lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Injectie 990

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Zo, 1 Jan. 2012, 21:52    Onderwerp: Injectie 990 Reageer met quote

Op mijn GO!!! heb ik er natuurlijk geen last van, maar ik kan me herinneren dat er na de overschakeling van carburatoren op injectie nogal klachten waren van on-off effect en over doseerbaarheid.
Nu ben ik laatst eens gaan rijden met zo'n SMT (2011model, veronderstel ik) en het viel me op dat het beestje heel direct maar heel controleerbaar te berijden was. Volgens de dealer was de motor origineel qua gashendel, mapping, uitlaten en overbrenging.

Zijn die systemen nu zoveel verbeterd of is het weer zo'n typisch geval van 'je hoort alleen de slechte commmentaren op een forum...' en was het allemaal nogal overroepen?
En is dat dan geleidelijk verbeterd, of heeft KTM vanaf een bepaald modeljaar 'het licht' gezien'?

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 1 Jan. 2012, 22:38    Onderwerp: Re: Injectie 990 Reageer met quote

african schreef:
Op mijn GO!!! heb ik er natuurlijk geen last van, maar ik kan me herinneren dat er na de overschakeling van carburatoren op injectie nogal klachten waren van on-off effect en over doseerbaarheid.
Nu ben ik laatst eens gaan rijden met zo'n SMT (2011model, veronderstel ik) en het viel me op dat het beestje heel direct maar heel controleerbaar te berijden was. Volgens de dealer was de motor origineel qua gashendel, mapping, uitlaten en overbrenging.

Zijn die systemen nu zoveel verbeterd of is het weer zo'n typisch geval van 'je hoort alleen de slechte commmentaren op een forum...' en was het allemaal nogal overroepen?
En is dat dan geleidelijk verbeterd, of heeft KTM vanaf een bepaald modeljaar 'het licht' gezien'?


Heeft KTM het licht gezien..... nee denk ik niet
Omdat er veel wisselde berichten zijn, wel lees je diverse berichten dat naar het uitkomen van de 2011 mapping veel meer mensen positiever zijn.

Ik heb zelf een 2010 model en heb zelf geen klachten(geen andere gas handel wel een 1 tandje meer achter) wel met akra dempers en mapping.
De KTM is wel direct maar absoluut niet giftig of bokkig (constante snelheid zelfs met 2500rpm is goed mogelijk)
Het zal ook wel een beetje aan de rijder liggen (hand vastigheid)

Ik heb ook een keer een stuk gereden met een 2010 adv990A met de Adv990R mapping er op.
En die vond ik in vergelijking met mijn SMT zelfs erg soepel.





Ik heb nu wel inmiddels de mapping van de secundaire kleppen een klein beetje aangepakt en ben van de 2008 mapping naar de 2011 mapping gegaan om het nog iets verfijnder te maken.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 1 Jan. 2012, 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mij ooit laten vertellen (door een KTM-dealer) dat er vanaf 2010 wezenlijke dingen veranderd zijn aan de injectie waardoor de gasrespons merkelijk soepeler zou zijn dan bij de modellen daarvoor. Die sprak over andere injectoren, andere inlaatkanalen in de cylinderkoppen. Waarop ik eens de moeite gedaan had om partsnummers op te zoeken, maar veel verschillen heb ik daar niet tussen gevonden. Injectiemodule, injectoren, koppen, allemaal identiek. Dus als er al verschillen zouden zijn dan zijn die eerder in de mappings te zoeken.
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Jan. 2012, 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft de on/off reactie bij de 990 LC8 injectiemotoren: het hangt af van motor tot motor...van goed doseerbaar tot ronduit gevaarlijk. De mijne zat er wat tussenin: 'vervelend' zou ik het omschrijven.

Een nieuwe motor lijkt goed te rijden omdat daar de 15-min reset nog maar net gedaan is, en dus alle correctiewaarden van de ECU zijn uitgevaagd. Daarna gaan sommige motoren steeds slechter en rijden omdat de ECU zichzelf corrigeert om zo dicht mogelijk bij de perfecte lambdawaardes te komen. De ECU overcorrigeert in realiteit, en dat voelt aan als bekende schokken en de vervelende on/off reactie. Deze wijzigingen gebeuren zelfs weken nadat de reset is gebeurd, en zijn dus compleet onvoorspelbaar. Het is daar dat KTM zijn huiswerk niet perfect gedaan heeft. Het vederlichte vliegwiel doet niks om deze reacties te verbergen.

Ik heb geleerd met vallen en opstaan dat alle 'oplossingen' slechts lapmiddeltjes zijn: het kleiner voortandwiel, de rustigere gashendle, akra-mapping, etc...de motor voelt initieel goed aan, maar gaat gaandeweg weer verslechteren.
Het uitschakelen van de lamdasondes verbetert het motorkarakter wel degelijk, maar als je dit doet loopt de motor over het algemeen veel te rijk. De motor past zich dan ook niet meer aan aan verschillen in hoogte, etc...

De ENIGE echte oplossing is een aangepaste mapping, en die verschilt van motor tot motor. Ik rijd rond met een aangepaste 2011 akra-mapping, en mijn motorfiets voelt nu OK aan. Op kasseien blijft het huilen geblazen, en dat ligt niet aan de rijder...ik rijd al gans mijn leven met dikke twins. Ik neem het er graag bij omdat ik a. niet veel meer op kasseien hoef te rijden en b. je er een fantastisch directe gasrespons voor in de plaats krijgt...de KTM heeft superdirecte relatie tussen rijder en machine, en dat is zalig...rijd je daarna op een oude carburatorfiets dan voel je je naar de middeleeuwen terugkeren.

Er is helemaal niks veranderd aan de LC8 modellen sinds 2008 of zo, toen de klepzittingen of kleppen of materialen werden gewijzigd waardoor de onderhoudsintervallen wat langer konden gesteld worden. De mappings van pakweg de 990SM zijn identiek sinds 2008. Ook de 2011 is identiek, zelfs de Akra-map.

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Jan. 2012, 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Die van mij zit eerder aan de kant "levensgevaarlijk" bucktooth ...vooral offroad rijden zonder koppeling op gascontrole alleen is gewoon vragen om problemen. 'k Ben em zo al meerdere keren op een haartje na kwijtgespeeld in het decor uhoh , dus nu altijd met koppeling erbij.
Maar goed, na 100k+ ben je dat wel gewoon grin2 .

De grootste verbetering is er bij mij toch ook gekomen na het uitschakelen van de lambda sensoren. Allez, uitschakelen is misschien niet het correcte woord, eerder "fixeren op een vaste waarde". Twee weerstanden per connector. Hij wordt nu veel minder heet, ik kan nog steeds gemakkelijk 300km op één tankbeurt rijden. Zal misschien iets rijker staan, maar veel last heb ik daar niet van.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ktmpiet



Geregistreerd op: 13-4-2011
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Jan. 2012, 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn ADV 990 2010 liep ook slecht in het lage toeren gebied +-3000rpm
Nu heb ik van mijn dealer een setje dummy stekkers gekregen om
op de lambda sonde stekkers te steken zodat die niet meer werken.
Nu loopt hij een stuk beter als voorheen.
Ik denk dat dit niet oficieel van KTM komt i.v.m. emissie eisen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michel uit berg



Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Wie kan me vertellen waar ik zo een mapping kan laten doen? ik woon in het zuiden van limburg en de dichtbijzijnde dealers zitten in belgie. En hoe zit het met die lambda vervangers, is dat alleen genoeg of moet ik toch te mapping laten doen om hem minder bokkig te krijgen?

groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Kan ik zo voor je doen, in amsterdam.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
michel uit berg



Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Kan ik zo voor je doen, in amsterdam.


kijk daar kan ik wat mee, alleen helaas aan de andere kant van het land. hoe werkt dat, met pc inloggen of zo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif