lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

tandwielverhouding
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 722
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Za, 27 Nov. 2010, 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer deze eens: http://www.gearingcommander.com/.

LC8 staat er tussen met alle mogelijke data voor de 17/42 combo. Dan kan je gaan customizen en zien wat er verandert. Helemaal onderaan rechts geeft een tabelletje weer wat de slijtage is met de gekozen verhoudingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 27 Nov. 2010, 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

handig calculatortje hoor.

mja.. je kunt zo zien dat je met 16-45 nog makkelijk 200 echte km/h kan zonder in de toerenbegrenzer te komen: sterker nog, je zit dan maar net boven het maximum vermogen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 360

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 17:41    Onderwerp: tandwielverhouding Reageer met quote

Rijdt er hier iemand met de combi 16 / 47 ? Rij nu met 16 /45 maar ik denk dat een 47 achter mij ook wel bevalt , topsnelheid intereseerd me niet zo ( dan moet je iets anders kopen ) en zou deze combienatie nog passen ivm de lengte van de ketting , de blokken op de as heb ik al omgedraaid .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

47 is niet makkelijk verkrijgbaar.

16-47 zou voor echt offroad wel fijn zijn, maar je gaat op de weg dan wel wat inleveren en wat meer toeren rijden. ALs je veel snelweg rijdt is dat onprettig denk ik.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 5:27    Onderwerp: Reageer met quote

http://dirttricks.com/shop/ktm-adventure-47-rear-sprocket

of 15 van voor steken, ik weet niet of deze er zijn maar die zal je wel iets vaker moeten vervangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 360

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 17:38    Onderwerp: tandwielverhouding Reageer met quote

Die lijken mij wel heel erg iel te zijn , net zoals die oranje gespoten alluminium , want er komt toch veel kracht op te staan bij een sprintje .dessalniettemin bedankt voor de reactie's .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
http://dirttricks.com/shop/ktm-adventure-47-rear-sprocket

of 15 van voor steken, ik weet niet of deze er zijn maar die zal je wel iets vaker moeten vervangen.


zeker een heel mooi tandwiel! waarmee men maar weer bewijst dat het met staal ook licht kan (Staal is veel sterker, waardoor je inderdaad zo'n 'iel' tandiwle kan maken.

Maar 119 USD is wel rijkelijk... en dan komt daar nog heel veel bij voordat je die hier hebt liggen, als ze uberhaupt naar NL willen shippen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Chrome-Moly Steel 2.5X Stronger than Stainless Steel 3X Stronger than 7075 Aluminum


Hier klopt toch niets van....

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hangt er vanaf welk staal ze exact gebruiken met welke nabehandeling, en met welke soort RVS in welke nabehandeling ze het vergelijken.

7075-O zit ergens rond de 250MPa maximale treksterkte, doodsimpel 25CrMo4 ergens rond de 750MPa, voila, een verschil van 3x. Dat je 7075 niet gauw als -O aan gaat treffen zal de stropdassen een worst wezen. En als ik ga zoeken vind ik ook vast wel een combinatie van RVS en chroommolybdeenstaal waarbij het verschil een factor 2,5 is.

Offtopic: overigens kun je juist vanwege die factor ca. 3 met staal vaak even licht bouwen als met aluminium. Het is 3x zo zwaar, maar ook 3x zo sterk en stijf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

op zich zijn die factoren niet zo heel gek hoor... en of het nu 2.2x of 3.9x is maakt ook niet zo heel veel uit he.

Verder is 'sterkte' (lees treksterkte) natuurlijk niet de enige belangrijke parameter...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

Da's zeker niet de enige parameter. Daarom snap ik aluminium tandwielen ook niet zo goed, eigenlijk. Met staal is zo'n ding lichter en degelijker te maken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

het ging mij meer om de vergelijk tussen rvs en 7075 in deze. ze zullen wel een vergelijk per soortelijk gewicht hebben gemaakt. in gelijk volume is rvs echt niet te vergelijken op slijtage met zo weinig verschil tov 7075. Dat alu slijt echt wel wat harder dan een 1/6e verschil.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Za, 15 Jun. 2013, 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

mjaaaah, mijn ervaring is eigenlijk ook wel een beetje dat de tandwielen eigenlijk pas echt beginnen te slijten als de ketting einde levensduur is. Ik heb het met een kettting die nog niet einde levensduur is ook nog nooit meegemaakt dat mijn voortandwieltje op is en mijn achtertandwiel nog goed, terwijl je dat op basis van het aantal tandjes wel zou verwachten.

Op de weg tenminste; offroad heb ik altijd stalen tandwielen gehad. Die zand/modder slijppasta maakt zowiezo rap korte metten van aluminium tandwielen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 15 Jun. 2013, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
het ging mij meer om de vergelijk tussen rvs en 7075 in deze. ze zullen wel een vergelijk per soortelijk gewicht hebben gemaakt. in gelijk volume is rvs echt niet te vergelijken op slijtage met zo weinig verschil tov 7075. Dat alu slijt echt wel wat harder dan een 1/6e verschil.


ze hebben het over sterkte: dus treksterkte, op de bank gemeten in N/mm2
(dus per volume)

slijtage heeft weinig met sterkte te maken, maar meer met taaiheid en hardheid.

Sterkte maakt alleen dat je een stalen constructie (zoals dat tandwiel) heel 'iel' kan maken, terwijl je bij Alu meer voluyme nodig heb: zo ook motorframes, en vergelijk een dunwandig buisframe met een dikwandig alu-box frame.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif