Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 722 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 27 Nov. 2010, 14:35 Onderwerp: |
|
|
Probeer deze eens: http://www.gearingcommander.com/.
LC8 staat er tussen met alle mogelijke data voor de 17/42 combo. Dan kan je gaan customizen en zien wat er verandert. Helemaal onderaan rechts geeft een tabelletje weer wat de slijtage is met de gekozen verhoudingen. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 27 Nov. 2010, 23:45 Onderwerp: |
|
|
handig calculatortje hoor.
mja.. je kunt zo zien dat je met 16-45 nog makkelijk 200 echte km/h kan zonder in de toerenbegrenzer te komen: sterker nog, je zit dan maar net boven het maximum vermogen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 360
|
Geplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 17:41 Onderwerp: tandwielverhouding |
|
|
Rijdt er hier iemand met de combi 16 / 47 ? Rij nu met 16 /45 maar ik denk dat een 47 achter mij ook wel bevalt , topsnelheid intereseerd me niet zo ( dan moet je iets anders kopen ) en zou deze combienatie nog passen ivm de lengte van de ketting , de blokken op de as heb ik al omgedraaid . |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 19:50 Onderwerp: |
|
|
47 is niet makkelijk verkrijgbaar.
16-47 zou voor echt offroad wel fijn zijn, maar je gaat op de weg dan wel wat inleveren en wat meer toeren rijden. ALs je veel snelweg rijdt is dat onprettig denk ik. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 360
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 17:38 Onderwerp: tandwielverhouding |
|
|
Die lijken mij wel heel erg iel te zijn , net zoals die oranje gespoten alluminium , want er komt toch veel kracht op te staan bij een sprintje .dessalniettemin bedankt voor de reactie's . |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 20:59 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | http://dirttricks.com/shop/ktm-adventure-47-rear-sprocket
of 15 van voor steken, ik weet niet of deze er zijn maar die zal je wel iets vaker moeten vervangen. |
zeker een heel mooi tandwiel! waarmee men maar weer bewijst dat het met staal ook licht kan (Staal is veel sterker, waardoor je inderdaad zo'n 'iel' tandiwle kan maken.
Maar 119 USD is wel rijkelijk... en dan komt daar nog heel veel bij voordat je die hier hebt liggen, als ze uberhaupt naar NL willen shippen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 10:57 Onderwerp: |
|
|
Chrome-Moly Steel 2.5X Stronger than Stainless Steel 3X Stronger than 7075 Aluminum
Hier klopt toch niets van.... _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 19:21 Onderwerp: |
|
|
Hangt er vanaf welk staal ze exact gebruiken met welke nabehandeling, en met welke soort RVS in welke nabehandeling ze het vergelijken.
7075-O zit ergens rond de 250MPa maximale treksterkte, doodsimpel 25CrMo4 ergens rond de 750MPa, voila, een verschil van 3x. Dat je 7075 niet gauw als -O aan gaat treffen zal de stropdassen een worst wezen. En als ik ga zoeken vind ik ook vast wel een combinatie van RVS en chroommolybdeenstaal waarbij het verschil een factor 2,5 is.
Offtopic: overigens kun je juist vanwege die factor ca. 3 met staal vaak even licht bouwen als met aluminium. Het is 3x zo zwaar, maar ook 3x zo sterk en stijf. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 19:25 Onderwerp: |
|
|
op zich zijn die factoren niet zo heel gek hoor... en of het nu 2.2x of 3.9x is maakt ook niet zo heel veel uit he.
Verder is 'sterkte' (lees treksterkte) natuurlijk niet de enige belangrijke parameter... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 23:49 Onderwerp: |
|
|
Da's zeker niet de enige parameter. Daarom snap ik aluminium tandwielen ook niet zo goed, eigenlijk. Met staal is zo'n ding lichter en degelijker te maken |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 23:51 Onderwerp: |
|
|
het ging mij meer om de vergelijk tussen rvs en 7075 in deze. ze zullen wel een vergelijk per soortelijk gewicht hebben gemaakt. in gelijk volume is rvs echt niet te vergelijken op slijtage met zo weinig verschil tov 7075. Dat alu slijt echt wel wat harder dan een 1/6e verschil. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Za, 15 Jun. 2013, 0:07 Onderwerp: |
|
|
mjaaaah, mijn ervaring is eigenlijk ook wel een beetje dat de tandwielen eigenlijk pas echt beginnen te slijten als de ketting einde levensduur is. Ik heb het met een kettting die nog niet einde levensduur is ook nog nooit meegemaakt dat mijn voortandwieltje op is en mijn achtertandwiel nog goed, terwijl je dat op basis van het aantal tandjes wel zou verwachten.
Op de weg tenminste; offroad heb ik altijd stalen tandwielen gehad. Die zand/modder slijppasta maakt zowiezo rap korte metten van aluminium tandwielen. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 15 Jun. 2013, 10:53 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | het ging mij meer om de vergelijk tussen rvs en 7075 in deze. ze zullen wel een vergelijk per soortelijk gewicht hebben gemaakt. in gelijk volume is rvs echt niet te vergelijken op slijtage met zo weinig verschil tov 7075. Dat alu slijt echt wel wat harder dan een 1/6e verschil. |
ze hebben het over sterkte: dus treksterkte, op de bank gemeten in N/mm2
(dus per volume)
slijtage heeft weinig met sterkte te maken, maar meer met taaiheid en hardheid.
Sterkte maakt alleen dat je een stalen constructie (zoals dat tandwiel) heel 'iel' kan maken, terwijl je bij Alu meer voluyme nodig heb: zo ook motorframes, en vergelijk een dunwandig buisframe met een dikwandig alu-box frame. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|