Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

|
Geplaatst: Za, 28 Jun. 2014, 23:11 Onderwerp: Achteras klemt |
|
|
Vandaag preventief wiellagers en achtertandwiel lagers vervangen voor de volgende trip. Verliep vrij vlotjes, maar bij het monteren van het achterwiel merkte ik dat de as wel heel erg klemt. Ik heb ze er met een stuk hout moeten inkloppen.
Als ik die langs de kant van de weg ooit moet uithalen weet ik niet echt wat gedaan. Voordien kon ik ze er gewoon met de hand uittrekken.
Normaal? Zetten die lagers zich enigszins zodat dat in de toekomst opnieuw vlot gaat? Hulpmiddeltjes?
Tnx
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
bompa
Geregistreerd op: 16-5-2012 Berichten: 84 Woonplaats: De Stille Kempen
|
Geplaatst: Za, 28 Jun. 2014, 23:27 Onderwerp: |
|
|
Misschien het wiel er terug uit en is goed bekijken waar de oorzaak zit
Maar veel kan er eigenlijk niet mis gaan |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Za, 28 Jun. 2014, 23:32 Onderwerp: |
|
|
bompa schreef: | Misschien het wiel er terug uit en is goed bekijken waar de oorzaak zit
Maar veel kan er eigenlijk niet mis gaan |
Ik weet wat de oorzaak is hoor: binnen diameter van de nieuwe lagers is blijkbaar een fractie kleiner dan de oude lagers. Ze schuiven niet gemakkelijk over de as. Toleranties in de afmetingen vermoedelijk. Nochtans lagers van bij de KTM boer... _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Zo, 29 Jun. 2014, 10:16 Onderwerp: |
|
|
Toerke van 200 km gedaan en nog eens gecheckt. As glijdt er netjes in en uit. Opgelost dus. _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
|
Geplaatst: Zo, 29 Jun. 2014, 17:19 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is er een kunstof tool voor die je kunt gebruiken voor het eruit kloppen van de as. Wellicht zelf ook te fabrieken.
Gr. Dekster |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 30 Jun. 2014, 20:02 Onderwerp: |
|
|
waarschijnliijk heeft de bus tussen de lagers (hopelijk heb je die niet vergeten ) er iets scheef ingezeten. Na een stukje rijden 'zet ' het geheel zich dan en dan gaat het allemaal prima.
kans dat de lagers 'kleiner' waren acht ik heeeeeeeeeeeeeeel erg klein: die dingen zijn op de 1/1000-ste nauwkeurig, en moeten om een harstalen as ook een perfecte klempassing kunnen vormen.
Wel effe de zaak natrekken en dan checken of je wiel niet alsnog stroef loopt, want dan is er iets fout en gaat er snel nog meer mis! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Di, 1 Jul. 2014, 9:37 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | waarschijnliijk heeft de bus tussen de lagers (hopelijk heb je die niet vergeten ) er iets scheef ingezeten. Na een stukje rijden 'zet ' het geheel zich dan en dan gaat het allemaal prima.
kans dat de lagers 'kleiner' waren acht ik heeeeeeeeeeeeeeel erg klein: die dingen zijn op de 1/1000-ste nauwkeurig, en moeten om een harstalen as ook een perfecte klempassing kunnen vormen.
Wel effe de zaak natrekken en dan checken of je wiel niet alsnog stroef loopt, want dan is er iets fout en gaat er snel nog meer mis! |
Dat zal het wel geweest zijn. En de bussen in de lagers van de tandwiellagers zaten misschien ook niet 100% recht want dat gleed ook helemaal zoals het moest. Maar zoals gezegd, alles gaat er nu vlotjes in en uit. Laat die platte banden maar komen  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Di, 1 Jul. 2014, 12:51 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Laat die platte banden maar komen  |
Echt hopen daarop zou ik nu ook weer niet doen hoor  _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
|