lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Hoeveel drinkt de nieuwe 1190?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
migsel



Geregistreerd op: 22-10-2011
Berichten: 117
Woonplaats: Zonhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Sep. 2013, 9:39    Onderwerp: Hoeveel drinkt de nieuwe 1190? Reageer met quote

Ik zit erover te denken om een 1190 te kopen, vooral voor woon/werk.
Dat is 100km snelweg per dag, dus verbruik is wel een factor.

De 990/950 staat niet bepaald als zuinig bekend,
ik lees cijfers van 7 tot 10 liter per 100km.

Wat zijn de ervaringen van 1190 rijders?

_________________
KTM990smr & 690e
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Bertje



Geregistreerd op: 12-9-2007
Berichten: 134
Woonplaats: Op de Veluwe

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Sep. 2013, 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Na 12.000 km: gerealisseerd tussen 4,8 li/100km (lekker droog weer bij 100 kmh op de autoweg) tot 8,2 li/100km (deels met passagier ca. 200 haarspelden op één dag in de Alpen en alles eruit gehaald wat erin zit).
Uiteindelijk resultaat 5,5 tot 5,6 li/100km, met onvoorstelbaar veel motor plezier want er zit heel veel in zo'n 1190 ADV.
Als je uiteindelijk met plezier wilt rijden, ook op een natte weg, laat dan Metzeler Tourance Next monteren, ook voor stabiliteit bij hogere snelheid. De motor is dan iets minder ADHD maar zeer koersvast. Succes met je overwegingen.

Gr. Bertje.

_________________
De mooiste weg is een omweg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blokkie



Geregistreerd op: 29-4-2013
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Sep. 2013, 0:08    Onderwerp: Reageer met quote

Don't worry over die snelweg kilometers 1 op 20 is geen punt. Maar als je gek gaat doen lust ie iets meer Smile

Ik zeg kopen dat ding.

Ik zal bij thuiskomst van de huidige reis een verslag van de 7000 tot 16000 km plaatsen.

Blokkie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 181
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Sep. 2013, 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Tijdens een rondje Moezel, Zwartewoud, Vogezen en Ardennen met twee personen en bagage heb ik steeds rond de de 6,7 ltr. / 100 km. gezien. Gewoon netjes dus en zeker geen reden om er niet een te kopen, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. . .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
daveman



Geregistreerd op: 13-12-2012
Berichten: 44
Woonplaats: Oostende (B)

BerichtGeplaatst: Do, 3 Okt. 2013, 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb inmiddels 5500 km met mijn 1190 A (niet R).

Merk op dat er een groot verschil is tussen het minimum verbruik en maximum verbruik. Aan 120 op autostrade (zonder koffers en met een stabiele rechter hand) zit ik aan een 5,2-5,3.

Als je hem op zijn staart trapt is hij niet zuiniger als mijn vorige 990 Adventure... Maar er komt dan ook wel heel wat meer uit!

Over die 5500 km zit ik gemiddeld aan een 6,3. Rijd redelijk door...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 3 Okt. 2013, 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

daveman schreef:
Over die 5500 km zit ik gemiddeld aan een 6,3. Rijd redelijk door...


das 1 op 15,8 volgens de zakjapanner. Dat haal ik met de 950 eg nie . Niet eens in de buurt

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
daveman



Geregistreerd op: 13-12-2012
Berichten: 44
Woonplaats: Oostende (B)

BerichtGeplaatst: Do, 3 Okt. 2013, 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

highrider schreef:
daveman schreef:
Over die 5500 km zit ik gemiddeld aan een 6,3. Rijd redelijk door...


das 1 op 15,8 volgens de zakjapanner. Dat haal ik met de 950 eg nie . Niet eens in de buurt


Klopt. Hoeveel heb jij met je 950? Nu moet ik zeggen dat van die 5500 er 3500 waren met volledige bepakking en 2 zijkoffers ( wel solo ).

T hangt nu eenmaal van veel factoren af hè. Het verbruik op een autosnelweg traject aan constant 120 is dan wel weer redelijk representatief. Bij autostrade verplaatsingen is het verschil met mijn 990 het grootst.

Mijn 990 had een algemeen gemiddeld verbruik van 6,5-7.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 3 Okt. 2013, 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

ik ga toch echt wel richting 8 ltr. 7 is zuinig zullen we maar zeggen
_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
daveman



Geregistreerd op: 13-12-2012
Berichten: 44
Woonplaats: Oostende (B)

BerichtGeplaatst: Do, 3 Okt. 2013, 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

highrider schreef:
ik ga toch echt wel richting 8 ltr. 7 is zuinig zullen we maar zeggen


Redelijk wat... Op. Lange reizen maakt dit toch echt wel een serieus verschil... Bij ons "motoreisgezelschap" zit er een f800gt. Dan ben je toch wel ff jaloers... Tot je met de ktm rijdt, dan vergeet je het,wel snel ( voor even smug.

Aan 8l had je beter mijn 990 overgekocht! Je ging de aankoop zo hebben teruggewonnen aan brandstofverbruik wink!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Okt. 2013, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

daveman schreef:
highrider schreef:
ik ga toch echt wel richting 8 ltr. 7 is zuinig zullen we maar zeggen


Redelijk wat... Op. Lange reizen maakt dit toch echt wel een serieus verschil... Bij ons "motoreisgezelschap" zit er een f800gt. Dan ben je toch wel ff jaloers... Tot je met de ktm rijdt, dan vergeet je het,wel snel ( voor even smug.

Aan 8l had je beter mijn 990 overgekocht! Je ging de aankoop zo hebben teruggewonnen aan brandstofverbruik wink!


me rechterpols is kennelijk wat anders ontworpen gok ik laugh3

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Blowfish



Geregistreerd op: 27-10-2012
Berichten: 14
Woonplaats: Diest

BerichtGeplaatst: Za, 2 Nov. 2013, 9:22    Onderwerp: 990 Rules! Reageer met quote

Ik hoor hier de gekste verhalen over het verbruik van de 990. Het is zeker geen zuipschuit, zoals velen beweren. Ik heb een 2011 en dat ding verbruikt met standaardmapping en Akra's gemiddeld 6 tot 6.2 lt op kortere afstanden. Onlangs ben ik naar de Vogezen geweest en daar had ik zelfs eenmaal een minimum verbruik van 5lt, en ik ben een gemiddeld sportief rijder. Ik heb een streepje in mijn rechtertank getrokken met permanent marker, zodat ik makkelijker dezelfde hoeveelheid kan tanken. Mijn maat had een BMW 1200R mee en die verbruikte wel een liter minder, maar die rijdt als een doetje en de motor is een stuk gestroomlijnder. Onlangs had ik twee dagen de 1190 mee, toen mijn hebbeding op groot onderhoud was en ik wil niet wisselen, no way. Hij verbruikt iets minder, maar de kick die je krijgt bij het berijden van een 990 is niet hetzelfde. Ik vond de motor soepeler maar aan de tamme kant. Het is meer een toermotor en dan heb ik het plaatje nooit gesnapt. Waarom een Adventure kopen als je toch altijd op de weg snort? Koop dan een RT, Pan of een Fjr, rijdt tien keer beter op de weg. Ik vlieg nogal een veldweggetje door en daar is de 990 veel beter in, gewoon met de standaard Pirelli's, een schitterende all ronder, want wees eerlijk, een Adventure met wegbanden zoals Trail Attack enz. Vind ik waanzin. In het veld, zelfs droog, kan je er niks, maar dan ook niks mee aanvangen. Datbis net als die Adventure look die de motormerken hebben uitgevonden. Veel look, maar weinig Adventure. Hierin is de 990 niet te kloppen. surprised surprised
_________________
We love the Orange Crush!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
daveman



Geregistreerd op: 13-12-2012
Berichten: 44
Woonplaats: Oostende (B)

BerichtGeplaatst: Di, 5 Nov. 2013, 13:54    Onderwerp: Re: 990 Rules! Reageer met quote

Blowfish schreef:
Ik hoor hier de gekste verhalen over het verbruik van de 990. Het is zeker geen zuipschuit, zoals velen beweren. Ik heb een 2011 en dat ding verbruikt met standaardmapping en Akra's gemiddeld 6 tot 6.2 lt op kortere afstanden. Onlangs ben ik naar de Vogezen geweest en daar had ik zelfs eenmaal een minimum verbruik van 5lt, en ik ben een gemiddeld sportief rijder. Ik heb een streepje in mijn rechtertank getrokken met permanent marker, zodat ik makkelijker dezelfde hoeveelheid kan tanken. Mijn maat had een BMW 1200R mee en die verbruikte wel een liter minder, maar die rijdt als een doetje en de motor is een stuk gestroomlijnder. Onlangs had ik twee dagen de 1190 mee, toen mijn hebbeding op groot onderhoud was en ik wil niet wisselen, no way. Hij verbruikt iets minder, maar de kick die je krijgt bij het berijden van een 990 is niet hetzelfde. Ik vond de motor soepeler maar aan de tamme kant. Het is meer een toermotor en dan heb ik het plaatje nooit gesnapt. Waarom een Adventure kopen als je toch altijd op de weg snort? Koop dan een RT, Pan of een Fjr, rijdt tien keer beter op de weg. Ik vlieg nogal een veldweggetje door en daar is de 990 veel beter in, gewoon met de standaard Pirelli's, een schitterende all ronder, want wees eerlijk, een Adventure met wegbanden zoals Trail Attack enz. Vind ik waanzin. In het veld, zelfs droog, kan je er niks, maar dan ook niks mee aanvangen. Datbis net als die Adventure look die de motormerken hebben uitgevonden. Veel look, maar weinig Adventure. Hierin is de 990 niet te kloppen. surprised surprised


Hier ben ik niet helemaal mee akkoord. De 990 was inderdaad een karaktermoto die heel wat sensatie biedt. Niets op aan te merken. Maar stellen dat de mensen die een 1190 kopen beter een RT of PAN zouden kopen, vind ik helemaal niet.

Er wordt vaak commentaar gegeven en soms zelf neergekeken op mensen die een type GS of nu een 1190A kopen om er nagenoeg enkel mee op de openbare weg te rijden. Op het werk rijd ik veel kilometers met een BMW RT en hiermee amuseer ik mij bijlange niet zo als op een "zware enduro" à la 1190.

Om autostradekilometers te vreten zijn dergelijke tourmachines uiteraard geschiktere. De carénage, met bijgevolg ook heel wat extra gewicht, zorgt dan voor heel wat extra comfort.

De verhoogde zithouding (tegenover een standaard moto), lage gewicht, het licht in de bocht gooien, genereuze vermogen, grotere wielen dan een tourmotor (slecht wegdek), langere veerwegen (dan een standaard moto), ... Zijn voor mij redenen dat de 1190A voor mij wel een zeer geschikte motor is.

Ik denk dat er niemand zal beweren dat de 1190 een betere OFFROAD moto is dan de 990 maar om die reden de 1190 afschrijven en zeggen dat men maar een RT moet kopen vind ik zeer kort door de bocht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blokkie



Geregistreerd op: 29-4-2013
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Do, 21 Nov. 2013, 16:07    Onderwerp: Re: 990 Rules! Reageer met quote

daveman schreef:
...Ik denk dat er niemand zal beweren dat de 1190 een betere OFFROAD moto is dan de 990 maar om die reden de 1190 afschrijven en zeggen dat men maar een RT moet kopen vind ik zeer kort door de bocht.
thumbsup Ik rij met mijn 1190R nagenoeg geen OR. Maar als reismachine voor 2 personen is hij meer als prima geschikt. Los daarvan ben ik simpelweg nog niet rijp voor een toerfiets. Dat komt later als ik groot ben. Als anderen dat waanzin vinden is dat prima als ik er maar blij van ga worden.

Ik had de laatste keer in de Pyreneeën twee nederlandse motoragenten in hun vrije tijd achter me zitten 1150RT en K100 hedden ze geloof ik. (dat zijn toch de ultime tourfietsen??) Toen ik ze een dag later weer tegenkwam moesten ze toch even weten waar ik op reed, ze hadden wat moeite gehad met bijhouden. Met name mee meeaccelereren de bochten uit. laugh3 Nee zo'n 1190R is prima voor op de weg met een set Trial Attack bandjes.

Blowfish schreef:
... In het veld, zelfs droog, kan je er niks, maar dan ook niks mee aanvangen....
Dat zal je dan ook vinden van een BMW1200ADV. Maar ik vrees dat het meer aan jou ligt als de fiets. Ik kan het niet, maar ik heb mensen met BMW Adventure's dingen zien doen die ik voor onmogelijk hield.

Blokkie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif