lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Aantal praktische vragen SE

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Za, 2 Apr. 2011, 20:29    Onderwerp: Aantal praktische vragen SE Reageer met quote

De laatste paar weken ben ik de se weer meer gaan gebruiken. Stilletjesaan ook meer en meer offroad, wat overigens zeer leuk is.

Toch zijn er enkele (kleine) praktische vragen opgedoken waar ik niet direct het antwoord op vind. Hopelijk kunnen jullie duidelijkheid scheppen:

1) olieniveau nakijken

In de owners manual (p64) staat:
- warme motor
- stationair laten draaien gedurende 1 minuut
- motor recht
- dan moet olie tussen min en max zijn

Vraag: zoals ik het interpreteer moet de motor dan nog altijd stationair draaien op het moment dat je het niveau nakijkt. Moet je de motor niet eerst uitschakelen en een minuutje laten staat voordat je het niveau nakijkt (zoals bij andere moto's)?
Ik zet hem trouwens op de middenbok -> is dat ok?

2) olie & filter verversen
Was op zich duidelijk behalve de aandraaimomenten waarmee je de bouten terug moet aandraaien:

"oil drain plug on the engine" volgens de owners manual (p66) met 20 Nm en volgens wphb (p12-12) met 35 Nm. Dat is bijna het dubbele. Welke is juist?

"oil drain plug on the oil tank" volgens de owners manual (p67) met 20 Nm en volgens de wphb (p12-12) met 25 Nm. Welke is juist?

3) Welk formaat torx-bit heb ik nodig om de bouten van de passagiersvoetsteunen los te maken? De torx maat 40 die ik heb lijkt redelijk goed te passen maar er is toch nog een beetje speling. De bouten zitten echt muurvast en ik moet zo hard gaan losdraaien (zonder dat de bouten willen loskomen) dat dat "beetje speling" niet veel vertrouwen geeft en ik schrik heb dat het misschien toch niet de juiste maat is.

4) speling van de ketting nakijken
Volgens owners manual (p38) ketting omhoog duwen en dan moet de afstand tussen de ketting en "swing arm" 15 tot 17mm zijn.



Op de foto duiden ze echter niet de afstand tussen de omhooggeduwde ketting en swing arm aan maar duiden ze de afstand tussen de loshangende ketting en omhooggeduwde ketting aan. huh2
Is dit overigens met koude ketting, of na een stukje rijden?

Iemand die zeker weet wat nu de correcte en veilige kettingspanning is en hoe dit te controleren?

5) op de middenbok komt mijn achterwiel redelijk ver boven de grond i.t.t. wat ik op foto bij andere SE's zie. Hoe zou dit komen? Ik krijg hem namelijk niet op de middenbok (achterkant moet te hoog) zonder trucare foefelare.

6) wielen losmaken en terug monteren (moeten binnenkort nieuwe banden op)
Hier heb ik 0,0 ervaring mee en ik zou niet willen dat mijn wiel loskomt tijdens het rijden.

Kan ik hiervoor gewoon de korte omschrijving in de owners manual (p44 -> p47) volgen of staan hier fouten, onvolledigheden in? Kloppen de momenten van 40 Nm (voorwiel) en 90 Nm (achterwiel)?
Nog praktische tips? Hoe bv. zorgen dat het wiel terug mooi recht en gealigneerd zit?

Alvast bedankt.

Voor de fun ook nog een foto bij geven (pas gewassen moto).

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Di, 5 Apr. 2011, 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

Kickje.


Komaan er moet toch iemand zijn die hierop kan antwoorden?


Het lijken me niet de moeilijkste vragen en ik denk dat het eerder aan mijn eigen onwetendheid ligt maar ik zou wel verdergeholpen zijn met wat tips/antwoorden.

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Apr. 2011, 3:24    Onderwerp: Reageer met quote

ben je in alles zo onzeker in je leven lipsrsealed2
je hebt je owners manual book2 die kun je toch gewoon volgen.
en waarom je achterwiel zo ver van de grond staat, ten eerste is die
middenbok niet standaart en je SE staat niet op noppen die er normaal onder zitten, je weet niet hoe de veer spanning is bij een andere SE, enz enz
Is dit overigens met koude ketting, of na een stukje rijden huh2 huh2
wat denk je dat je ketting een meter langer is als je er een paar km mee gereden hebt stars
maar voor antwoord op al je vragen, zou je ook de zoek functie kunnen gebruiken daar staat alles beschreven over ketting en olie peilen enz enz enz
suc 6 btw mooie motor thumbsup thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Remmie



Geregistreerd op: 4-9-2007
Berichten: 232
Woonplaats: Duiven

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Apr. 2011, 7:32    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu

Het is een kleine waslijst. ik zal van het weekend eens even beter naar kijken en je wat ervaringen/antwoorden geven.

Remmie pleased

_________________
Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Apr. 2011, 14:45    Onderwerp: Re: Aantal praktische vragen SE Reageer met quote

1) olieniveau nakijken

Ofschoon ze daar zeggen dat de motor nog moet lopen, vind ik dat onzin.

De motor moet iig net gelopen hebben: dan is het zeker dat alle olie netjes in de voorraadtank staat (waar het peilglas in zit).

Motor rechtop houden, op de wielen. Middenbok zal wel niet heel veel verschil maken.

Het is een dry-sump motor, waarbij ongeveer 1,5 liter olie in de voorraadtank staat: Een drupje meer of minder is niet onmiddelijk een probleem.


2) olie & filter verversen
Was op zich duidelijk behalve de aandraaimomenten waarmee je de bouten terug moet aandraaien:

veel belangrijker: Nieuw koper afdichtringetje monteren en nieuwe o-ringetjes.
het verschil tussen 20 en 25 Nm is heel klein... je sleutel is meestal onnauwkeuriger. drupje olie op de schroefdraad en je draaid 2x zo hard..
Vast genoeg om het koperringetje iets te pletten en niet er uit te rammlene: 25Nm is daarvoor zondermeer genoeg.

3) Welk formaat torx-bit heb ik nodig om de bouten van de passagiersvoetsteunen los te maken?

de dikste torx die er nog net in gaat...

als een 50 er niet in gaat, dan is de 45 goed.

4) speling van de ketting nakijken

Iemand die zeker weet wat nu de correcte en veilige kettingspanning is en hoe dit te controleren?

enige echt veilige methode:

Doe het met 2 man: de ene gaat achterop de motor hangen en drukt de achterveer zo ver mogelijk in, zodat de achterbrug ongeveer vlak staat. Nu moet de ketting net NIET strak/gespannen staan, maar nog heel iets speleing hebben voor onrondheid van tandwielen e.d.
(uitgaande as, draaipunt achterburg en as achterwiel in 1 lijn: dan is de kettingspanning maximaal)

ALs je dit 1x gedaan hebt, kan je zelf kijken hoe dat overeenkomt met uitgeveerde toestand.



5) op de middenbok komt mijn achterwiel redelijk ver boven de grond i.t.t. wat ik op foto bij andere SE's zie. Hoe zou dit komen? Ik krijg hem namelijk niet op de middenbok (achterkant moet te hoog) zonder trucare foefelare.

alles origineel??

6) wielen losmaken en terug monteren (moeten binnenkort nieuwe banden op)
Hier heb ik 0,0 ervaring mee en ik zou niet willen dat mijn wiel loskomt tijdens het rijden.

Als je geen vertrouwen in je eigen sleutelwerk/cq precies het handboek volgen hebt, vraag er dan eens iemand bij die in de buurt woont en wel ervaring heeft.

voorwiel: Trek altijd eerst de as vast zo ver als dat gaat, draai de as een paar keer mee rond, dan zet de vork zich vanzelf in het midden. Dan de as-klem aan de niet-moer kant vastzetten en de asmoer definitief vastzetten. De as klemt de binnenringen van de lagers in, het is geen afstelling ofzo: vast is vast.

vertrouw maar op de aandraaimomenten die in de technische lijst achterin staan.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Remmie



Geregistreerd op: 4-9-2007
Berichten: 232
Woonplaats: Duiven

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Apr. 2011, 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean thumbsup

helemaal mee eens

5) De middenbok is er later opgezet (niet standaard) en zou van een 950 Adventure R uit een bepaald jaar moeten zijn misschien is deze die er nu opzit groter/langer?

Misschien als die op noppen staat dat het verschil minder is.

Remmie pleased

_________________
Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Do, 7 Apr. 2011, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
ben je in alles zo onzeker in je leven lipsrsealed2
je hebt je owners manual book2 die kun je toch gewoon volgen.
Het probleem is dat de manual en de wphb elkaar tegenspreken.
Quote:

en waarom je achterwiel zo ver van de grond staat, ten eerste is die
middenbok niet standaart en je SE staat niet op noppen die er normaal onder zitten, je weet niet hoe de veer spanning is bij een andere SE, enz enz
Dat al dan niet noppen een verschil maken vermoedde ik al, maar dat de veervoorspanning inderdaad ook van invloed is, was me nog niet te binnen geschoten. Dat kan veel verklaren thumbsup
Dr_Bean schreef:
1) olieniveau nakijken

Ofschoon ze daar zeggen dat de motor nog moet lopen, vind ik dat onzin.

De motor moet iig net gelopen hebben: dan is het zeker dat alle olie netjes in de voorraadtank staat (waar het peilglas in zit).

Motor rechtop houden, op de wielen. Middenbok zal wel niet heel veel verschil maken.

Het is een dry-sump motor, waarbij ongeveer 1,5 liter olie in de voorraadtank staat: Een drupje meer of minder is niet onmiddelijk een probleem.
Ok, dus offcieel moet hij draaien maar volgens jou is het ok als hij uitstaat maar net gedraaid heeft. Goed, dan blijf ik dat ook op die manier zo verder doen.
Quote:

2) olie & filter verversen
veel belangrijker: Nieuw koper afdichtringetje monteren en nieuwe o-ringetjes.
het verschil tussen 20 en 25 Nm is heel klein... je sleutel is meestal onnauwkeuriger. drupje olie op de schroefdraad en je draaid 2x zo hard..
Vast genoeg om het koperringetje iets te pletten en niet er uit te rammlene: 25Nm is daarvoor zondermeer genoeg.
O-ringetjes gebruikt, alles volgens het boekje gedaan. Het verschil tussen 20 en 35 Nm vond ik wel veel. Heb iets van 26 Nm aangedraaid, beter te los dan de bout over te draaien. Er kwam overigens veel meer olie uit als ik dacht. Als je de motor nog naar links en rechts laat hangen komt er ook nog een hoop oude olie uit gelopen. Bij het ingieten van de nieuwe olie ging er ook veel meer in dan gedacht.
Quote:

3) Welk formaat torx-bit heb ik nodig om de bouten van de passagiersvoetsteunen los te maken?

de dikste torx die er nog net in gaat...

als een 50 er niet in gaat, dan is de 45 goed.
40 is de grootste torx-bit die ik heb (past maar met wat speling), dus ik kan helaas niet groter proberen. Ik heb de bouten ondertussen wel losgekregen met de 40 nadat ik er kruipolie op heb gedaan en dit een week tussen schroefdraad van bout en frame heeft kunnen kruipen (dat doet blijkbaar wonderen).
Quote:

4) speling van de ketting nakijken


enige echt veilige methode:
...

Ga ik zeker proberen.
Quote:

6) wielen losmaken en terug monteren (moeten binnenkort nieuwe banden op)
Hier heb ik 0,0 ervaring mee en ik zou niet willen dat mijn wiel loskomt tijdens het rijden.

Als je geen vertrouwen in je eigen sleutelwerk/cq precies het handboek volgen hebt, vraag er dan eens iemand bij die in de buurt woont en wel ervaring heeft.

voorwiel: Trek altijd eerst de as vast zo ver als dat gaat, draai de as een paar keer mee rond, dan zet de vork zich vanzelf in het midden. Dan de as-klem aan de niet-moer kant vastzetten en de asmoer definitief vastzetten. De as klemt de binnenringen van de lagers in, het is geen afstelling ofzo: vast is vast.
Bedankt, hou ik zeker in gedachten.
Remmie schreef:
Dr_Bean thumbsup
5) De middenbok is er later opgezet (niet standaard) en zou van een 950 Adventure R uit een bepaald jaar moeten zijn misschien is deze die er nu opzit groter/langer?

Misschien als die op noppen staat dat het verschil minder is.

Remmie pleased
De middenbok is inderdaad die van een adventure en heb ik er zelf bij op gezet.
"Center stand L=379MM 04"
met partnummer 6000302200030
De langste versie dus, ik had begrepen dat de wat kortere versie ineens te kort is voor de SE.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Mei. 2011, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Korte update:

Noppenbanden staan erop en wielen terug gemonteerd. Het resultaat. Voor de werkwijze voor het monteren van het voorwiel heb ik gewoon de user manual gevolgd. Als ik het juist heb kwam dit toch overeen met de tips van Dr_Bean.

Hier even een korte samenvatting:




Wiel tussen de vork, dan as (3) terug doorsteken. Geen idee hoe diep de as er door gestoken moest worden, dus heb ik hem maar ongeveer zo ver doorgeduwd zoals hij ervoor ook door stak.
Dan boutjes (4) vastdraaien tot gespecifieerde moment.
Dan moer (1) stevig vastdraaien (heel de schroefdraad van de moer werd hierbij benut, kon niet verder aangedraaid worden want was aangedraaid tot tegen de kraag van de moer).
Dan boutjes (4) terug losdraaien.
Wiel wat roteren en vering wat induwen.
Bouten (4) en (2) gelijkmatig terug aandraaien tot het gespecifieerde moment.

Dat was het. Is dit de correcte manier?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Mei. 2011, 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

niet fout, maar kan makkelijker: dan hoef je niet boutjes (4) 2x aan te draaien:

- as (3) doorsteken
- as vastdraaien met grote moer links (1), zo ver als dat gaat, want de as gaat meedraaien omdat ie niet klemt! Draai de as een paar keer mee rond, dan centreert ie vanzelf.
- draai rechts de boutjes (4) vast (idd gelijkmatig en zeker niet te vast!)
- draai de wielmoer (1) nu echt vast
- draai boutjes 2 vast (gelijkmatig, op moment)

Voor het begrip:
- De as klemt het wiel, de bussen en alle lagers tegen de linker vorkpoot aan,
- De rechter poot moet gewoon zonder spanning om de as geklemd worden
- de linker vorkklem is eigenlijk alleen maar een soort zekerheidsklem: dat je as niet losloopt als de moer loskomt.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif