lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Verschil in zit-positie SM, SMR en SMT

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
greever



Geregistreerd op: 8-9-2010
Berichten: 23

BerichtGeplaatst: Za, 11 Dec. 2010, 17:11    Onderwerp: Verschil in zit-positie SM, SMR en SMT Reageer met quote

Ik heb een vraag over de zit-positie van een SM en SMR ten opzichte van een SMT. Het gaat mij dan voornamelijk over hoogte van stuur en zadel en de afstand van je lichaam naar het stuur.

Waarom vraag ik dit? Ik heb op een SMT gereden en vond hem heerlijk rijden maar omdat ik vrij lange armen heb, vond ik de dat ik te dicht op het stuur zat. Even overdreven; alsof je bovenarmen recht naar beneden hangen en de onderarm in een hoek van 90 graden naar het stuur.

Ik heb de specs bekeken en een SMR heeft een hogere zit (afstand grond-zadel) en een grotere wielbasis (al zijn het maar cm-ers)

Is er verschil tussen de geometrie van een SM en SMT?

Ik vraag dit omdat ik geinteresseerd ben in een SM(R) en ik weet jullie eerste antwoord al: "gewoon proefrijden!" grin2 En dat ga ik zeker doen ook! maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Dec. 2010, 4:33    Onderwerp: Re: Verschil in zit-positie SM, SMR en SMT Reageer met quote

greever schreef:
Ik heb een vraag over de zit-positie van een SM en SMR ten opzichte van een SMT. Het gaat mij dan voornamelijk over hoogte van stuur en zadel en de afstand van je lichaam naar het stuur.

Waarom vraag ik dit? Ik heb op een SMT gereden en vond hem heerlijk rijden maar omdat ik vrij lange armen heb, vond ik de dat ik te dicht op het stuur zat. Even overdreven; alsof je bovenarmen recht naar beneden hangen en de onderarm in een hoek van 90 graden naar het stuur.

Ik heb de specs bekeken en een SMR heeft een hogere zit (afstand grond-zadel) en een grotere wielbasis (al zijn het maar cm-ers)

Is er verschil tussen de geometrie van een SM en SMT?

Ik vraag dit omdat ik geinteresseerd ben in een SM(R) en ik weet jullie eerste antwoord al: "gewoon proefrijden!" grin2 En dat ga ik zeker doen ook! maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.


de geometrie van een SM en SMT zijn volgens mij hetzelfde het zit hem in het zadel en vooral vering die van de sm heeft een grotere veerweg dan de smr en de smt dit zul je wel merken bij een proefrit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Dec. 2010, 12:57    Onderwerp: Re: Verschil in zit-positie SM, SMR en SMT Reageer met quote

greever schreef:
Ik heb een vraag over de zit-positie van een SM en SMR ten opzichte van een SMT. Het gaat mij dan voornamelijk over hoogte van stuur en zadel en de afstand van je lichaam naar het stuur.

Waarom vraag ik dit? Ik heb op een SMT gereden en vond hem heerlijk rijden maar omdat ik vrij lange armen heb, vond ik de dat ik te dicht op het stuur zat. Even overdreven; alsof je bovenarmen recht naar beneden hangen en de onderarm in een hoek van 90 graden naar het stuur.

Ik heb de specs bekeken en een SMR heeft een hogere zit (afstand grond-zadel) en een grotere wielbasis (al zijn het maar cm-ers)

Is er verschil tussen de geometrie van een SM en SMT?

Ik vraag dit omdat ik geinteresseerd ben in een SM(R) en ik weet jullie eerste antwoord al: "gewoon proefrijden!" grin2 En dat ga ik zeker doen ook! maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.


de positie van het stuur kun je wel als goed licht wijzigen door de klemmen op de kroonplaat om te draaien dan komt het stuur iets verder van je af te staan.
Maar dit geldt voor alle SM/R/T modellen.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Duke



Geregistreerd op: 9-10-2008
Berichten: 18
Woonplaats: Huizen

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Dec. 2010, 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik rijd zelf een SM uit 2008 overjarig aangeschaft in 2010 en ben het hele seizoen 2010 aan het experimenteren geweest met stuur afstand en hoogte. Ik ben 1.89. Ik denk het nu wel gevonden te hebben , ik heb raisers gemonteerd van de Adventure waardoor het stuur 2 cm hoger komt te staan en ga nog een iets rechter stuur aanschaffen wat ook nog iets breder is . Gevolg is dat je het gevoel hebt iets meer in de motor te zitten ipv er op doordat het stuur hoger staat. Het bredere stuur is een kwestie van gevoel, mijn woon/werkfiets een KLE 500 heeft ook een breder stuur waardoor ik op de SM altijd het gevoel heb een kinderstuurtje in handen te hebben. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de voorpoten 0,7 cm door heb laten steken waardoor de voorkant iets naar beneden is gegaan.
_________________
990 SM Orange
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
greever



Geregistreerd op: 8-9-2010
Berichten: 23

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Dec. 2010, 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

@Duke: dank je wel voor de uitleg!
Ik ben zelf niet zo lang (178cm) maar heb relatief lange armen en benen (beetje misvormd smiley2 ) en zit dus goed op hoge machines met het stuur ver van het lichaam.
De Adventure was goed maar de SMT vond ik toch voor mijn gevoel te krap.

Zaterdag ga ik eens op een SM zitten bij de KTM dealer...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frenz



Geregistreerd op: 30-10-2007
Berichten: 76

BerichtGeplaatst: Ma, 19 Sep. 2011, 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Als je de zitpositie op de SM aanzienlijk wilt verbeteren moet je hier ook eens naar kijken (heb ik te koop):

http://link.marktplaats.nl/483219177
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 19 Sep. 2011, 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Frenz schreef:
Als je de zitpositie op de SM aanzienlijk wilt verbeteren moet je hier ook eens naar kijken (heb ik te koop):

http://link.marktplaats.nl/483219177


ik wil je advertentie niet afkraken maar in de bovenstaande reakties ????
staat het over het verhogen van het stuur
dan krijg je meer het gevoel in de motor te zitten ......
en dan kom jij met een verhoogt zadel zodat je weer boven op de motor gaat zitten huh2 huh2 btw het is wel een mooi zadel maar voor de meeste een beetje hoog denk ik.... suc6 met de verkoop thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frenz



Geregistreerd op: 30-10-2007
Berichten: 76

BerichtGeplaatst: Di, 20 Sep. 2011, 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Mr Wheely,

Je hebt hebt deels gelijk. Maar het volgende: op het Rayzadel zit je iets verder naar achteren omdat hij wat vlakker en harder is dan het origineel. Vandaar dat ik denk dat hij voor iemand met lange armen een stuk beter zit dan het origineel waar een soort diep punt inzit dat verder naar voren zit. Ik zat er in ider geval veeeeel beter op dan op het origineel. Vandaar!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Julesmt



Geregistreerd op: 24-7-2009
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Do, 20 Okt. 2011, 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Alleen al het stuur naar voor of achter draaien in de stuurklem maakt veel verschil. Ik heb laatst een demo mee gehad en die voelde compleet anders aan vergeleken met m`n eigen SMT. Enige verschil was de stand van het stuur.

Het verschil tussen en SM/R en een SMT is het zadel, door het hogere zadel van een SM voelt alles anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bertje



Geregistreerd op: 12-9-2007
Berichten: 134
Woonplaats: Op de Veluwe

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Okt. 2011, 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Heb het zo opgelost. Ben 1.82 cm (groot/klein) Stuur en spiegels van Adventure gemonteerd.
Ik zit nu weer op m'n achterwerk en niet op m'n polsen. Tot 100 km/h kan ik met de helm open rijden. (hoofd zit verder weg van het ruitje)
Gisteren nog naar Zuid Limburg en de Hoge Venen geweest ca. 650 km. aan één. Ben zeer tevreden over de zitpositie. De banden CSA slijten wel een beetje heel erg snel.



IMG_3560.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  324.29 KB
 Weergegeven:  535 keer

IMG_3560.jpg



_________________
De mooiste weg is een omweg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Okt. 2011, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Frenz schreef:
Als je de zitpositie op de SM aanzienlijk wilt verbeteren moet je hier ook eens naar kijken (heb ik te koop):

http://link.marktplaats.nl/483219177


Zadel past niet op een 990..............

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif