lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kilometer teller

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Nov. 2012, 14:22    Onderwerp: Kilometer teller Reageer met quote

Blijkbaar ben ik de enige niet die een uitvallend display op z'n kilometerteller heeft gehad. Maar wat ik op het forum vind, waren dat (allemaal?) garantiegevallen.
Ik val er dus naast...
En met 350 eruo voor een nieuwe, wil ik best nog wel eens wat proberen te repareren.
Ik las al dat de storing veroorzaakt zou worden door het schuren van de electronica tegen de behuizing. En dat het stof ervan het contact naar het display verstoort. Maar ik vond nog niet hoe dat schoon te maken. Voor stof zou ik zeggen een stofzuiger of iets minder goed: perslucht. Of heb je een electronicacleaner nodig?
Is er iemand die het al eens een keer gedaan heeft of heeft er iemand een link met meer info?
Mercie, Chris

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Nov. 2012, 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

wacht effe, wat exact werkt wel en wat niet. Enkel de kilomterregistratie, of ook de snelheidsmeter? Toerenteller werkt dus ook? Kwestie van de search te kunnen vernauwen. tongue2
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Nov. 2012, 15:36    Onderwerp: Re: Kilometer teller Reageer met quote

african schreef:
... een uitvallend display op z'n kilometerteller ...


http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=4272

flikkerende en flou wordende segmentjes op het display...
Zodanig dat snelheid en kilometerstand of tripmeter of uurwerk niet meer te ontcijferen is.
Alles werkt dus maar 't is niet te lezen...

Bij 't contact opzetten is alles goed te lezen; maar na 500 meter rijden; wordt het alsmaar minder...

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Nov. 2012, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Oude stijl teller of nieuwe stijl teller?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Nov. 2012, 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:
Oude stijl teller of nieuwe stijl teller?


2010, ik denk dat dat het laatste type is.
In ieder geval 1 unit met analoge toerenteller en display rechts ervan...

Met de aparte tellers van de 2 vorige moto's ( 2X950) nooit problemen gehad!

Ik heb al een losse teller (nieuwe stijl) in mijn handen gehad en volgens mij is hij gewoon geschroefd. Er zaten in ieder geval vijzen aan de achterkant, dus zo moeilijk zal het allemaal wel niet zijn!

morgenavond met een muziekske in de garage...

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals gepland een avondje geknutsel, in de hoop om weer een leesbare kilometerteller te krijgen. Ik had het dashboard al uit mekaar op de keukentafel liggen toen ik aan foto's dacht. ( met excuses voor de slechte kwaliteit) Hierbij dus de hermontage...

Het enige wat ik aan de teller gedaan heb, is hem uitgeblazen met perslucht, waarbij er dus een wolkje wit poeder uitgeblazen werd. Ik had niet verwacht dat het hiermee opgelost zou zijn, maar dat is het wel degelijk!

Hieronder de verschillende onderdelen: onderste behuizing, print, tussenstuk, frontplaat met display en frontcover. Ernaast de schroeven (achterkant) en verlengstukjes voor de knopjes. Toerentellerwijzer viel buiten de foto.

Voor demontage haalde ik de zijkappen los (bovenste schroeven is genoeg) en de gehele koplampunit naar voor. Het dashboard zit met drie schroeven ( torx) vast , de middelste zit achter de alu cockpitsteun en is beter bereikbaar als je een stekker loshaalt.
Dash komt er dan uit en is af te koppelen met een stekker.

Achteraan vier schroeven (kruiskop) eruit en het frontje kan eraf. met een beetje 'voorzichtige fors' kan de wijzer eraf.

Nu komt een lastig stuk de frontplaat met display zit met 2 lange 'lippen' vast onder het tussen stuk en tevens zit de display aangesloten op de print met zo'n fijn duizendpolig stekkertje. Je kan het eigenlijk pas zien als het uit mekaar heb, maar als je hem niet 'recht' eruit haalt zit je gegarandeert met scheve pennetjes en ben je waarschijnlijk 350 euro armer...

Tussenstuk en print zitten dan nog vast met 2 schroefjes (terwijl er drie gaatjes zijn voorzien, dus mss zijn ze bij mijn teller eentje vergeten.

Alles schoongeblazen en hermontage...



Print in 't bakje...



Tussenstuk erop en schroefjes erin. Verlengstukjes niet vergeten



De frontplaat met, bij mijn vingers, die lippen die eerst losmoeten bij demontage



Of je beschadigd deze stekkerpennetjes



Op deze twee foto's is te zien waar de lippen zich bevinden tov de cijfers op de wijzerplaat.

Demonteren gaat dan best met een iets robustere schroevendraaier tussen de frontplaat en de behuizing te duwen en dan met fijnste schroevendraaier die je hebt de lippen proberen los te wippen





Bij montage zorgen dat alle pennetjes voor een gaatje zitten als je de frontplaat terugplaatst (of 't is alsnog kassa, kassa bij de dealer...)

Nu moet die toerentellernaald nog terug. Ik heb de tellerunit provisorisch terug aangesloten en als je dan contact opzet en opstartcyclus laat doorlopen, ben je zeker dat het asje van de toerentellernaald in de beginpositie staat. Dan moet de naald erop zodanig dat hij naar het oranje puntje onderaan de teller wijst.



Raampje van front schoonmaken, monteren en alles weer op de brommer bouwen.
Ik ben niks van vocht tegengekomen en met het stof eruit te blazen was het probleem helemaal weg!
Misschien hoef je de teller niet eens helemaal te demonteren om hem schoon te blazen, maar dat mag de volgende dan eens uitproberen (of ik na de nog eens 25.000 km)

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Nov. 2013, 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen staan er 45,000km op nog steeds dezelfde teller. Van de week gemerkt dat er weer een paar cijfertjes van de dagteller wat waziger beginnen te worden.

Misschien ben ik binnenkort weer aan een uitblaas actie toe...
thinking2

Ik houd jullie op de hoogte!

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Feb. 2014, 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

african schreef:
Ondertussen staan er 45,000km op nog steeds dezelfde teller. Van de week gemerkt dat er weer een paar cijfertjes van de dagteller wat waziger beginnen te worden.


Het was de voorbije tijd niet erger geworden, maar omdat ik toch de hele voorkant had openliggen om een draadbreuk te zoeken, even de teller gedemonteerd. Frontje eraf en door de gaatjes in de wijzerplaat (dus niet verder gedemonteerd) doorgeblazen.
Ben nog niet gaan proefrijden, maar zo op 't eerste zicht is het weer OK!
thumbsup

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Badtzmaru



Geregistreerd op: 14-8-2013
Berichten: 119
Woonplaats: Haarlemmermeer

BerichtGeplaatst: Ma, 10 Feb. 2014, 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb bij mijn SDR 990 ook al eens de tellerunit gereinigd. Mijn printplaat was helemaal bruin geworden en waarschijnlijk gaf hij hierdoor storing tussen de contactjes. Ik heb toen met 96% alcohol (kruitvat) en een wattenstaafje het hele printplaatje schoongemaakt en daarna deed alles het weer keurig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif