Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
DaBit
|
Geplaatst: Ma, 20 Mei. 2013, 23:45 Onderwerp: KTM950 kleppenstellen: bucket ging maar lastig op de plek. |
|
|
Ik heb vandaag de kleppen van de motor gesteld. Achterste cylinder niks, voorste moest er een uitlaatklep. Maar meteen alle 4 de kleppen in het midden van het stelbereik gezet; als de boel toch los moet...
Een ding viel me echter op: ik kreeg de 'bucket' van de linker inlaatklep maar lastig weer terug op z'n plek. Normaal ploppen die dingen er zonder enige moeite zuigend in, maar deze was wat weerbarstig. Kwam met een magneetje wel normaal los.
Het viel me ook op dat het slijtagepatroon op de bucket anders is dan op de anderen (de linkse dus):
Aangezien het blijkbaar wel draait lijkt het me niks 'ernstigs' te zijn, maar even hier navragen kan nooit kwaad....
Wat denken jullie?
Bij de weg: de klepspeling in het midden van het bereik zetten is makkelijk als je de beschikking over een buitenmicrometertje hebt, en al helemaal als de speling te krap geworden is (en je dus een dunnere shim nodig hebt):
Schuurpapier op een spiegel of ander behoorlijk vlak oppervlak, beetje snijolie, gelijkmatig rondjes en achtjes draaien, niet te hard drukken en regelmatig het shimmetje even draaien. Je wilt immers wel dat-ie vlak en recht blijft, en niet dat je er een bolling in slijpt.
Duurt ca. 25 minuten om van 3 shimmetjes een paar honderdste af te halen. In die tijd kan ik niet naar de winkel gaan (en al helemaal niet naar de Harley-dealer die die shimmetjes oplopend in 0,025mm heeft). |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 21 Mei. 2013, 0:07 Onderwerp: |
|
|
Meer specifiek "lastig"?
Ik had gemerkt dat bij het aanbrengen van de bucket hij eerst altijd blokkeert. Alsof hij een heel kleine beetje schuin in de schacht zit waarin hij moet zakken (met een nauwe passing). Vervolgens een beetje proberen en roteren (misschien is de rondheid niet even nauwkeurig) maar op een bepaald moment voel je dat hij goed "aligneert" en dan zakt hij er wel vlot in.
Dus in het begin van het zakken lastig: ja.
Maar eens dat hij er correct in zit moet het verder zakken wel vlot en gesmeerd gaan tot helemaal tegen de shim. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 21 Mei. 2013, 0:19 Onderwerp: |
|
|
Mjah, de eerste millimeter kostte me 5 minuten ofzo met wat draaien, voelen, etc. De resterende helft ging nog iets lastiger, en eenmaal daar overheen ging-ie vrij soepel op de plek. Ding was overigens vrij van rommel en vettig van de olie. De twee bij de uitlaatkleppen gingen gewoon blind op de tast zuigend op de plek.
Ik denk ook niet dat het iets is, maar het viel me op dat-ie zowel wat lastiger op de plek ging als een iets afwijkend patroon vertoonde aan de bovenkant. Dat patroon is overigens meer optisch dan wat anders; met de nagel voel je niks en met een rechte lat er overheen zie je geen licht. |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

|
Geplaatst: Vr, 24 Mei. 2013, 13:26 Onderwerp: |
|
|
kleppen stellen door shims te schuren?
ben je zeker dat daar geen oppervlaktebehandeling opzit, die je nu wegschuurt?
die dingen zien af hee, ik zou daar nu toch niet direct mee gaan prutsen, voor die 3 EUR dat een nieuwe shim kost.
In het bereik is in het bereik, maakt niet veel uit of ie in het midden staat of niet. Je zou bij twijfel/keuze tussen 2 shims de 'losse' shim kiezen, omdat je dan wat langer binnen het bereik zal blijven. (speling wordt bijna altijd kleiner bij gewone slijtage) _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 24 Mei. 2013, 13:46 Onderwerp: |
|
|
wreckah schreef: | kleppen stellen door shims te schuren?
ben je zeker dat daar geen oppervlaktebehandeling opzit, die je nu wegschuurt? |
Ja, daar ben ik redelijk zeker van.
Quote: | die dingen zien af hee |
Valt wel mee hoor; 't zijn gewoon afstandshoudertjes. Ene kant ligt op de klepsteel in een holletje, de andere kant valt tegen de onderkant van de bucket aan. Langzaamaan roteert het spul allemaal iets, maar dat het nou ergens zwaar belast word?
Quote: | ik zou daar nu toch niet direct mee gaan prutsen, voor die 3 EUR dat een nieuwe shim kost. |
't gaat ook niet zozeer om de 3 euro die zo'n shim kost, maar om de ellende om ze om te wisselen. Keertje zo'n Pro-X shimkitje bestellen ofzo is niet onhandig.
Quote: | In het bereik is in het bereik, maakt niet veel uit of ie in het midden staat of niet. |
Het verschil tussen een motor waarbij de kleppen nauwkeurig gesteld zijn en identiek zijn bij de twee cylinders met de carbs nauwkeurig rijdend gesynchroniseerd (niet alleen balans, maar ook mengsel) en eentje die 'binnen bereik is goed genoeg' afgesteld is, is best behoorlijk anders.
Met zo'n Beierse boxer heb je dan opeens kraakhelder zicht in je spiegel bij 140km/u, en kun je de nummerplaat van de auto achter je lezen.
Bij een LC8 kan ik niet zomaar bij de stelschroeven, dus daar blijft het gokken kwa balans (mengsel EN vacuum) van de carbs. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|