lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Een paar vraagjes!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
orrie!



Geregistreerd op: 25-6-2012
Berichten: 34
Woonplaats: Walsoorden

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Aug. 2012, 23:04    Onderwerp: Een paar vraagjes! Reageer met quote

Hallo!

Ik heb wat vraagjes omtrend mijn KTM 950SM 2007.
Deze motor heb ik gekocht van een andere particulier en de motor heeft wat achterstallig onderhoud, wat ik allemaal netjes ga aanpakken.

Mij volgende vragen waar ik hoop dat jullie mij wat verder mee kunnen helpen!(De motor is voorzien van Arka's en is voor de rest volledig origneel, dus met sas ed.)

- De motor maakt nog al behoorlijke klappen als je het gas dicht draai, dit kan duiden op valse lucht. Maar hebben jullie ervaringen hiermee? Volgens mij krijgt de motor te veel brandstof..

- Hiervoor had ik een 1-cilinder SM en ik mis toch eigenlijk wel het agressieve van de vorige motor, vooral om dat de gashendel/hendel nog al behoorlijk lang is. Ik lees over aanpassingen hiervoor welke is het beste?

- Ook loopt de motor vrij snel te bokken waardoor je hem flink in toeren moet houden, ik zou daarom graag een 16T voorleggen ipv een 17t (Ik moet toch een andere ketting steken) Wat is jullie ervaring mee? kun je dan wel in je 6 rijden als je 100km/u rijdt?

- Ik zoek al een behoorlijke tijd om foto's te zien van de Sommer Door's van de KTM 950SM, er is een mooie handleiding hier maar... De foto's doen het niet meer. Dit omdat iedereen verteld dat ze vrij simpel zelf na te maken zijn.


Met deze aanpassingen hoop ik dat de motor wat soepeler loopt onderin en waardoor ik nog meer plezier ga beleven van mijn nieuw speeltje!

Tevens heb ik het gevoel dat de voorband wil wegglijden in de bocht... Het is het orginele type band. De motor heeft al behoorlijk wat nieuwe dingentjes. Remblokjes,Olie + filters, Nieuw achterbandje. Xenon verlichting (Wat wil je dat je eigenaar ben van een Xenon shop rolleyes2 ) en nog wel meer dingentjes!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.!

_________________
Honda CRF250 2009
Husqvarna 570SMR 2005
KTM 950SM 2007

Neem eens een kijkje op Hidxenonverlichting.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Do, 2 Aug. 2012, 10:33    Onderwerp: Re: Een paar vraagjes! Reageer met quote

Evenvooraf een waarchuwing: ik heb geen SM maar een Adv...

orrie! schreef:

[i]- De motor maakt nog al behoorlijke klappen als je het gas dicht draai, dit kan duiden op valse lucht. Maar hebben jullie ervaringen hiermee? Volgens mij krijgt de motor te veel brandstof..


Van teveel brandstof gaat-ie niet zo gauw knallen in de uitlaat. Van krap-aan of te weinig wel.
- Uitlaatpijpen even nalopen. Pakkingen op de plek? Geen scheuren?
- Afstelling carbs een keer nalopen, dingen uit elkaar, goed schoonmaken. Gasnaalden mogen samen met Akra's een clipje hoger tov OEM, en de membraantjes van de 'coasting enricher' (geen idee hoe dat in het NL heet) zou ik ook nakijken; dat circuit voegt wat extra brandstof toe met gas dicht om dat knallen te voorkomen.

Quote:
- Hiervoor had ik een 1-cilinder SM en ik mis toch eigenlijk wel het agressieve van de vorige motor


Is niet alleen de lange slag van de hendel, maar ook vlakschuif-carb vs. CV-carbs. Ik merkte hetzelfde bij overstap van mijn van FCR voorziene LC4Adv naar de LC8. CV-carbs voelen toch een beetje aan als gasgeven aan een elastiekje.

Bij de LC8 vind ik dat overigens geen nadeel. De karakteristiek van die LC4+FCR met het vermogen van de LC8 zou me vroeg of laat hard in de staart bijten.

Quote:
Wat is jullie ervaring mee? kun je dan wel in je 6 rijden als je 100km/u rijdt?


Van 17T naar 16T is grofweg van 106km/u naar 100km/u. Kun je nu bij 106km/u wel soepel rijden? (ik heb geen SM)

Anders misschien naar 16T/45T gaan?

Quote:
Tevens heb ik het gevoel dat de voorband wil wegglijden in de bocht... Het is het orginele type band.


Mijn SV-ombouw had dat euvel ook. De voorpoten een tikkie door de kroonplaten laten zakken lostte dat volledig op. Zelfde effect is ook met minder voorspanning vooraan of achteraan wat hoger te bereiken natuurlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Do, 2 Aug. 2012, 12:38    Onderwerp: Re: Een paar vraagjes! Reageer met quote

orrie! schreef:
Hallo!

Ik heb wat vraagjes omtrend mijn KTM 950SM 2007.
Deze motor heb ik gekocht van een andere particulier en de motor heeft wat achterstallig onderhoud, wat ik allemaal netjes ga aanpakken.

Mij volgende vragen waar ik hoop dat jullie mij wat verder mee kunnen helpen!(De motor is voorzien van Arka's en is voor de rest volledig origneel, dus met sas ed.)

[i]- De motor maakt nog al behoorlijke klappen als je het gas dicht draai, dit kan duiden op valse lucht. Maar hebben jullie ervaringen hiermee? Volgens mij krijgt de motor te veel brandstof..


De klappen uit de uitlaat heeft niet zo zeer met de brandstof te maken.

Ik zou beginnen met het SAS systeem er af te gooien, deze veroorzaakt vaak het klappen en het kan zijn dat de uitlaat pakking bij de achterste cylinder zijn beste tijd heeft gehad.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 2 Aug. 2012, 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

mmmm


Volgens mij is het WEL juist wat je zegt Orrie: bij het afremmen krijgt de motor te veel brandstof, ECHTER:

Dat is normaal... dat doet iedere carburateur-motor: Als je op de motor afremt zuigt de motor de lucht heel hard onder de afgeknepen gasklep door, en dat geeft een hele hoge luchtsnelheid. Hierdoor zuigt de carburateur veel brandstof aan. Dat is ook nog eens fijn, want daardoor remt de motor goed op de motor surprised

Meestal ontbrandt deze brandstof NIET, tenzij.... er lucht bij komt, zodat een goed brandbaar mengsel ontstaat. Bij Rally en race-auto's zie je dat vaak aan het einde van de uitlaat gebeuren, wat mooie vlammen geeft.

Omdat men tegenwoordig deze onverbrande brandstof niet in het milieu wil, plaatsen ze een katalysator om dit af te branden, maar dan heb je wel ook zuurstof/lucht nodig: Daar zorgt het SAS (secundair air system) voor, die net NA de cilinder lucht bij de uitlaat in brengt: Samen met het overschot aan brandstof brand dat af in de KAT.


Waarom heb bij knallen:
- SAS systeem gooit er lucht in, maar jij hebt geen KAT (?), maar een 'open' uitlaat (dat geeft ion de praktijk vrij bescheiden plofjes.
- je hebt een lek in je uitlaat waardoor er extra lucht bij in komt... dat geeft meestal grote knallen, zeker als het vrij ver vooraan is.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Za, 4 Aug. 2012, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

bij mijn SM was het een carburatie probleem, heb de naalden gelift naar stand 3 en de mengselschroefjes een kwart meer open dan standaard. Nu rijd hij zo soepel als maar kan zijn in de lagere toeren terwijl het voorheen een gebok was van jewelste , geen knallen meer in de uitlaat en in alle andere toerentallen gaat hij beter dan ooit .
_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
orrie!



Geregistreerd op: 25-6-2012
Berichten: 34
Woonplaats: Walsoorden

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Aug. 2012, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,,

Alvast bedankt voor de reactie's!
Ik durf niet te zeggen ofdat de Kat er nog opzit... Ik weet enkel dat er Arka's opzitten maar verder heb ik nog niet gekeken XD.

Ik hoop dat jullie ook antwoorden kunnen geven op mijn andere vragen!

_________________
Honda CRF250 2009
Husqvarna 570SMR 2005
KTM 950SM 2007

Neem eens een kijkje op Hidxenonverlichting.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 5 Aug. 2012, 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

De Kat zit in de originele eind-demper. Dus als je Akras hebt heb je geen katalysator meer.

dan moet je dus eigenlijkde SAS uitzetten (Akra-mapping) of er af halen (dummy plaatjes er op, slangenzooi weg).

vergeet niet: Als het eerder met dezelfde motor en uitlaat etc niet was, dan is het waarschijnlijk gewoon een lek in de uitlaat-aansluitingen.

ps.: Als ie TE armloopt, dan wordt het 'verrijkte' mengsel bij afremmen op de motor, ook armer, en daardoor beter brandbaar... dus ploft ie dan eerder. (maar een motor gaat niet zomaar te arm lopen... wel te rijk door slijtage etc.)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif