Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 12:34 Onderwerp: Een luxeprobleem... |
|
|
Na eventjes een periode 660Tenere te hebben gereden (nou ja, eigenlijk meer in de garage te hebben gehad want de lol ontbreekt me een beetje- niet mijn motor, hoewel het eigenlijk best een leuk en zeker een goed ding is) gaat die nu in de verkoop.
Nu heb ik ter vervanging eigenlijk 2 Adventures op het oog. Een 2004 S GO!, dus een 950, en een 990 S uit 2007 (is als ik het goed heb ook weer met 265 mm veerweg, right?). De eerste met 30.000 km, de tweede slechts 15.000. Prijsverschil is een goede 1000 euro.
Tja, luxeprobleem dus... Welke te kiezen?? De 950 ken ik uit en te na. Mijn 2003 S vorig jaar verkocht met ruim 70.000 km. Geweldige motor, heerlijk bullig. Met standaard 990's heb ik ook wel proefgereden. Ook een hele fijne fiets, maar voor mij mist hij toch dat echt typische motorkarakter dat de carb. modellen wel hebben.
Anderzijds... Kleine ergernisjes met die carbs heb ik wel gehad, zoals stationair spontaan afslaan zodra het buiten 20 graden of meer werd, zelfs al stelde je stationair op 1700 toeren of meer (perfect synchroon). En carburateurs stellen zich niet in op bv. hoogteverschillen, wat een injectie wel continu doet, die zoekt steeds naar de beste instellingen.
Maar aan een 950 kan je dan weer met je boerenverstand elk probleem uitfilteren, wat bij een 990 iets moeilijker wordt. Spreekt weer voor de carbs bij een trip naar nergens natuurlijk...
Moeilijk! Iemand nog suggesties? Of zou ik toch maar voor zo'n zuinig F800GSje gaan... Schiet me niet meteen af, maar stiekem vind ik dat (in geel-zwart) ook best een leuk fietsje met mogelijkheden, ook al vraagt dat wat aanpaswerk aan vering en misschien nog een stukje tuning. Kost ongeveer hetzelfde maar storingen worden daarbij alweer snel wat gecompliceerder met dat CAN-bus. Weet wel dat het niet 1-op-1 vergelijkbaar is, maar met fatsoenlijke vering is daar best nog wat van te maken.
Wellicht heeft iemand ze beide, of zelfs alle drie gehad voor een objectief oordeel? _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
Edwin640
Geregistreerd op: 20-4-2013 Berichten: 231
|
Geplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 13:27 Onderwerp: |
|
|
Hoi Harry,.
ja eerst vraag is iets moeilijke als de 2e
1e,. prijsverschil en km,s in acht genomen,. zeker de 990,. zet er een 16 tands tandwiel op en ik verzeker je dat het gevoel verschil tussen cab,. en inj. bijna niet te voelen is..
2e,. met geen haar op je hoofd , zelf overna denken..
als je nu al op de Tenere geen lol gevoel hebt zal dat bij de F800GS ook niet gaan gebeuren,.. denk je zelf ook niet??
en daarbij,.. GS in GEEL/ZWART,.. ..
... doet me denken aan kanarie met een eendenbek.. _________________ adventure 990 R |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 13:47 Onderwerp: |
|
|
Een kanarie met een eendebek...
Tja, het gebrek aan lol met die Tenere komt voornamelijk door het gebrek aan vermogen aan de ene kant, en het feit dat ik natuurlijk ontzettend verwend was met de hele ruime zit op de 950. Op de Tenere zit je wat meer gedwongen, wat mij eigenlijk niet zo goed past en waardoor ik hem niet zo los in de bocht kan leggen.
Maar inderdaad, zo'n 800GS gaat zeker niet de grijns geven die de 950 me eerder wel altijd deed. Was eigenlijk wel de perfecte funmachine en je kon er nog alles zelf aan doen, ook niet onbelangrijk.
De balans slaat dan ook wel meer en meer door richting KTM, wees gerust. Dit forum is nog niet van mij af _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 18:00 Onderwerp: |
|
|
Die BMW gewoon even testrijden, dan weet je het. Heb er nooit op gereden maar lijkt me eigenlijk best een leuke motor. Meten = weten
Voor 1000 euro verschil zou ik die 15.000 km minder nemen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het verschil tussne 950/990 echt zo groot is, maar ik ben niet zo van de subtiele verschillen .. _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 18:35 Onderwerp: |
|
|
Tja, bij particulieren kun je wel eens een koopje aantreffen he. Dan kan het verschil inderdaad doorslaggevend worden.
Yep, proefrit doe ik sowieso nog wel. Voor hetzelfde geld rij ik tot het eind van de straat en lever hem dan weer netjes terug in. Proefrit zal in principe ook wel meer dan een halfuurtje moeten duren om er iets van te kunnen zeggen. Voorlopig heeft de KTM nog steeds wel mijn voorkeur hoor... _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 18:37 Onderwerp: |
|
|
Dus de 990S is de recentste (of course) ้n de minste km's....dat lijkt me een nobrainer.
Ik heb de BMW wel testgereden en vond de power redelijk rechtlijnig opkomen, geen kick zoals met de V-twin van KTM.
De F800GS zou een heel goeie motor kunnen zijn als de krachtbron wat wordt opgekieteld, maar vooral: De ophanging verbeterd! De standaard ophanging van de GS, en dan vooral de voorvork, vind ik schandalig op een motor die zo geprijsd is...
Het zijn natuurlijk jouw centen en een luxeprobleem als het jouwe wil ik best. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 19:20 Onderwerp: |
|
|
Jaaa.... Maar ik moet wel eerst nog even de Tenere kwijt he, anders blijft het voorlopig gewoon bij ori๋nteren. Het is niet zo dat ik zo'n motor er even bij kan kopen omdat ik dat zo leuk vind...
De BMW vering was al algemeen bekend. Maar er is ook bekend dat je die totaal kan veranderen. Het is een hele simpele Marzocchi en een Marzocchi binnenwerk (uit een andere 45 mm meen ik) past erin. Asopnemers uitdraaien en je kunt er instelbare demping in plaatsen. Andere cartridges erin en je hebt een vering die de WP's gelijkwaardig is. Samen met de achterveer hangt daar dan weer wel een prijskaartje van 1500 euro aan. Stukje tuning, bijpassend uitlaatje en je bent 2000 euro verder.
Ach, ik moet het nog zien. Op het moment nog niets gekocht, maar binnenkort zal de Tenere er wel uit gaan denk ik. Dan verdere stappen... _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
bompa
Geregistreerd op: 16-5-2012 Berichten: 84 Woonplaats: De Stille Kempen
|
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 20:19 Onderwerp: |
|
|
Die Tenere is zeker een leuk en goed fietsje, maar hij past mij simpelweg niet. Hoogte is prima, maar de hele zitpositie is mij veel te bekrompen, daar waar de KTM me alle ruimte gaf op grote ritten en offroad, zit ik nu op een veel te kleine ruimte opgesloten. Gevolg daarvan is dat ik de motor niet lekker in en uit bochten krijg, laat staan als die bochten elkaar snel opvolgen. De motor wil te graag rechtdoor! Gewoon niet mijn ding maar het was een "veilige" aankoop... En nu dus te koop dus mocht iemand interesse hebben hier...
Overigens kan je er een waanzinnig rallymachientje van maken, zie Jenny Morgan.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=512589
_________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1155 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Wo, 12 Mrt. 2014, 10:14 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een paar keer met de f800gs gereden en in alle eerlijkheid vond ik die best nog te pruimen, zelfs in vergelijking met mijn 990 toendertijd.
Met name de remmen vond ik een stuk beter dan de 990 (niet perse de remkracht, maar de doseerbaarheid en het gevoel). Het motorvermogen is natuurlijk wat minder, maar als je ermee doorgast kan je er hopen fun mee beleven. De voorvering is dan weer wel ondermaats jammer genoeg. Verder is het ook een heel volledige motor waar je gerust een paar weken mee op reis kan vertrekken.
Het is vloeken in de kerk, maar ik zou die beemer nog niet volledig afschrijven... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Wo, 12 Mrt. 2014, 15:17 Onderwerp: |
|
|
Eerst maar eens proefrijden denk ik, en dan zie ik wel... Voorlopig nog tijd zat! En wellicht gooi ik het alsnog over een heel andere boeg! De KTM 660 Rallye eruit en dan van de Tenere zoiets maken als op de foto. (is nog een optie als ik er niet de gewenste prijs voor krijg...)
Maar leuk dat er zoveel meegedacht wordt. Had ik trouwens op dit forum ook niet anders gedacht! _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
bmva
Geregistreerd op: 10-2-2007 Berichten: 148 Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel
|
Geplaatst: Zo, 30 Mrt. 2014, 15:53 Onderwerp: |
|
|
Harry schreef: | Die Tenere is zeker een leuk en goed fietsje, maar hij past mij simpelweg niet. Hoogte is prima, maar de hele zitpositie is mij veel te bekrompen, daar waar de KTM me alle ruimte gaf op grote ritten en offroad, zit ik nu op een veel te kleine ruimte opgesloten. Gevolg daarvan is dat ik de motor niet lekker in en uit bochten krijg, laat staan als die bochten elkaar snel opvolgen. De motor wil te graag rechtdoor! Gewoon niet mijn ding maar het was een "veilige" aankoop... En nu dus te koop dus mocht iemand interesse hebben hier...
Overigens kan je er een waanzinnig rallymachientje van maken, zie Jenny Morgan.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=512589
|
Wow, dat ziet er inderdaad waanzinnig uit Harry..... Als voormalig TTR bezitter word ik wel warm van zo make over... _________________ Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013 |
|
Naar boven |
|
|
Harry
Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Zo, 30 Mrt. 2014, 16:34 Onderwerp: |
|
|
En de beslissing is hiervoor dan ook wel gevallen. De Tenere wordt niet verkocht, ik ga ombouwen. De "opgesloten" zitpositie waar ik het meeste problemen mee had, gaat worden opgelost door een vlak zadel. Een 48 mm KTM vork heb ik inmiddels, en een voorwiel ook. Uitlaat is onderweg, alsmede nog wat andere gadgets voor een mooier presterend blokje. Dan wordt het alsnog een erg leuk motortje, ook voor mij. En superbetrouwbaar en met goedkoop, simpel onderhoud.
Wordt vervolgd! _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|