lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Een luxeprobleem...

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 12:34    Onderwerp: Een luxeprobleem... Reageer met quote

Na eventjes een periode 660Tenere te hebben gereden (nou ja, eigenlijk meer in de garage te hebben gehad want de lol ontbreekt me een beetje- niet mijn motor, hoewel het eigenlijk best een leuk en zeker een goed ding is) gaat die nu in de verkoop.

Nu heb ik ter vervanging eigenlijk 2 Adventures op het oog. Een 2004 S GO!, dus een 950, en een 990 S uit 2007 (is als ik het goed heb ook weer met 265 mm veerweg, right?). De eerste met 30.000 km, de tweede slechts 15.000. Prijsverschil is een goede 1000 euro.

Tja, luxeprobleem dus... Welke te kiezen?? De 950 ken ik uit en te na. Mijn 2003 S vorig jaar verkocht met ruim 70.000 km. Geweldige motor, heerlijk bullig. Met standaard 990's heb ik ook wel proefgereden. Ook een hele fijne fiets, maar voor mij mist hij toch dat echt typische motorkarakter dat de carb. modellen wel hebben.
Anderzijds... Kleine ergernisjes met die carbs heb ik wel gehad, zoals stationair spontaan afslaan zodra het buiten 20 graden of meer werd, zelfs al stelde je stationair op 1700 toeren of meer (perfect synchroon). En carburateurs stellen zich niet in op bv. hoogteverschillen, wat een injectie wel continu doet, die zoekt steeds naar de beste instellingen.
Maar aan een 950 kan je dan weer met je boerenverstand elk probleem uitfilteren, wat bij een 990 iets moeilijker wordt. Spreekt weer voor de carbs bij een trip naar nergens natuurlijk...

Moeilijk! Iemand nog suggesties? Of zou ik toch maar voor zo'n zuinig F800GSje gaan... Schiet me niet meteen af, maar stiekem vind ik dat (in geel-zwart) ook best een leuk fietsje met mogelijkheden, ook al vraagt dat wat aanpaswerk aan vering en misschien nog een stukje tuning. Kost ongeveer hetzelfde maar storingen worden daarbij alweer snel wat gecompliceerder met dat CAN-bus. Weet wel dat het niet 1-op-1 vergelijkbaar is, maar met fatsoenlijke vering is daar best nog wat van te maken.

Wellicht heeft iemand ze beide, of zelfs alle drie gehad voor een objectief oordeel?

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Edwin640



Geregistreerd op: 20-4-2013
Berichten: 231

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Harry,.

ja eerst vraag is iets moeilijke als de 2e evilgrin

1e,. prijsverschil en km,s in acht genomen,. zeker de 990,. zet er een 16 tands tandwiel op en ik verzeker je dat het gevoel verschil tussen cab,. en inj. bijna niet te voelen is..

2e,. met geen haar op je hoofd , zelf overna denken.. nice
als je nu al op de Tenere geen lol gevoel hebt zal dat bij de F800GS ook niet gaan gebeuren,.. denk je zelf ook niet??

en daarbij,.. GS in GEEL/ZWART,.. stars stars ..
... doet me denken aan kanarie met een eendenbek.. laugh3

_________________
adventure 990 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Een kanarie met een eendebek... laugh3

Tja, het gebrek aan lol met die Tenere komt voornamelijk door het gebrek aan vermogen aan de ene kant, en het feit dat ik natuurlijk ontzettend verwend was met de hele ruime zit op de 950. Op de Tenere zit je wat meer gedwongen, wat mij eigenlijk niet zo goed past en waardoor ik hem niet zo los in de bocht kan leggen.

Maar inderdaad, zo'n 800GS gaat zeker niet de grijns geven die de 950 me eerder wel altijd deed. Was eigenlijk wel de perfecte funmachine en je kon er nog alles zelf aan doen, ook niet onbelangrijk.
De balans slaat dan ook wel meer en meer door richting KTM, wees gerust. Dit forum is nog niet van mij af evilgrin

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Die BMW gewoon even testrijden, dan weet je het. Heb er nooit op gereden maar lijkt me eigenlijk best een leuke motor. Meten = weten

Voor 1000 euro verschil zou ik die 15.000 km minder nemen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het verschil tussne 950/990 echt zo groot is, maar ik ben niet zo van de subtiele verschillen ..

_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, bij particulieren kun je wel eens een koopje aantreffen he. Dan kan het verschil inderdaad doorslaggevend worden.

Yep, proefrit doe ik sowieso nog wel. Voor hetzelfde geld rij ik tot het eind van de straat en lever hem dan weer netjes terug in. Proefrit zal in principe ook wel meer dan een halfuurtje moeten duren om er iets van te kunnen zeggen. Voorlopig heeft de KTM nog steeds wel mijn voorkeur hoor...

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dus de 990S is de recentste (of course) ้n de minste km's....dat lijkt me een nobrainer.

Ik heb de BMW wel testgereden en vond de power redelijk rechtlijnig opkomen, geen kick zoals met de V-twin van KTM.
De F800GS zou een heel goeie motor kunnen zijn als de krachtbron wat wordt opgekieteld, maar vooral: De ophanging verbeterd! De standaard ophanging van de GS, en dan vooral de voorvork, vind ik schandalig op een motor die zo geprijsd is...

Het zijn natuurlijk jouw centen en een luxeprobleem als het jouwe wil ik best. wink2

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Jaaa.... Maar ik moet wel eerst nog even de Tenere kwijt he, anders blijft het voorlopig gewoon bij ori๋nteren. Het is niet zo dat ik zo'n motor er even bij kan kopen omdat ik dat zo leuk vind... dozey

De BMW vering was al algemeen bekend. Maar er is ook bekend dat je die totaal kan veranderen. Het is een hele simpele Marzocchi en een Marzocchi binnenwerk (uit een andere 45 mm meen ik) past erin. Asopnemers uitdraaien en je kunt er instelbare demping in plaatsen. Andere cartridges erin en je hebt een vering die de WP's gelijkwaardig is. Samen met de achterveer hangt daar dan weer wel een prijskaartje van 1500 euro aan. Stukje tuning, bijpassend uitlaatje en je bent 2000 euro verder.

Ach, ik moet het nog zien. Op het moment nog niets gekocht, maar binnenkort zal de Tenere er wel uit gaan denk ik. Dan verdere stappen...

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
bompa



Geregistreerd op: 16-5-2012
Berichten: 84
Woonplaats: De Stille Kempen

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Met zo een Tenere valt eigenlijk toch best wel plezier te beleven,alleen wat spijtig van de vering ,maar met vervangveren er op is dat best nog te doen vind ik .
vb ,

https://lh4.googleusercontent.com/-Ca-skAhH80k/UxC1ia9OJ_I/AAAAAAAAKjw/0kYmbl5L4kU/s640/GOPR0567.JPG?gl=BE

https://imagizer.imageshack.us/v2/479x359q90/641/afbeelding057.jpg

Met zo een ktm valt er eigenlijk evenveel plezier te beleven,
Allee bij mij toch Smile
https://imagizer.imageshack.us/v2/479x359q90/18/9zrp.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Di, 11 Mrt. 2014, 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Die Tenere is zeker een leuk en goed fietsje, maar hij past mij simpelweg niet. Hoogte is prima, maar de hele zitpositie is mij veel te bekrompen, daar waar de KTM me alle ruimte gaf op grote ritten en offroad, zit ik nu op een veel te kleine ruimte opgesloten. Gevolg daarvan is dat ik de motor niet lekker in en uit bochten krijg, laat staan als die bochten elkaar snel opvolgen. De motor wil te graag rechtdoor! Gewoon niet mijn ding maar het was een "veilige" aankoop... En nu dus te koop dus mocht iemand interesse hebben hier... smiley
Overigens kan je er een waanzinnig rallymachientje van maken, zie Jenny Morgan.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=512589


_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Mrt. 2014, 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een paar keer met de f800gs gereden en in alle eerlijkheid vond ik die best nog te pruimen, zelfs in vergelijking met mijn 990 toendertijd.
Met name de remmen vond ik een stuk beter dan de 990 (niet perse de remkracht, maar de doseerbaarheid en het gevoel). Het motorvermogen is natuurlijk wat minder, maar als je ermee doorgast kan je er hopen fun mee beleven. De voorvering is dan weer wel ondermaats jammer genoeg. Verder is het ook een heel volledige motor waar je gerust een paar weken mee op reis kan vertrekken.
Het is vloeken in de kerk, maar ik zou die beemer nog niet volledig afschrijven...

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Mrt. 2014, 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst maar eens proefrijden denk ik, en dan zie ik wel... Voorlopig nog tijd zat! En wellicht gooi ik het alsnog over een heel andere boeg! De KTM 660 Rallye eruit en dan van de Tenere zoiets maken als op de foto. (is nog een optie als ik er niet de gewenste prijs voor krijg...)

Maar leuk dat er zoveel meegedacht wordt. Had ik trouwens op dit forum ook niet anders gedacht! thumbsup

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
bmva



Geregistreerd op: 10-2-2007
Berichten: 148
Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mrt. 2014, 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Harry schreef:
Die Tenere is zeker een leuk en goed fietsje, maar hij past mij simpelweg niet. Hoogte is prima, maar de hele zitpositie is mij veel te bekrompen, daar waar de KTM me alle ruimte gaf op grote ritten en offroad, zit ik nu op een veel te kleine ruimte opgesloten. Gevolg daarvan is dat ik de motor niet lekker in en uit bochten krijg, laat staan als die bochten elkaar snel opvolgen. De motor wil te graag rechtdoor! Gewoon niet mijn ding maar het was een "veilige" aankoop... En nu dus te koop dus mocht iemand interesse hebben hier... smiley
Overigens kan je er een waanzinnig rallymachientje van maken, zie Jenny Morgan.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=512589



Wow, dat ziet er inderdaad waanzinnig uit Harry..... thumbsup Als voormalig TTR bezitter word ik wel warm van zo make over...

_________________
Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mrt. 2014, 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

En de beslissing is hiervoor dan ook wel gevallen. De Tenere wordt niet verkocht, ik ga ombouwen. De "opgesloten" zitpositie waar ik het meeste problemen mee had, gaat worden opgelost door een vlak zadel. Een 48 mm KTM vork heb ik inmiddels, en een voorwiel ook. Uitlaat is onderweg, alsmede nog wat andere gadgets voor een mooier presterend blokje. Dan wordt het alsnog een erg leuk motortje, ook voor mij. En superbetrouwbaar en met goedkoop, simpel onderhoud.

Wordt vervolgd!

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif