Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
ktmracer
Geregistreerd op: 16-2-2007 Berichten: 19 Woonplaats: Hoogstraten
|
Geplaatst: Wo, 14 Mrt. 2012, 23:14 Onderwerp: Uitlaat gescheurd. |
|
|
Mijn akrapovic uitlaatlijn van mijn SDR is op verschillende plaatsen gescheurd.
Op welke manier kan ik deze best lassen.
Met mijn TIG laspost met titanium lasdraad werkt niet, met rvs lasdraad wel.
Is dat ook OK, of heeft hier iemand ervaring mee hoe ik dit best kan lassen????? _________________ I'm a biker, so what!!!!! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 14 Mrt. 2012, 23:46 Onderwerp: |
|
|
welk deel is gescheurd? De pijpen of de demper?
Weet je zeker dat de Pijp van Titanium is? (houdt er eens een magneetje tegen....?) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ktmracer
Geregistreerd op: 16-2-2007 Berichten: 19 Woonplaats: Hoogstraten
|
Geplaatst: Wo, 14 Mrt. 2012, 23:56 Onderwerp: |
|
|
Magneet titanium wel dan, ik weet dat RVS niet magneet.
Zijn misschien enkel de dempers titanium?
Uitlaat en demper zijn gescheurd. _________________ I'm a biker, so what!!!!! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 15 Mrt. 2012, 0:11 Onderwerp: |
|
|
Lang niet alle RVS is niet magnetisch; alleen 316 RVS, al het andere is licht magnetisch (een magneet blijft dan misschien niet hangen, maar je voelt hem wel licht plakken)
uitlaat RVS is meestal wel (licht) magnetisch.
Titanium is absoluut NIET magnetsich.
Ik weet niet dat de SDR heeft. De Adventure heeft beroerd-rvs pijpen (die wel magnetisch zijn), en van de Akra dempers zijn de buitenhulzen idd Titanium.
Ik verwacht dat bij de SD ook: chroom-stalen/RVS pijpen en Akra demper?
Daarom kan je de pijp dus waarschijnlijk wel lassen met TIG en RVS toevoeg en NIET met Titanium draad: Met titanium kun je geen RVS lassen.
Titanium lassen is een apart verhaal. Titanium gedraagd zicht een beetje zoals Aluminium..... in ieder geval moet je het in een volledig met Argon afgeschermde ruimte doen.
Daarvoor moet je toch bij een specialist zijn (-> google -> bijv. http://www.xtremeweldingservices.nl/index2.html)
De buitenkanten van de Akra dempers zijn van heeel dun titanium sheet.
Ik heb mijn eigen Akra demper gerepareerd nadat er een deuk en een scheur in gekomen is.
Dat heb ik echter niet gedaan door te lassen, maar door er aan de binnenkant een dun RVS blikje in te plakken met siliconen kit:
- RVS Blikje uitknippen ter grote van de scheur + 2 cm aan iedere kant.
- blikje in dezelfde ovale shape rollen
- demper uit elkaar halen (popnagels loshalen)
- binnenpijp en glaswol er uit
- blikje met veel siliconenkit er in schuiven en tegen de wand aan drukken daar waar de scheur zit
uit laten harden, alles terugplaatsen
e voila.
zit al 3 jaar bij mij.
je zien natuurlijk wel de scheur nog een beetje aan de buitenkant. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ktmracer
Geregistreerd op: 16-2-2007 Berichten: 19 Woonplaats: Hoogstraten
|
Geplaatst: Do, 15 Mrt. 2012, 22:26 Onderwerp: |
|
|
Merci, voor de snelle reactie.
Ik heb hem vandaag gelast met rvs lasdraad. _________________ I'm a biker, so what!!!!! |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 16 Mrt. 2012, 11:21 Onderwerp: |
|
|
De OEM pijpen van een LC8 lijken van hetzelfde materiaal te zijn als de pijp van een LC4: vernikkeld staal. Waar een vol Akra systeem van gemaakt is weet ik niet.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar tenzij je weet welk smaakje RVS er gebruikt is voor de uitlaatpijpen (dan kun je het optimale vulmiddel erbij zoeken) zou ik het lassen doen met 309L toevoeg. Dat spul werkt wel aardig met onbekende RVS-soorten. |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Vr, 16 Mrt. 2012, 22:13 Onderwerp: |
|
|
niet alle lc8 pijpen zijn gelijk, die van de adventure is idd vernikkeld staal en roest dus door na een tijd.
Die van de sm is rvs, heb de mijne gelast met rvs 316 vooraan aan de collector en aan het Y stuk achter,houd perfect.De akra's bestaan zowel in rvs als in titanium dacht ik.Ik heb ook al titanium gelast maar zoals dr bean zegt moet dit in argon omgeving of het scheurt onmiddelijk w eer. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 16 Mrt. 2012, 22:21 Onderwerp: |
|
|
Geheel offtopic eigenlijk, maar weet iemand waarom KTM die Adventure-pijpen van vernikkeld staal maakt? Ze monteren verder alles af met niet het goedkoopste spul en vernikkeld staal lijkt me ook niet goedkoper dan RVS. Dus kostprijs zal de reden wel niet zijn. Maar wat dan wel? |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Vr, 16 Mrt. 2012, 23:14 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Geheel offtopic eigenlijk, maar weet iemand waarom KTM die Adventure-pijpen van vernikkeld staal maakt? Ze monteren verder alles af met niet het goedkoopste spul en vernikkeld staal lijkt me ook niet goedkoper dan RVS. Dus kostprijs zal de reden wel niet zijn. Maar wat dan wel? |
adventure = veel modder = snel kapot = veel nieuwe verkopen ?  _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 16 Mrt. 2012, 23:52 Onderwerp: |
|
|
Neu.. Die nikkel-laag is best dik. De pijp rot voornamelijk van binnenuit naar buiten. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 17 Mrt. 2012, 11:23 Onderwerp: |
|
|
geen idee, bij mij rot ie niet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Zo, 18 Mrt. 2012, 0:04 Onderwerp: |
|
|
Als je d'r alleen lange stukken mee rijd zal het wel meevallen, en buiten dat zie je het niet aan de buitenkant.
Van de LC4 had ik het kleine pijpje van kop naar collector kapot; die scheurde gewoon ineens af. Niks eerst een gat of roestplekken ofzo. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 18 Mrt. 2012, 3:52 Onderwerp: |
|
|
ik begrijp eigenlijk niet dat hij op meerdere plaatsen afscheurt want als hij eenmaal af is, dan is de spanning eraf en zal hij op een andere plaats niet meer afscheuren ..... foto's |
|
Naar boven |
|
 |
ktmracer
Geregistreerd op: 16-2-2007 Berichten: 19 Woonplaats: Hoogstraten
|
Geplaatst: Zo, 18 Mrt. 2012, 10:51 Onderwerp: |
|
|
Uitlaat was op een 7-tal plaatsen gescheurd, zelfs aan de demper. _________________ I'm a biker, so what!!!!! |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Zo, 18 Mrt. 2012, 15:30 Onderwerp: |
|
|
typishe stress breuken, door spanningen ontstaan er scheuren die op rare plaatsen kunnen ontstaan.
De scheuren komen niet ineens maar geleidelijk aan, daarom mogelijk op meerdere plaatsen, trillingen en spanningen maakt heel wat kapot. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
|