lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Ervaringen Afrika

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Nov. 2011, 12:35    Onderwerp: Ervaringen Afrika Reageer met quote

Hey,

Op mijn weg richting Zambia / Zuid-Afrika ben ik na bijna 8 maanden aangekomen in Tanzania. Mooi moment om weer wat nieuwe info achter te laten.. zie ook vorige post [url]http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=4054[/url]

Motor: KTM 990 Adv uit 2006
Kms afgelegde tot nu toe: ca. 28.000km
Kms nog te gaan: ca. 13.000km (dat zei ik ook toen ik 18000 had gedaan)

[u]Algemene motordingetjes:[/u]
Ik blijf erbij, het is een topmotor. Misschien niet geschikt voor de kleine paadjes maar daarom is het ook een 990 en geen 250. Op een beetje doorgaande wegen heerlijk om mee te rijden.

[u]Specifieke motordingetjes tot nu toe:[/u]
Zie ook eerder post
- Benzinefilters zijn inmiddels meerdere malen verstopt geraakt. Sinds Kenia gaat dit echter stukken beter. Ik "tank" nogal eens in de kleine dorpjes, uit jerrycans, en dan kun je simpelweg wachten op problemen.

- Koffers (SW Motech)... de koffers zijn enigszins uitgedeukt (en weer ingedeukt). Maar ze doen het nog en dat mag best bijzonder worden genoemd. Stevig!

- Bagagerek gebroken... dat gebeurt..laten lassen en klaar.

- 1 fork seal lekte: gefixt in Nairobi (KTM)

- Demping achtervering lekte: gefixt door KTM Nairobi (opgestuurd vanuit Uganda)

- Ongeluk gehad waarbij radiator en tank kaduuk waren... inmiddels weer vervangen, is denk ik niet een gebruikelijk iets wink2

- Accugedoe: de accu is 1,5 jaar oud en doet een beetje raar.. misschien is het de spanningsregelaar, wie weet... wel lastig, want een nieuwe accu is niet zomaar voorhanden.

- Voorspatbord: met de verkeerde banden gaat dat ding er zo aan. De modder blijft plakken aan je band en dan ligt het spatbord er zo af. Niet gehad bij rijden met de MT21,wel met de Pirelli.. (logisch allemaal, maar toch)

[u]Benzineverbruik[/u]
Zie vorige post. 1:15-17 verhard, 1:10-12 onverhard

[u]Banden[/u]
- Voor asfalt gebruikte ik zoveel mogelijk de Pirelli Scorpions. Hebben het ongeveer 15.000km uitgehouden!
- Voor offroad (zand, gravel, "earth") heb ik de MT21 voor en Mefo Superexplorer achter. Die hebben nu zo'n 13.000km gedaan en zijn toch wel heeeeel ver op. Op gravel doet de MT21 het ook verrassend goed, maar slijt snel. Wegen in Tanzania vreten sowieso je banden op terwijl je ernaar kijkt; is erg erg snel gegaan!!
- Beschikbaarheid: ik ben nergens banden tegengekomen, behalve die van Chinese makelij.
Chris van Jungle Junction (Nairobi) heeft soms iets liggen; 1 of 2 nieuw, andere achtergelaten door anderen. Ian Duncan van KTM Nairobi schijnt dealer van Metzeler te zijn, dus die heeft wellicht ook iets, maar op tijd contact opnemen denk ik.
De komende dagen ga ik een Chinese voorband Vee-rubber proberen... ervaringen in de volgende update..

[u]Routes[/u]
Er wordt flink geasfalteerd in de wereld, dus denk je dat je in Afrika alleen offroad rijd, dan heb je het mis. Mijn ervaring is dat je er langzaamaan echt naar op zoek moet.

Persoonlijke hoogtepuntjes / aanraders (vanaf Kenia):
- Gebied rondom Lake Baringo, Kenia: heerlijk onverhard, mooie uitzichten
- Mount Elgon Kenia/Uganda: supersimpele grensovergang en super uitzichten vanaf de berg.
- Het noorden van Uganda: geweldige onverharde wegen, prachtig gebied met als hoogtepunt Kidepo NP. Een van de mooiste parken die ik heb gezien in Afrika en -zoals alle parken in Uganda- je mag er met de motor langs de olifanten rijden!
- Omgeving Kabale - Kisoro, Uganda: hier ligt steeds meer asfalt, maar bergachtig met uitzicht op vulkanen. Erg mooi. Meer richting Bwindi, nog lekker onverhard.
- Gisenyi - Kibuye - Kamambe, Rwanda: heerlijk onverhard langs Lake Kivu. Erg mooi, maar geen snelle route.
- Overig Rwanda & Burundi: veel geasfalteerde wegen, meestal goed in orde. Eindeloos veel bochten en heuvels/bergen; geen 300m rechtuit, leuk als je effe genoeg hebt van onverhard.
- Kigoma - Mpanda, Tanzania: 300km vrijwel onverhard (nu nog). Van alles wat, elke ondergrond komt wel langs, en dit stukje land is nog "wild", onbebouwd en nauwelijks bewoond. De weg verder naar het zuiden langs Tanganyika schijnt slecht te zijn, maar is binnenkort waarschijnlijk asfalt.
- Alle overige wegen in Tanzania: dju, wat gaan je banden er snel aan hier; rotsachtige ondergrond meestal, met zanderige stukjes er tussenin (geen diep zand). De meest slechte wegen gezien en de meest geweldige.. je moet een beetje geluk hebben.
- Algemeen: na regen.. pff, dan wordt het lastig.. de modder (vooral in Kenia, Uganda, Rwanda) is BIZAR glad. 6 druppels regen en je gaat glijden.. bizar!

[u]KTM in de wereld[/u]:
KTM Egypte: hoogstens goed voor onderdelen, lijkt me
KTM Ethiopie: hoogstens goed voor onderdelen, lijkt me
KTM Nairobi: deze gasten weten denk ik wel waar ze mee bezig zijn. Niet goedkoop, vergelijkbaar met Europa. Hebben wat spul op voorraad en kunnen zeker leveren.
KTM Tanzania: er is nu een nieuwe KTM in Dar. Net begonnen, de mechanic weet nog weinig! Maar wellicht goed voor onderdelen, als je hen op tijd iets laat wegen. De gasten rekenen 50dollar per uur, ex 18% VAT. Belachelijk.. maar misschien ooit eens handig. Check Polaris in Tanzania (=quadbikes)

Wellicht heeft iemand hier iets aan. In dat geval: veel plezier!!

Groeten,
Jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
PHS



Geregistreerd op: 11-5-2010
Berichten: 257
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Nov. 2011, 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Man, wat lijkt me dat mooi om te doen.

Blijf posten!
Ik lees het met enorm veel plezier.

Peter

_________________
ex. KTM 950 Adventure 2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Do, 24 Nov. 2011, 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

hey Jeroen,

mooie reis ben je aan het maken hee Smile prachtig.

als je in de buurt van Arusha, Tz passeert, vergeet dan niet zeker eens goeiendag te zeggen aan Jan Gevaert ( jankoko.blogspot.com ). Dat is mijn dikke vriend waarmee ik in 2006 van belgie naar Tanzania gereden heb op 2 afrika twins. Superkerel, en een echte motard, hij zal je zeker verwelkomen. (hij leeft daar nu)

http://www.mojomoto.be/tanzania/

mocht je info willen ivm jan, graag PM'etje.

groeten
jan (andere jan)

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
bmva



Geregistreerd op: 10-2-2007
Berichten: 148
Woonplaats: Ouderkerk aan de Amstel

BerichtGeplaatst: Do, 24 Nov. 2011, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

PHS schreef:
Man, wat lijkt me dat mooi om te doen.

Blijf posten!
Ik lees het met enorm veel plezier.

Peter


Sluit ik me bij aan... 2thumbsup

Veel plezier de laatste 13000 km....!

Gr.
Mark

_________________
Oranje 990 Crispy design Adventure 2007, 690 Enduro R 2013
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Nov. 2011, 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Echt avontuur man ... Super

Respect voor de manier hoe je omgaat met tegenslag. Geniet van de laatste 13k Km's. Ben benieuwd naar je verhaal als je terug bent in Sittard. Ik geef eene uit thumbsup

Gr Koen

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blob



Geregistreerd op: 1-2-2010
Berichten: 684
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Nov. 2011, 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie rit! Lukt het om eens wat foto's te posten?
_________________
990 Adventure
mooi oranje is niet lelijk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Za, 3 Dec. 2011, 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Koen, daar houd ik je aan... duurt wel nog een paar maandjes, want ben nog lang niet klaar!!

Foto's komen ooit wel eens een keer... misschien... ik heb een hekel aan in een internetcafe zitten en supertrage uploaden..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif