meer capaciteit. Dus op die manier helpt het wel. (overigens ook niet heel veel .. maar het hielt hem wel net uit de rode streepjes, wat zonder die 2e bij mij dus wel gebeurde uiteindelijk.(in de warme zandduinen) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
demito
Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Za, 20 Sep. 2014, 7:14 Onderwerp: |
|
|
Waarom koeling sneller inschakelen? Wel, ik heb gemerkt dat bij hoge temperature en belasting het tijdstip dat de fan in werking treed te laat is om te vermijden dat hij toch nog warm loopt alvorens af te koelen. Het is niet zo dat de temperatuur direct zakt als de fan aanslaat in zo'n omstandigheden. Er zit een vertraging op, het heeft een beetje tijd nodig. En die vertraging was vaak te lang om te verhinderen dat de motor alsnog in het rood gaat. De sensor voor de balkjes om je dash die bepaalt of je motor oververhit zit niet op dezelfde plaats als de thermoswitch...
Ik heb nu beide: lagere thermostaat en tweede fan en ik heb hem afgelopen reis in Marokko met temperaturen eind de 40 toch nog 1 keer te warm gereden in de bergen... Slechts 1 keer eigenlijk. _________________ Husqvarna 701 enduro
|
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Za, 20 Sep. 2014, 20:03 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | buffer wordt natuurlijk wel gevormd door de hele motor met olie, niet alleen de koelvloeistof. |
Da's maar een matige buffer. Als je de motor koud start en wegrijd dan gaat de thermostaat al open voordat de olie lauw is.
Quote: | en uiteindelijk heb je iets meer capaciteit. Dus op die manier helpt het wel. (overigens ook niet heel veel .. maar het hielt hem wel net uit de rode streepjes, wat zonder die 2e bij mij dus wel gebeurde uiteindelijk.(in de warme zandduinen) |
Op de LC4 had ik die 2e fan in het Marokkaanse zand ook absoluut nodig. Op een LC8 kan-ie dan ook geen kwaad lijkt me, en imho is een 2e fannetje ook de enige juiste oplosing als je te warm lopen wil voorkomen.
Overigens maakt de koelvloeistofsoort ook nog aardig wat uit. Het verschil tussen Eurol smurfenspul en water+WaterWetter is bij andere toepassingen (spindelkoeling van de freesmachine bijvoorbeeld) erg groot; een procent of 20-25. In de LC8 nooit water+anticorrosie (Waterwetter, Purple Ice, etc.) geprobeerd, maar ik vermoed dat het ook daar een aardig eindje kan schelen.
demito schreef: | Waarom koeling sneller inschakelen? Wel, ik heb gemerkt dat bij hoge temperature en belasting het tijdstip dat de fan in werking treed te laat is om te vermijden dat hij toch nog warm loopt alvorens af te koelen. |
Hmm, dat doet de mijne dan weer niet. |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 361
|
Geplaatst: Za, 20 Sep. 2014, 21:00 Onderwerp: 2 de fan |
|
|
Waar word deze 2 de fan geplaatst ( foto aub ) en welke koelvloeistof is de beste , heb nl ook ervaringen met een snel hete motor , fan slaat aan bij 5 en soms al bij 4 blokjes . |
|
Naar boven |
|
|
|