Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vonholzen
Geregistreerd op: 31-3-2012 Berichten: 77 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 10:30 Onderwerp: Gelukkige ex-GSer |
|
|
Hallo,
Vorige week na 8 jaar BMW 1200 GS overgestapt naar een 2012 KTM 990 adventure. En ik krijg de smile niet meer van m'n smoel!
Had jaren geleden een uurtje op de 950 van een vriend gereden, en ben dat uurtje nooit vergeten. Zegt genoeg.
Super-tevreden met m'n aankoop! Was het moto-rijden klein beetje beu, maar de passie is nu helemaal terug, da's duidelijk.
Uiteraard op voorhand een aantal reviews en tests gelezen voor ik de KTM kocht, maar ik heb eerlijk gezegd andere ervaringen dan de meeste journalisten:
In het merendeel van de reviews wordt erop gehamerd dat de KTM superieur is in het off-road gedeelte, maar 'stabiliteit, pit, en comfort mist' op de baan.
Hallo? Helemaal niet mee eens, wat de baan betreft! Ik heb 80.000 comfortabele en stabiele kilometers gevreten met de GS (die pit miste wel wat), maar ik heb nu al na 500km het idee dat de KTM minstens even comfortabel en stabiel is op de baan! Plus een heel pak meer pit. Hoe zal ik het zeggen: het is lastig om de snelheid binnen de grenzen van her legale te houden...
Met de GS had ik altijd het gevoel dat hij niet helemaal akkoord was met snelheden boven de 130 km/h, de boxer moest zich uitsloven. Ik ben geen snelheidsduivel, maar het is wel zo leuk om te weten dat de reserve er in zit, zonder dat je de motor moet mishandelen.
Gasrespons is heerlijk pittig, zonder al teveel bokken. Ik heb Akrapovic TI's gemonteerd, met verslavend geluid en dik 10kg minder als gevolg.
(mijn inrijden-methode: rustig warmlopen, en dan normaal tot pittig rijden, zonder boven 6000 rpm te gaan. Zien wat het oplevert, maar ik denk dat dit wel een OK methode is).
Het nieuwe 2012 zadel is echt super comfortabel, het standaard windscherm heb ik ietsie verhoogd met het Touratech opzet-stukje van mijn GS (+12 cm) en heb geen last van turbulenties rond mijn Arai TourX. (ik meet 180cm).
Geen probleem met lange snelwegritten dus.
Voeten komen plat op de grond als ik stilsta. Perfecte zadelhoogte en zithouding.
De KTM voelt waanzinnig speels en licht aan, in vgl met de GS. Off-road even uit een moeilijk stukje ontsnappen is niet meer zo'n hels duw-karwei als vroeger....
Beide fietsen zijn eigenlijk niet te vergelijken. Zoals ik al zei: 80.000 heel betrouwbare kilometers gereden met de 1200 GS, maar de Beemer is me te 'perfect' en te braaf. En zeker te zwaar voor offraod ( ik begrijp ECHT niet wat die jongens op een 1200 ADV offroad doen!!!!)
KTM staat duidelijk voor: FUN FUN FUN! En daar draait het toch allemaal om.
Kortom: een heel erg tevreden overstapper!
Groeten uit Belgie
Vonholzen _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 10:36 Onderwerp: Re: Gelukkige ex-GSer |
|
|
Vonholzen schreef: | maar de Beemer is me te 'perfect' en te braaf. En zeker te zwaar voor offraod
KTM staat duidelijk voor: FUN FUN FUN! En daar draait het toch allemaal om.
Kortom: een heel erg tevreden overstapper!
Groeten uit Belgie
Vonholzen |
Exact mijn eigen bevindingen Vonholzen! Te veel perfectie haalt de passie en't gevoel er wat af voor mij ook. Welkom op't forum en tot op één of ander ritje op het stalen ros!
Cheers,
Bert |
|
Naar boven |
|
|
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 13:16 Onderwerp: |
|
|
Welkom
wisten wij allang , ktm is fun _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
|
Blob
Geregistreerd op: 1-2-2010 Berichten: 684 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 17:29 Onderwerp: |
|
|
Welkom en wat mij betreft de spijker op de kop wat je vergelijking tussen de GS en KTM betreft. _________________ 990 Adventure
mooi oranje is niet lelijk! |
|
Naar boven |
|
|
bmva
Geregistreerd op: 10-2-2007 Berichten: 148 Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel
|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 22:27 Onderwerp: |
|
|
Heel herkenbaar wat je schrijft...
Welkom en veel plezier met je nieuwe aankoop!
Gr.
Mark _________________ Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013 |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 22:34 Onderwerp: |
|
|
Ha, hier nog een ex-GSser, nu op een 950. Ik heb ook 5 jaar / 100.000+ km op een 1100GS rondgeknord. Nog steeds geen spijt van overigens, maar zo'n 950 is inderdaad wel een speelsere brommer. |
|
Naar boven |
|
|
ivanbase
Geregistreerd op: 6-6-2009 Berichten: 631
|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 22:45 Onderwerp: |
|
|
welkom! ook schuldig... ex gs 1200... goede motor maar mist idd die fun!
goooooooo!!!!! |
|
Naar boven |
|
|
Paul_M
Geregistreerd op: 23-6-2011 Berichten: 105
|
Geplaatst: Di, 3 Apr. 2012, 9:57 Onderwerp: |
|
|
Ik heb vorig weekend mogen testrijden met een GS1200Adv & 800GS.
Mijn bevindingen:
GS1200:
Mooie motor, relax rijden, klinkt tof, veel koppel maar mist wat spirit in de hoge toeren.
800GS: te zwak/klein, niet leuk rijden, voelt aan als een "brommer"
conclusie: ik was blij terug op de 990 naar huis te mogen rijden.
Zo een GS1200 lijkt me wel leuk als 2de motor om met een meerijder rond te toeren ( rond de kerk )
Groeten,
Paul _________________ KTM 990 Adv R - 2011
Antwerp - Belgium
http://www.meatandgrease.com |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Di, 3 Apr. 2012, 13:48 Onderwerp: |
|
|
Nou, ik vind de F800GS anders ook een hele leuke fiets. Meer dan snel zat, niet te gek zwaar, behoorlijk zuinig, rijd best lekker.
Maarja, zelfs de oudere modelletjes met vrij veel km's moeten nog 8000 euro opbrengen, en aangezien de vering van dat ding me niet bevalt mag er dan nog 1000 euro extra in om dat naar wens te krijgen. Word het toch alsnog een duur ding, en zoveel geld heb ik er niet voor over.
Heb voordat ik de 950 kocht nog wel zitten kijken naar een 2011 F650GS tweecylinder schademotor die de voorkant in elkaar had zitten. Setje WP- of Showa-pootjes erin lepelen en door de veringsboer af laten stellen, voorkantje wat fatsoeneren, leuke Hyperpro 3D er achter op, en ik had een hele leuke fiets gehad voor weinig geld. Maarja, die stond op Bels kenteken, en dat ding dan met een KTM-voorkant naar de RDW slepen is ook weer zoiets.
Achja, dat ben ik weer he? Een standaard motor is hooguit een goeie of minder goeie basis om er wat leuks van te maken. |
|
Naar boven |
|
|
GaS
Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 4 Woonplaats: Poederlee
|
Geplaatst: Do, 14 Feb. 2013, 11:13 Onderwerp: |
|
|
Beste Vonholzen...
Die lees ik nu graag zie... ben ook ex-GSer (R1150GSA en R100GS) en heb nu ook mijn zinnen gezet op een 990 Adventure. Aangezien ik ook in het Antwerpse woon (Lille) en jij nu toch al enige tijd rondtuft op uw KTM, zou ik eens mogen langskomen om eens uitgebreid uw bevindingen en ervaring uit te wisselen ? Ik ga volgende week een proefrit maken met een 990, maar alle bevindingen van iemand met een 990 zijn welkom.
Alvast bedankt,
Guy |
|
Naar boven |
|
|
Vonholzen
Geregistreerd op: 31-3-2012 Berichten: 77 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Do, 14 Feb. 2013, 11:19 Onderwerp: |
|
|
Dag Guy,
Zeker, als je wil spreken we dit weekend ergens af - dan kan ie nog eens van stal.... weeral even geleden, met dit weer...
Inmiddels mag je me altijd PM-en met vragen.
Ik kan kort zijn: heb er dit jaar 15.000km mee gereden - on en offroad - en ik kan duidelijk zijn: het is de beste moto waar ik ooit op heb gereden!
Groet,
Vonholzen _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
|
GaS
Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 4 Woonplaats: Poederlee
|
Geplaatst: Vr, 15 Feb. 2013, 2:12 Onderwerp: |
|
|
Hey nogmaals...
Merci alvast voor je aanbod, maar dit weekend gaat voor mij moeilijk zijn vrees ik...moet werken... misschien zondag voormiddag, maar ik moet erbij zeggen dat ik momenteel moto-loos ben, dus ik wilde gewoon even afspreken voor een babbel. Als ik uw moto eens kan zien dan graag natuurlijk, dat babbelt gemakkelijker he..
Groeten,
Guy |
|
Naar boven |
|
|
lchaacht
Geregistreerd op: 19-8-2010 Berichten: 73 Woonplaats: Tremelo
|
Geplaatst: Vr, 15 Feb. 2013, 16:48 Onderwerp: |
|
|
Zou er eigenlijk op één of ander GS-forum een gelijkaardig topic bestaan?
Zo in de zin van "gelukkige ex-LC8'er"....
Ok, terug effe serieus...
Zelf kom ik ook van een 1200GS. Op zich geen slechte motor maar idd een "beetje" weinig karakter t.o.v. de LC8.
Mijn vader rijdt ook motor maar hij zou dan weer zo voor de GS gaan moest hij tussen beide moeten kiezen. De LC8 vindt hij te hevig. Z'n vorige motor wou eens niet starten op de ochtend van een rondrit georganiseerd door collega's van hem. Dan maar met mijne 950... Heeft er sindsdien niet meer mee gereden denk ik....
't Is uiteindelijk allemaal een kwestie van wat je zoekt. Maar wil je funfunfunfunfunfunfunfunfunfunfun....dan toch maar de LC8, zeker offroad!
Ondertussen rijdt mijn vader met een Deauville. Geen superprestaties of bakken karakter maar hij zou met niets anders willen wisselen. Gewoon een praktische comfortabele motor waarmee hij toch ook al tot in Turkije gereden is.. |
|
Naar boven |
|
|
|