lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Mozambique, Swaziland, Lesotho en Zuid Afrika

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bazz



Geregistreerd op: 13-6-2010
Berichten: 109

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2012, 14:13    Onderwerp: Mozambique, Swaziland, Lesotho en Zuid Afrika Reageer met quote

Ah wat vliegt de tijd als een mens op reis is...alweer van eind augustus geleden dat ik nog eens een update heb gepost van onze reis richting China.
We hebben in ieder geval vorderingen gemaakt. Het Afrika gedeelte is afgesloten!
Na 15 maanden, 44000 kilometers, 3 paar banden, een hele hoop valpartijen, tonnen zand en dirt roads, veel te veel rijst met kip, wat tropische beestjes hier en daar maar vooral hele goede herinneringen aan Afrika zijn we dan eindelijk in Cape Town, Zuid Afrika geraakt. Een ideale stad om zoiets te vieren zoals degene die er al geweest zijn wel zullen weten.

De laatste keer heb ik afgesloten met onze 3 maanden op een paarden ranch in Malawi en vandaar vertrekken we terug:
Van Malawi gaan we richting Mozambique wat weer aanpassen wordt gezien we geen Portugees spreken..en de mensen buiten de steden zelden engels.
Het is even geleden dat we nog afstanden hebben afgelegd. We kiesen voor de Dirt road die van Cape Mcclear richting Noord Mozambique gaat.

Wat ooit een ontsmettingspost moet geweest zijn:


Een supporter die we onderweg tegenkomen. Geen idee wat hij eigenlijk aan het doen was:


Had ik al gezegd dat we het beiden heerlijk vonden om terug op weg te zijn en te genieten van de omgeving:



Een lange weg terug van school in een hete zon:


Geen idee wat ze me allemaal vroegen of zeiden maar ze vonden het allemaal wel grappig precies:


Platte band in de drukste straat van de eerste stad die we binnenrijden in Mozambique. Wat er dan gebeurt gaat als volgt.
Eerst biedt iemand vriendelijk een stoel aan om de moto zonder achterband op te laten leunen:


Zo'n ongewone gebeurtenis trekt natuurlijk wat kijklustigen:


En voor je het weet ben je omsingeld:



Mozambique was met de moto niet zo geweldig vond ik. Er is een lange saaie weg Noord naar Zuid en als je naar de kust wil mag je kilometers diep diep zand rijden.
Wat soms wel de moeite waard blijkt te zijn: Hier met Mr. Japonais bij wie we enkele dagen gebleven zijn in een hut met uitzicht op het strand. (En voor enkele euro's tonnen vis, krab, kreeft, ...die hij met plezier klaarmaakte. een aanrader!)


Verder Zuid in Mozambique begint de weg en de omgeving groener en mooier te worden:


Heerlijk met de moto in een National Parc rijden in Swaziland. (Geen olifanten of katachtigen dus het mag):


Later kwam ik er ook achter dat deze regio bekend stond voor de lange doornen die vlot door banden gaan. (Zelfs door die van een tractor wist de parcranger me te vertellen).
Gelukkig wat hulp zodat ik de moto niet onder een gloeiende zon naar de kampeerplaats moet duwen:


Geen handige straatgarages hier dus zit er niets anders op dan er zelf maar aan te beginnen. Gelukkig komt een vriendelijke Afrikaner te hulp met een wat grotere pomp en nog belangrijker fris bier.
Uiteindelijk 5 gaten in de band


In een ander National Parc waar ze na een halve dag doorkrijgen dat moto's hier verboden zijn en ik buitenvlieg. Niet zonder mijn geld eerst terug op te eisen natuurlijk:) En ik was toch al rond in de voormiddag




Op weg van Swaziland naar Zuid Afrika...hot hot hot


Via een kleine dirt road rijden we naar de grens met Zuid Afrika. Van Carnet de Passages enzo hadden ze nog niet gehoord. Maar vriendelijk uitgelegd waar ze een stempel en krabbel moesten zetten:


Na enkele dagen Kruger te bezoeken met een auto (ze hebben daar flitspalen!) komen we aan in Johannesburg. Even aanpassen zo'n drukke stad..KTM JB leent me aangepast voertuig voor in de stad:



Het groot onderhoud dat gedaan werd heeft uiteindelijk (en nog steeds) meer problemen gebracht dan er waren...maar daarover meer in de werkplaats.

Van Johannesburg rijden we via de Drakenberg regio richting Lesotho. We krijgen wel wat regen maar een mooie groene bergachtige omgeving in ruil:



En we gaan Lesotho binnen via de befaamde Sani Pass wat anderen hier waarschijnlijk ook al wel gedaan zullen hebben. Het is een erg mooie weg naar de top maar de pass valt erg goed mee op zich. De laatste kilometer is wat lastiger met een volgeladen moto maar allemaal te doen:



En eens boven natuurlijk wat kijken hoe de anderen, vooral jeeps, het er vanaf brengen. En na een tijdje kijken besluiten we dat we er best snel opgeraakt zijn met de moto:



Lesotho bevalt ons enorm. Naast Marokko een van de favorieten om met de moto rond te rijden. Mooie uitzichten, zoveel bochten en Passén als je maar wilt en je rijdt er bijna altijd alleen rond:




Richting de Katse Dam


Een snelle foto voor de wolken het zicht van de weg naar boven helemaal wegnemen


Er is tegenwoordig een gladde asfaltweg over het kunstmatig meer richting de Katse Dam. Een andere optie is rond het meer te rijden op de oude dirt road. Hele omweg via alle kleine dorpjes maar veeeel leuker:



Nooit gedacht dat ik even genoeg zou hebben van bochten nemen. Na de Katse Dam moet je over zo'n Pass of 6-7 en zijn er letterlijk honderden bochten te doen wat na een uur of 8 op de moto toch wel begint te vermoeien:


En terug naar Zuid Afrika via alweer een grens waar ze nog nooit van een carnet de Passage gehoord hadden. Het weer wordt nu ook echt slecht..regen, regen en nog een regen. Hierdoor moeten we de Baviaanskloof over slagen wat ik wel jammer vind.

Maar de KTM man in Port Elisabeth wist me te vertellen dat ze een week geleden een KTM 990 volledig watervrij hadden moeten maken nadat deze met rijder erop in de rivier was gesleurd bij een oversteek..hij raadde met het heel erg af...
Nog wel de Swartsberg Pass kunnen meepikken wat ook leuk was:



De laatse paar honderd kilometer op gladde asfaltweg richting Cape Town:


En de laatste Pass Van Afrika..maar wel eentje die de moeite was en die velen hier ongetwijfeld ook gedaan hebben: Chapman's Peak


En dan is het tijd om de moto weer in te pakken:


Dankzij Mike Hopkins in Cape Town (eigenaar van Kawasaki en Triumph winkel) krijg ik gratis een krat voor de moto en brengt hij me zelfs naar men freight. Hij was de enige die antwoordde op men vraag voor een krat maar ben erg blij dat ik bij hem uitgekomen ben.

Van hieruit is de moto op een boot richting Singapore gezet. En van Singapore brengen ze hem dan naar Johor Bahru in Maleisie. Dit alles voor zo'n 650euro alles inclusief in Zuid Afrika en Maleisie. Een koopje in vergelijking met het vliegtuig! De moto is er ondertussen (met een week vertraging) ook geraakt. Heerlijk om op een nieuw continent te zijn in een totaal verschillende cultuur. Om nog maar te zwijgen hoe heerlijk het eten hier is in vergelijking met Afrika.
Maar dat is voor een volgende keer.
Dat was het alweer..
De groeten daar in Belgie en Nederland en veel moed aan degenen die koude en gladheid trotseren!
grt
bazz

PS. Tussendoor zijn we ook op de Kalender van the Hubb geraakt 2thumbsup
http://www.cafepress.com/horizonsmc/1022875


Laatst aangepast door bazz op Wo, 19 Dec. 2012, 17:22, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
zappa



Geregistreerd op: 3-2-2012
Berichten: 243

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2012, 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

wideeyed het scrollen met koude vingers, gaat ineens vlotter als ik uw "warme" foto's bekijk thumbsup thumbsup


Prachtig ! chapeau !

_________________
smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)

Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2012, 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

top thumbsup
Mooie tank heb je op je motor rolleyes

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2012, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Moet een prachtige rit zijn!!! TOP!!!

Gr. Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
toktok



Geregistreerd op: 15-12-2011
Berichten: 123
Woonplaats: Heerlen

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2012, 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

prachtige foto's, wat een continent...indrukwekkend! Veel plezier op je verdere reis!

Grtz, tok
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2012, 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Yes Bazz, gimme more bazz! I'm stoked when I watch those pics and read your stories.
Geniet van 't lekker eten in Azië!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Dec. 2012, 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig! doet dromen om opnieuw te vertrekken Smile

veel plezier in Azië, ik persoonlijk vond zuid-Thailand fenomenaal (ik heb een moto-adresje in Trang waar ze jou met open armen gaan ontvangen...laat maar horen mocht je geïnteresseerd zijn...SU-PER vriendelijke mensen met motorhart)

verder vond ik Noord Laos magnifiek om met een motor moederziel alleen te verkennen.

Afrika blijft wel speciaal, ik denk niet dat je dat 'avontuur' nog gaat voelen in Azië...het eten is inderdaad wel fenomenaal, en het gaat allemaal zo makkelijk daar...bijna westers hee.

veel plezier, genieten joh Smile

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Dec. 2012, 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

vies lekker!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 8 Dec. 2012, 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

he bah.. allemaal nare foto's om naar te kijken vanuit een besneeuwd nederland smiley


Supermooi!!! keep on posting!!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
EP



Geregistreerd op: 3-10-2008
Berichten: 161
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Do, 13 Dec. 2012, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Wauw, mooi daar in Lesotho.

Ben benieuwd wat jullie in Azie gaan meemaken!

_________________
PPM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2012, 1:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
he bah.. allemaal nare foto's om naar te kijken vanuit een besneeuwd nederland smiley


Supermooi!!! keep on posting!!


eeuuuhhhh sneeuw Nederland ????? nog niks van gezien, wel is de weg wit van het zout furious3 furious3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hanu



Geregistreerd op: 20-10-2012
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2012, 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

Wow mooie foto's! thumbsup

Ben benieuwd naar de foto's uit Azie grin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Guus



Geregistreerd op: 15-6-2008
Berichten: 399
Woonplaats: Velp

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Feb. 2013, 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil terug...
_________________
Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Za, 16 Feb. 2013, 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Nix, jij blijft gewoon hier. grin3
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif