lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Ventilator handmatig inschakelen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
De Patatkoning



Geregistreerd op: 19-8-2014
Berichten: 115

BerichtGeplaatst: Di, 19 Aug. 2014, 19:55    Onderwerp: Ventilator handmatig inschakelen Reageer met quote

Gents, een vraagje voor een Adventure 990 R. Ik heb overal op het forum gezocht, maar helaas nog niks kunnen vinden: is het mogelijk een knopje te bouwen op het stuur waarmee je handmatig de ventilator aan kan zetten, en dus eigenlijk de thermostaat "overruled"? Om simpelweg in de stad de temp. stijging al wat "voor te zijn".

Thanks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 19 Aug. 2014, 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

uit het schema te zien is de constructie nog hetzelfde als bij de 950:

12V via zekering naar cooling fan, en dan via themoswitch (op je radiator) naar massa draad.

Dus als je over de thermoswitch een schakelaar naar massa zet.. dan heb je wat jij wil.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
De Patatkoning



Geregistreerd op: 19-8-2014
Berichten: 115

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Aug. 2014, 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
uit het schema te zien is de constructie nog hetzelfde als bij de 950:

12V via zekering naar cooling fan, en dan via themoswitch (op je radiator) naar massa draad.

Dus als je over de thermoswitch een schakelaar naar massa zet.. dan heb je wat jij wil.


Thanks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Do, 18 Sep. 2014, 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Een lagere inschakeltemperatuurvoor de thermostaat kan ook. Ik heb er zelf een Suzuki thermoswitch opzitten die geloof ik 15° lager inschakelt. Komt vooral van pas bij tragere technische stukjes piste bergop bij warm weer.

kijk eens hier.

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Do, 18 Sep. 2014, 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon een domme vraag: waarom zou je eigenlijk een lagere inschakeltemperatuur willen?

Bij lastige offroadpassages loeit die fan bij mij al vrijwel continu dus daar ga je met lager inschakelen niks winnen. Temperatuur blijft tijdens die lastige passages uit het rode gebied, dus daar heb je geen voordeel. En er zit zo weinig koelvloeistof in zo'n LC8 dat het als warmtebuffer ook al weinig uithaalt om 'm zo koel mogelijk te houden.

't is geen afkraken; ik ben gewoon benieuwd wat de voordelen zouden kunnen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Sep. 2014, 7:30    Onderwerp: Reageer met quote

buffer wordt natuurlijk wel gevormd door de hele motor met olie, niet alleen de koelvloeistof. Maar ik ben het er wel mee eens.. het heeft weinig zin naar mijn idee.

Ik had voor de rally een tweede ventilator, een kleiere EXC versie. Die schakelde ik wel permanent aan: Doordat deze dan liep ging de grote wat minder snel aan, en uiteindelijk heb je iets meer capaciteit. Dus op die manier helpt het wel. (overigens ook niet heel veel .. maar het hielt hem wel net uit de rode streepjes, wat zonder die 2e bij mij dus wel gebeurde uiteindelijk.(in de warme zandduinen)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Za, 20 Sep. 2014, 7:14    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom koeling sneller inschakelen? Wel, ik heb gemerkt dat bij hoge temperature en belasting het tijdstip dat de fan in werking treed te laat is om te vermijden dat hij toch nog warm loopt alvorens af te koelen. Het is niet zo dat de temperatuur direct zakt als de fan aanslaat in zo'n omstandigheden. Er zit een vertraging op, het heeft een beetje tijd nodig. En die vertraging was vaak te lang om te verhinderen dat de motor alsnog in het rood gaat. De sensor voor de balkjes om je dash die bepaalt of je motor oververhit zit niet op dezelfde plaats als de thermoswitch...

Ik heb nu beide: lagere thermostaat en tweede fan en ik heb hem afgelopen reis in Marokko met temperaturen eind de 40 toch nog 1 keer te warm gereden in de bergen... Slechts 1 keer eigenlijk.

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Za, 20 Sep. 2014, 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
buffer wordt natuurlijk wel gevormd door de hele motor met olie, niet alleen de koelvloeistof.


Da's maar een matige buffer. Als je de motor koud start en wegrijd dan gaat de thermostaat al open voordat de olie lauw is.


Quote:
en uiteindelijk heb je iets meer capaciteit. Dus op die manier helpt het wel. (overigens ook niet heel veel .. maar het hielt hem wel net uit de rode streepjes, wat zonder die 2e bij mij dus wel gebeurde uiteindelijk.(in de warme zandduinen)


Op de LC4 had ik die 2e fan in het Marokkaanse zand ook absoluut nodig. Op een LC8 kan-ie dan ook geen kwaad lijkt me, en imho is een 2e fannetje ook de enige juiste oplosing als je te warm lopen wil voorkomen.

Overigens maakt de koelvloeistofsoort ook nog aardig wat uit. Het verschil tussen Eurol smurfenspul en water+WaterWetter is bij andere toepassingen (spindelkoeling van de freesmachine bijvoorbeeld) erg groot; een procent of 20-25. In de LC8 nooit water+anticorrosie (Waterwetter, Purple Ice, etc.) geprobeerd, maar ik vermoed dat het ook daar een aardig eindje kan schelen.

demito schreef:
Waarom koeling sneller inschakelen? Wel, ik heb gemerkt dat bij hoge temperature en belasting het tijdstip dat de fan in werking treed te laat is om te vermijden dat hij toch nog warm loopt alvorens af te koelen.


Hmm, dat doet de mijne dan weer niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 361

BerichtGeplaatst: Za, 20 Sep. 2014, 21:00    Onderwerp: 2 de fan Reageer met quote

Waar word deze 2 de fan geplaatst ( foto aub ) en welke koelvloeistof is de beste , heb nl ook ervaringen met een snel hete motor , fan slaat aan bij 5 en soms al bij 4 blokjes .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif