lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

langzaam weg zakken van olie druk.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RWAventure



Geregistreerd op: 6-6-2013
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Za, 19 Okt. 2013, 10:04    Onderwerp: langzaam weg zakken van olie druk. Reageer met quote

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure 2004. Gekocht van eerste eigenaar met 46.000 km die er erg zuinig op is geweest wat je aan alle kanten weer kan vinden aan staat van de motor. Er is nooit mee off-road gereden en compleet schade vrij!

Maar sinds kort heeft mijn adventure een groot probleem. Naarmate de olie warmer word, zakt de druk steeds verder weg. Ongeveer 3000 km geleden de olie vervangen en toen begon het gesodemieter. Op advies van de motor zaak (KTM dealer) de voor geschreven Motorex 15W50 vol synthetisch ingedaan. En toen had ik al wat last van dat de olie druk moeilijk terug kwam, nieuw filter geprobeerd(zelfs nog heel ff zonder filter) en nog steeds niet fijn. Toen heb ik besloten om hem maar na te laten kijken.

Bij de dealer kwamen ze er achter dat er een stukje plastic van de nokkenketting geleider onder in het blok lag. De kop moest er dus af. Reparatie laten uitvoeren en alles netjes vervangen. Nieuwe as (hardere) as in de waterpomp, nieuw veer in de overdruk ventiel, nieuwe hydraulische nokkenketting spanners ect. €600. Dus ik dacht die kan er weer een tijd tegenaan.
Op vakantie geweest, dikke 2000KM door de Eifel en de Vogezen zonder problemen.

Nu weer thuis word het weer een stuk erger. Nadat er 1 blokje van de koelwater temperatuur verschijnt, word het blok al aardig lawaaiig, en durfde er dus niet meer mee te rijden. Dus ik dacht misschien hebben ze wat over het hoofd gezien, dus opgebeld en een nieuwe afspraak gemaakt. Toen kreeg ik het verontrustende telefoontje dat ze niks hebben kunnen vinden. Olie druk is bij koude start ca 3,5Bar en naarmate de motor warmer word, zakt deze terug naar 2 bar en minder.  ze hebben contact gehad met KTM nederland voor het oplossen van het probleem, omdat ze dit ook nog niet eerder hebben gehad. Alle mogelijke modificaties uitgevoerd op de olie pomp en druk ventielen. Daar kan het dus niet aan liggen.

Mijn vraag is nu….wat kan het zijn? Waar moet ik beginnen.
Bij de dealer was het een goedkopere optie om een ander blok er onder te zetten ivm het aantal uren wat ze nodig zijn om het blok uit elkaar te moeten halen, en dan is het nog niet zeker of ze het probleem dan kunnen oplossen. Dat zijn nogal wat kosten en naar mijn mening kan het nooit veel zijn voor een blok met net geen 50.000 op de teller. Wat kan ik het beste doen??
thinking2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RWAventure



Geregistreerd op: 6-6-2013
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Za, 19 Okt. 2013, 10:26    Onderwerp: foto Reageer met quote

Dit is hem


1-IMG_20130809_105424-003.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  375.49 KB
 Weergegeven:  250 keer

1-IMG_20130809_105424-003.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 19 Okt. 2013, 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

dealer zoudat tochmoeten kunnenvinden denkikzo.

maar oorzaken voor het wegvallen van oliedruk:
- Olie wordt niet goed aangezogen (dus kogelklep in de tank dicht of leiding klem/verstopt)
- pomp pomp niet goed/lekt : On waarschijnlijk
- Olie druk lekt aan de druk kant weg:
* Door ovcerdruk ventiel (tja, is vervangen maar ala, misschien niet goed ofzo: der is een nieuw huisje voor ook
* Druk lekt weg langs kettingspanners: zijn nieuw.. maar als er opnieuw gruis in komt dan kan dat wel denk ik.
* elders: zou eigenlijk niet weten waar nog..

Geen 'garantie' op de reparatie?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
RWAventure



Geregistreerd op: 6-6-2013
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Okt. 2013, 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

die dingen zijn dus allemaal gecontroleerd en nagelopen. nieuw pomphuis zit erop en ik neem aan dat ze ook de spanners hebben nagelopen.

ik ben inmiddel begonnen met de demontage, al moet ik zeggen dat ik er niet echt zin voor kan maken om door te pakken zonder gericht te kunnen zoeken.

een gedachten gang is dat er miss ergens een slecht stuk zit in de gietdelenn van het blok, namate te olie warmer word en dus dunnen zakt de druk ook...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Okt. 2013, 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Waterpomp as ingesleten en door het water dat in de oliefilter terecht komt misschien? Check je waterpeil zeker!
_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Okt. 2013, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

idd: Als je filter na de pomp dicht zit, dan verlies je alle druk via de dumpvalve.

maar: dan moet het dus onmiddelijk over zijn met een ander filtertje, en je ziet het meestal wel aan het filter.

er was in de hele vroege 2003s wel eens een giet probleempje, maar daarna heb ik dat nooit meer gehoord. dus ik denk niet dat de 2004 daar last van kan hebben.. maarja, exemplarisch geval kan altijd natuurlijk.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif