lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Systeem waarschuwt voor naderende motorfiets

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Cafe berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 15:04    Onderwerp: Systeem waarschuwt voor naderende motorfiets Reageer met quote

geen verkeerde ontwikkeling voor onze veiligheid, dunk mu:

Volgens een Europese studie naar de oorzaak van motorfietsongevallen gebeuren de meeste ongelukken omdat de andere partij de motor niet heeft zien aankomen. Maar daar komt binnen niet al te lange tijd verandering in. Dan waarschuwen motorfiets en auto elkaar tijdig.

Er wordt op verschillende fronten gewerkt om de techniek die daarvoor nodig is rijp voor de markt te maken. Zo richt het Europese DRIVE C2X zich op de communicatieprotocollen die nodig zijn om voertuigen met wegkantapparatuur én met elkaar te laten communiceren. Dat beperkt zich overigens niet tot Europa alleen, de bedoelding is dat dergelijke systeem wereldwijd gelijkgetrokken worden.

Prototype van Honda

Motorfietsfabrikant Honda heeft ondertussen al ver doorontwikkelde prototypen klaar staan. Het systeem van Honda zendt een signaal uit waardoor een auto die is voorzien van de nodige netwerkapparatuur kan opmaken dat er een motorfiets nadert. De werking van het systeem is al verschillende keren gedemonstreerd. Niet alleen bij voertuigen die elkaar naderen, ook bij voertuigen die elkaar kruisen bij het linksafslaan.

Ook Toyota timmert aan de weg

Ook Toyota is actief op dit terrein. de Japanse autofabrikant nam onlangs een testsite in gebruik met een oppervlak van 3,5 hectare waarin de werkelijkheid zo goed mogelijk wordt nagebootst. Daar worden rondrijdende automobilisten gewaarschuwd voor plotseling opduikende voetgangers en verkeerslichten die men dreigt te missen. In 2014 moeten dergelijke testen op de openbare weg gaan plaatshebben. deskundigen zijn van mening dat de techniek binnen niet al te lange tijd op bepaalde wegen al kan worden ingevoerd.

Groeten,
Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
toktok



Geregistreerd op: 15-12-2011
Berichten: 123
Woonplaats: Heerlen

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Pearl en specsavers zijn ook bezig met de introductie van een systeem : BRIL

Grtz, Tok
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

Iets dergelijks wordt toch al jaren gebruikt in de Dakar?

Aan de andere kant, nog een gadget erbij wat de 'bestuurder' het idee geeft dat hij niet al te goed moet opletten, zijn auto doet dat wel voor hem.
Kan hij zich beter concentreren op al de andere gadgets die niks met rijden te maken hebben.

Specsaver en zo? Het 'ik had u niet gezien'-excuus? eigenlijk bedoelen ze 'ik had niet (goed genoeg) gekeken'.

Ik erger er mij dood aan. En ik vrees dat het alleen maar erger zal worden. De mentaliteit van de mensen en al de maatregelen die erbij gekomen zijn de laatste jaren maken dat de meeste chauffeurs als zombies in hun wagen zitten. Waar je 50 mag rijden we 40, waar 't 70 is 60. Staat de eerste te slapen (of met een gadget te prutsen) wanneer 't groen wordt, dan duurt het 15 sec eer er in de rij erachter ééntje wakker schiet. Verkeerslichten moeten zo werken dat linksafslaand verkeer vrij baan heeft, want anders rijden ze toch los op iemand die van van de andere kant rechtdoor gaat. Weer rechts invoegen op de snelweg is not done, een beetje gas geven wanneer je inhaalt ook niet. enzoverder.
Het enige wat de overheid belangrijk vindt is snelheid. makkelijk te controleren, brengt geld in 't laatje. Bestuurders eruit halen die andere stommiteiten opstapelen kost teveel. Ze weer bewust maken dat ze eigenlijk een machine bedienen in een complexe omgeving met veel variabelen al helemaal.

Iedereen moet een voertuig kunnen gebruiken. Dat een aantal daar eigenlijk het talent niet voor heeft schuiven we maar terzijde, we bestrijden de symptomen wel.

zeurmodus furious3 over.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

zeurmodus nog niet over laugh3

Ik ben het eigenlijk volledig eens met Bert.
De bedoeling van zo een systeem is altijd geweldig. Het begint met een goed en innovatief idee maar in de praktijk is het effect, door de stommiteit van mensen, eerder omgekeerd. Als er in de toekomst een motorrijder wordt aangereden: "ik was aan het feejsboeken op mijn smaartfoon maar mijn auto heeft me niet gewaarschuwd dat daar een motorrijder was, kan ik toch niet aan doen?".

Zo is het met eerdere technologiën ook:

ESP: met de bedoeling om de auto onder controle te houden. Wat doen de mensen: "ik heb ESP dus ik kan volle gas geven in de bocht bij regenweer"

Dodehoekverklikker: "ik hoef niet meer in mijn spiegels te kijken want de verklikker waarschuwt mij"

Automatische rem bij naderen van voorligger: "ik hoef niet meer te remmen"

ABS: "ik kan in de voorligger zijn gat plakken want de auto heeft ABS dus sta ik sneller stil"

Winterbanden: "ik heb winterbanden dus ik kan lekker hard rijden en ook weer in het gat van mijn voorligger plakken en ik hoef niet meer te zien wat er vóór die voorligger gebeurt". 2 winters terug relatief meer ongelukken gebeurt met auto's met winterbanden t.o.v. auto's met zomerbanden. De desbetreffende tatistiek vind ik helaas niet meer terug, door een doofpotactie (denk ik).

Airbags: "ik hoef mijn gordel niet meer aan te doen en mijn kind van 3 jaar laat ik rechtstaan op de middenconsole tussen de 2 voorzetels in".

Zetelverwarming: "ik ben niet meer aan het opletten want mijn tere billetjes zijn aan het verbranden"

Automatische dimlichten: "ik hoef mijn lichten niet meer op te zetten bij hevige regen op de autosnelweg"


Daarboven wil ik geen kaske op de moto met communicatieprotocollen (en waarschijnljk ook GPS) en nog eens in combinatie met wegkantapparatuur thumbsdown

[/zeurmodus]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

en je hebt nog helemaal gelijk ook! want

Van de meeste van deze maatregelen is:

1- vooraf gezegd dat ze het verkeer NIET veiliger zouden maken
2- vooraf en achteraf gemeten , EN
3- daarmee bewezen dat 1 inderdaad waar was, en het verkeer er NIET veiliger van werd.

en toch wil niemand dat geloven, en worden de cijfers dan afgewend op 'drukker verkeer' en andere smoesjes.

ps.: ik maak me er zelf ook schuldig aan natuurlijk he... maar ik besteed mijn tijd in de auto gelukkig 99.9% aan autorijden, en niet aan al die andere dingen die ik anderen mensen zie doen tijdens het autorijden.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Oe, moogde nu al ni SMSsen in den otto ook ni?
rolleyes2

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

african schreef:
Oe, moogde nu al ni SMSsen in den otto ook ni?
rolleyes2


jawel, als het maar hands-free is smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Terry



Geregistreerd op: 13-6-2011
Berichten: 82
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Jan. 2013, 0:48    Onderwerp: Reageer met quote

african schreef:
Oe, moogde nu al ni SMSsen in den otto ook ni?
rolleyes2


Gelukkig mag het nog wel op de motor...
thinking2

_________________
If it's worth doing, it's worth doing right and well!
1190 Adv R
Previously 950 Adv S '03 (Orange of course!)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Jan. 2013, 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:

Specsaver en zo? Het 'ik had u niet gezien'-excuus? eigenlijk bedoelen ze 'ik had niet (goed genoeg) gekeken'.

...


M"n ogen zijn weer eens open gegaan toen ik een tijdje geleden in de auto stapte van een service technieker op 't werk. Die mens gebruikte zijn spiegels en knipperlichten, reed soepel al wat ge wilt...
Maar een blik over de schouder, nooit! Dus als ge die aan 't inhalen bent en ge hangt op dat moment in zijn dode hoek, is het amen en uit...
Op dat detail na, was dat een goeie chauffeur, maar het zal ne motorrijder kosten om hem dat aan te leren!

Er zijn dus te weinig motorijders om van alle automobilisten goeie chauffeurs te maken
thinking2

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Jan. 2013, 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geloof er eigenlijk niets van, al die mensen die beweren beter auto te rijden omdat ze motor rijden. Als ik mezelf als voorbeeld neem, ik ben in de auto een automobilist als elke andere, ik wordt ook veelvuldig verrast in de file door motorrijders. We schieten er niet zoveel mee op met elkaar de maat te nemen. Iedereen doet zijn best en voor iedereen zit een ongeluk in een klein hoekje meestal.

groeten,

jos

_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Jan. 2013, 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar er zijn toch een paar automatismen bijgekomen, in de auto. Aan verkeerslichten of in de file altijd zo mijn plaats kiezen dat er een motor langskan. Die plaats ook aanhouden als 't weer beweegt. Laat ze dan maar komen, ik moet niet constant m'n spiegel in 't oog houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Jan. 2013, 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

african schreef:
...
Op dat detail na, was dat een goeie chauffeur, maar het zal ne motorrijder kosten om hem dat aan te leren!

Er zijn dus te weinig motorijders om van alle automobilisten goeie chauffeurs te maken
thinking2


Jos van Vliet schreef:
Ik geloof er eigenlijk niets van, al die mensen die beweren beter auto te rijden omdat ze motor rijden...


Zo bedoelde ik dat ook ni...
Het zal één omvergereden motard "kosten" om hem die reflex nog aan te leren... Er zijn niet genoeg motards voor ALLE automobilisten!
stars

Bij ons zeggen ze: "k zal er in 't vervolg een tekeningske bij maken
lipsrsealed2
grin

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Jan. 2013, 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

ah, ik snap wat je bedoeld nu. Ik hoop toch niet dat eerst alle motorrijders op moeten zijn voordat iedereen die reflex heeft laugh
_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Cafe Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif