Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
steffz1
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 355 Woonplaats: B-Scherpenheuvel
|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2013, 22:34 Onderwerp: KTM SMT smelling like rotten eggs |
|
|
Kheb het vandaag mogen meemaken ... Dachten dat het uit de uitlaat kwam maar uiteindelijk stond de batterij bijna op omploffen.
Batterij stond bol en was aan het roken ;o((
Uiteindelijk heeft fasthighsider, ne medemotard samen met mij een nieuwe batterij gaan halen en deze opnieuw geïnstalleerd zonder de regulator aan de batterij te koppelen ... Moraal van het verhaal ... da werkt ni , batterij na 30 km plat.
Daar stond ik dan in Aachen ... gelukkig hebben ze me komen depanneren ;o)
Anyway ... Hoe kan ik nu te weten komen dat de regulator of alternator nog korrekt werkt ?
Willen de slimme motards een antwoord formuleren ?
mvg
Stef
Laatst aangepast door steffz1 op Vr, 7 Jun. 2013, 23:22, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2013, 22:45 Onderwerp: |
|
|
lijkt me duidleijk dat de regulator NIET meer werkt.
Waarschijnlijk verloop van omstandigheden:
- Regulator gaat stuk
- daardoor overspanning op accu
- accu kookt... (dat gebeurt allen bij overspanning, dus dat kan je als feit aannemen!)
- Nieuwe accu er in
- weredom te hoge spanning op de accu, alleen een nieuwe accu gaat dan als een gek laden!...
-> Hoofdzekering er uit door overlaadstroom
- na korte tijd.. accu plat
Je kunt natuurlijk nameten wat de spanning is die van de regulator komt en daan de accu gaat (bij het startrelais, dubbele rood-wiite draad, ofwel de accu-zijde van de hoofdzekering.
ik schat dat de hoofdzekering er nu dus uit ligt.
99% kans dat je regulator stuk is (= regulator+3 fasen gelijkrichter).
80 euro geloof ik (of Garantie uiteraard indien van toepassing, en in dat geval hoort daar ook een accu bij..) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
steffz1
|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2013, 23:21 Onderwerp: |
|
|
Dit was een vraag die ik mezelf ook al gesteld had ... hoe kan die batterij beginnen koken en dan pas stilvallen => is het de hoofdzekering wel die er voor zorgde dat hij stil viel ? => FI lichtje begon te flikkeren, claxcon werkte maar half ... Een hoofdverzekering die uitligt daar dient blijkbaar niets aan gedaan te worden of vergis ik me ? Ik had de nieuwe batterij gemonteerd zonder dat ik het kabeltje van de regulator op de minpool aangesloten had en hij startte onmiddelijk. Lijkt me dan toch de reden waarom de batterij niet oplaadde ?
Als ik nu een meting doe op de batterij aan 2000 rpm ga ik dan geen hoge piek zien als de regulator stuk is ?
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2013, 23:50 Onderwerp: |
|
|
Als de accu stuk gaat, dan absorbeert deze niet meer, daardoor wordt de spanning te hoog en te instabiel: Hierdoor zal de ECU van slag raken, en heb je ook nog kans dat er van alles stuk gaat aan overspanning!! (hopen dat dat niet gebeurt is )
waarom ging ie uiteindelijk plat? Waarschijnlijk omdat de nieuwe accu niet meer bij geladen werd. Het kan ook zijn dat de nieuwe accu ook stuk is gegaan.. of dat er iets ander stuk is gegaan door overspanning
je hebt 2 mogelijkheden nu:
- Meest waarschijnlijk: de regelaar is stuk en het plaatsen van de nieuwe accu heeft er voor gezorgd dat de hoofzekering er uit ligt zoals ik beschreef, of dat de regelator nu zo stuk is dat ie niet meer laadt. Daardoor is de accu nu leeg...
Je kunt dat meten, of even een uurtje de acculader er aan, en dan moet ie weer starten (maar dan is het probleem nog niet opgelost natuurlijk)
- ofwel: De accu (of iets anders) is stuk aan overspanning: Als je nu kunt starten dan zul je een hele hoge spanning op de nieuwe (stukke) accu meten. Maar waarschijnlijk kan je dan ook al niet meer starten.. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 0:09 Onderwerp: |
|
|
bij gebrek aan échte kennis van zaken...
meer mee rijden stef, laat het een les wezen  _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
steffz1
|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 9:49 Onderwerp: |
|
|
Batterij na nacht aan druppelader 13,02 volt.
Meting met draaiende motor 17,94 volt ... e wa veel zeker ?
Iemand een idee where to find " a good priced regulator" ?
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 10:00 Onderwerp: |
|
|
ja, das meer iin de buurt van een 24 volts vrachtwagen systeem
veel te veel!. max 15 Volt toch eigenlijk _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
steffz1
|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 10:09 Onderwerp: |
|
|
Gelukkig : nieuwe batterij niet stuk en hij startte normaal.
Heb de regulator dan maar losgekoppeld en nu op zoek naar een nieuwe ;o)) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 10:15 Onderwerp: |
|
|
Batterij zal wel een tik gehad hebben hoor, en dus minder levensduur. Maar daar kom je pas bij komende winter achter... als het moeilijker wordt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
steffz1
|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 10:25 Onderwerp: |
|
|
Buiten de voltage regulator (part number 62511034100) kan het blijkbaar eveneens veroorzaakt worden door de stator (60039004000)
Dus ik zou alvorens te bestellen eens willen uittesten ;o)
Eens naar mijn KTM makkers bellen se ;o)
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 10:31 Onderwerp: |
|
|
?? waar haal je dat vandaan? van een dealer?
Stator (de spoel) kan stuk gaan, maar dan heb je 3 mogelijkheden
- Doorbranden: Dan zitten de wikkelingen aan elkaar en krijg je te weinig spaning uit
- doorbreken van de windingen (door mechanische schade): dan krijg je er niets meer uit (op die fase iig)
- slecht contact van de connector enzo: dan fikt de connector er uit.. maar overspanning krijg je zeker niet.
Hoe je de stator door moet meten staat in het WPH volgens mij.
(zie download) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
steffz1
|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 10:48 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ?? waar haal je dat vandaan? van een dealer?
Stator (de spoel) kan stuk gaan, maar dan heb je 3 mogelijkheden
- Doorbranden: Dan zitten de wikkelingen aan elkaar en krijg je te weinig spaning uit
- doorbreken van de windingen (door mechanische schade): dan krijg je er niets meer uit (op die fase iig)
- slecht contact van de connector enzo: dan fikt de connector er uit.. maar overspanning krijg je zeker niet.
Hoe je de stator door moet meten staat in het WPH volgens mij.
(zie download) |
Van een KTM mechanieker :
Hij zei me dat hij pas een Duke binnengekegen had met het zelfde fenomeen.
Eerst hadden ze de regulator vervangen en dan was het nog niet opgelost.
Vervolgens de statpr vervangen en bleek het probleem in de stator te zitten maar niet in de regulator. Hij stelde voor mijn geval voor eerst de regulator te vervangen en vervolgens na te kijken en als het daar mee opgelost is des te beter  |
|
Naar boven |
|
 |
steffz1
|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 11:10 Onderwerp: |
|
|
Wat ik me uiteindelijk wel ook afvraag => Hoe komt het dat het zover kunnen komen is dat de batterij aan het roken was en echt bol kwam te staan ? Dit lijkt me toch niet echt normaal dat ik op deze manier heb kunnen verder rijden ?
Ik kan me inbeelden dat er vele zaken nu die 18 volt gekregen hebben waardoor er misschien nog meer verregaande problemen zich zlln manifesteren ?
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 12:50 Onderwerp: |
|
|
Zodra die accu boven de 15 a 16 volt komt, dan gaat de stroom niet meer on 'opladen' zitten, maar in het ontleden (electrolyse) van de vloeistoffen in de accu. Gevolg: Gasvorming en veel warmte ontwikkeling.
Zolang de motor electronica voldoende spanning heeft blijft de motor lopen: meestal loopt een motor ook zonder accu (zolang ie loopt blijft ie zijn eigen spanning maken), maar das wel heeel slecht er voor inderaad, omdat de spanning dan niet stabiel is en alle componenten overspaning krijgen!
Overigens is bijna alle automotive electonica ontworpen op minstens 27 Volt, en vaak zelfs op 42 volt max, omdat er altijd spanningspieken in kunnen zitten. Dus het gaat ook weer niet onmiddelijk stuk.
Merkwaardig is eigenlijk wel dat er honderduizend protecties in zitten, maar een simpele 'shutdown' bij langdurige overspanning zit er niet in ... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
steffz1
|
Geplaatst: Za, 8 Jun. 2013, 13:17 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad dat is gelukkig (voor mijn portefeuille) wel goed dat die dingen allemaal een hogere voltage aankunnen ...
Iig de dealer besteld de regulator en ik kan even langs gaan om dit te laten vervangen ;o))
PS ik had al eerder moeten nakijken toen ik opgemerkt had dat tijdens het rijden na het starten s'ochtend mijn dashboard uitviel tot een paar maal toe met melding 101 dat error en 32 soft error.
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
 |
|