Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
greever
Geregistreerd op: 8-9-2010 Berichten: 23
|
Geplaatst: Za, 11 Dec. 2010, 17:11 Onderwerp: Verschil in zit-positie SM, SMR en SMT |
|
|
Ik heb een vraag over de zit-positie van een SM en SMR ten opzichte van een SMT. Het gaat mij dan voornamelijk over hoogte van stuur en zadel en de afstand van je lichaam naar het stuur.
Waarom vraag ik dit? Ik heb op een SMT gereden en vond hem heerlijk rijden maar omdat ik vrij lange armen heb, vond ik de dat ik te dicht op het stuur zat. Even overdreven; alsof je bovenarmen recht naar beneden hangen en de onderarm in een hoek van 90 graden naar het stuur.
Ik heb de specs bekeken en een SMR heeft een hogere zit (afstand grond-zadel) en een grotere wielbasis (al zijn het maar cm-ers)
Is er verschil tussen de geometrie van een SM en SMT?
Ik vraag dit omdat ik geinteresseerd ben in een SM(R) en ik weet jullie eerste antwoord al: "gewoon proefrijden!" En dat ga ik zeker doen ook! maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
|
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 12 Dec. 2010, 4:33 Onderwerp: Re: Verschil in zit-positie SM, SMR en SMT |
|
|
greever schreef: | Ik heb een vraag over de zit-positie van een SM en SMR ten opzichte van een SMT. Het gaat mij dan voornamelijk over hoogte van stuur en zadel en de afstand van je lichaam naar het stuur.
Waarom vraag ik dit? Ik heb op een SMT gereden en vond hem heerlijk rijden maar omdat ik vrij lange armen heb, vond ik de dat ik te dicht op het stuur zat. Even overdreven; alsof je bovenarmen recht naar beneden hangen en de onderarm in een hoek van 90 graden naar het stuur.
Ik heb de specs bekeken en een SMR heeft een hogere zit (afstand grond-zadel) en een grotere wielbasis (al zijn het maar cm-ers)
Is er verschil tussen de geometrie van een SM en SMT?
Ik vraag dit omdat ik geinteresseerd ben in een SM(R) en ik weet jullie eerste antwoord al: "gewoon proefrijden!" En dat ga ik zeker doen ook! maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. |
de geometrie van een SM en SMT zijn volgens mij hetzelfde het zit hem in het zadel en vooral vering die van de sm heeft een grotere veerweg dan de smr en de smt dit zul je wel merken bij een proefrit
|
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Zo, 12 Dec. 2010, 12:57 Onderwerp: Re: Verschil in zit-positie SM, SMR en SMT |
|
|
greever schreef: | Ik heb een vraag over de zit-positie van een SM en SMR ten opzichte van een SMT. Het gaat mij dan voornamelijk over hoogte van stuur en zadel en de afstand van je lichaam naar het stuur.
Waarom vraag ik dit? Ik heb op een SMT gereden en vond hem heerlijk rijden maar omdat ik vrij lange armen heb, vond ik de dat ik te dicht op het stuur zat. Even overdreven; alsof je bovenarmen recht naar beneden hangen en de onderarm in een hoek van 90 graden naar het stuur.
Ik heb de specs bekeken en een SMR heeft een hogere zit (afstand grond-zadel) en een grotere wielbasis (al zijn het maar cm-ers)
Is er verschil tussen de geometrie van een SM en SMT?
Ik vraag dit omdat ik geinteresseerd ben in een SM(R) en ik weet jullie eerste antwoord al: "gewoon proefrijden!" En dat ga ik zeker doen ook! maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. |
de positie van het stuur kun je wel als goed licht wijzigen door de klemmen op de kroonplaat om te draaien dan komt het stuur iets verder van je af te staan.
Maar dit geldt voor alle SM/R/T modellen.
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
Duke
Geregistreerd op: 9-10-2008 Berichten: 18 Woonplaats: Huizen
|
Geplaatst: Ma, 13 Dec. 2010, 13:23 Onderwerp: |
|
|
Ik rijd zelf een SM uit 2008 overjarig aangeschaft in 2010 en ben het hele seizoen 2010 aan het experimenteren geweest met stuur afstand en hoogte. Ik ben 1.89. Ik denk het nu wel gevonden te hebben , ik heb raisers gemonteerd van de Adventure waardoor het stuur 2 cm hoger komt te staan en ga nog een iets rechter stuur aanschaffen wat ook nog iets breder is . Gevolg is dat je het gevoel hebt iets meer in de motor te zitten ipv er op doordat het stuur hoger staat. Het bredere stuur is een kwestie van gevoel, mijn woon/werkfiets een KLE 500 heeft ook een breder stuur waardoor ik op de SM altijd het gevoel heb een kinderstuurtje in handen te hebben. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de voorpoten 0,7 cm door heb laten steken waardoor de voorkant iets naar beneden is gegaan.
_________________ 990 SM Orange |
|
Naar boven |
|
|
greever
Geregistreerd op: 8-9-2010 Berichten: 23
|
Geplaatst: Ma, 13 Dec. 2010, 18:49 Onderwerp: |
|
|
@Duke: dank je wel voor de uitleg!
Ik ben zelf niet zo lang (178cm) maar heb relatief lange armen en benen (beetje misvormd ) en zit dus goed op hoge machines met het stuur ver van het lichaam.
De Adventure was goed maar de SMT vond ik toch voor mijn gevoel te krap.
Zaterdag ga ik eens op een SM zitten bij de KTM dealer...
|
|
Naar boven |
|
|
Frenz
Geregistreerd op: 30-10-2007 Berichten: 76
|
Geplaatst: Ma, 19 Sep. 2011, 13:40 Onderwerp: |
|
|
Als je de zitpositie op de SM aanzienlijk wilt verbeteren moet je hier ook eens naar kijken (heb ik te koop):
http://link.marktplaats.nl/483219177
|
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 19 Sep. 2011, 23:29 Onderwerp: |
|
|
ik wil je advertentie niet afkraken maar in de bovenstaande reakties ????
staat het over het verhogen van het stuur
dan krijg je meer het gevoel in de motor te zitten ......
en dan kom jij met een verhoogt zadel zodat je weer boven op de motor gaat zitten btw het is wel een mooi zadel maar voor de meeste een beetje hoog denk ik.... suc6 met de verkoop
|
|
Naar boven |
|
|
Frenz
Geregistreerd op: 30-10-2007 Berichten: 76
|
Geplaatst: Di, 20 Sep. 2011, 10:02 Onderwerp: |
|
|
Mr Wheely,
Je hebt hebt deels gelijk. Maar het volgende: op het Rayzadel zit je iets verder naar achteren omdat hij wat vlakker en harder is dan het origineel. Vandaar dat ik denk dat hij voor iemand met lange armen een stuk beter zit dan het origineel waar een soort diep punt inzit dat verder naar voren zit. Ik zat er in ider geval veeeeel beter op dan op het origineel. Vandaar!
|
|
Naar boven |
|
|
Julesmt
Geregistreerd op: 24-7-2009 Berichten: 72
|
Geplaatst: Do, 20 Okt. 2011, 17:31 Onderwerp: |
|
|
Alleen al het stuur naar voor of achter draaien in de stuurklem maakt veel verschil. Ik heb laatst een demo mee gehad en die voelde compleet anders aan vergeleken met m`n eigen SMT. Enige verschil was de stand van het stuur.
Het verschil tussen en SM/R en een SMT is het zadel, door het hogere zadel van een SM voelt alles anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Bertje
Geregistreerd op: 12-9-2007 Berichten: 134 Woonplaats: Op de Veluwe
|
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Vr, 21 Okt. 2011, 20:13 Onderwerp: |
|
|
Zadel past niet op een 990..............
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
|