Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Di, 26 Apr. 2011, 21:34 Onderwerp: |
|
|
@ouwe geert
Ik had idd een AT hiervoor. Geen verkeerd woord over de AT, was een lekkere motor (ik ben echt niet de enige hier die van een TA of AT komt). Dit soort dingen heb ik met de AT nooit gehad idd (maar de AT was een beetje tam, vermogen was daar ingeruild voor reliability, gewoon een andere ontwerpfilosofie).
Wanneer ik de het vliegwiel binnen heb (niet nieuw gelukkig kan ik het gaan de monteren en monteren.
@dr Bean,
volgens mij zit er geen spie in hoor (zie ik ook niet op de foto in het wphb, pag 5-18). Het is een conische as, er zit ook wel loctite 648 op (de verbinding as-vliegwiel bedoel ik). Maar ik zie het vanzelf wanneer die uit elkaar gaat.
De pressure bolt en de de puller kreeg ik van Lemmens gewoon te leen mee naar huis, dat is dan wel weer erg schappelijk!!
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 26 Apr. 2011, 21:37 Onderwerp: |
|
|
das idd tof van ze. Wij zijn ook heel benieuwd, dus maak wat plaatjes .
Ik heb het zelf nooit los gehad hoor. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
ouwegeert
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 240 Woonplaats: zuidbroek
|
Geplaatst: Wo, 27 Apr. 2011, 11:54 Onderwerp: |
|
|
snowball schreef: | @ouwe geert
Ik had idd een AT hiervoor. Geen verkeerd woord over de AT, was een lekkere motor (ik ben echt niet de enige hier die van een TA of AT komt). Dit soort dingen heb ik met de AT nooit gehad idd (maar de AT was een beetje tam, vermogen was daar ingeruild voor reliability, gewoon een andere ontwerpfilosofie).
Wanneer ik de het vliegwiel binnen heb (niet nieuw gelukkig kan ik het gaan de monteren en monteren.
@dr Bean,
volgens mij zit er geen spie in hoor (zie ik ook niet op de foto in het wphb, pag 5-18). Het is een conische as, er zit ook wel loctite 648 op (de verbinding as-vliegwiel bedoel ik). Maar ik zie het vanzelf wanneer die uit elkaar gaat.
De pressure bolt en de de puller kreeg ik van Lemmens gewoon te leen mee naar huis, dat is dan wel weer erg schappelijk!!
groeten,
Jos |
Dag Jos,
De AT was inderdaad een stuk tammer, maar desondanks heb ik met de Ktm minder 'momenten' . Komt dat nou omdat ik rustiger rij ....voorzichtiger? Ik heb sterk het gevoel dat in geval van een verkeerde inschatting de KTM gemakkelijker te corrigeren is! Dus daardoor meer actieve veiligheid. Maar ook ik wil niks verkeerds horen over de Twinn.
Er is inderdaad geen spie aanwezig! Toen ik er een opmerking over maakte tegen de monteur(ik was 'toevallig' bij de demontage), werd ik eigenlijk uitgelachen. De krachten zouden te groot worden voor een spie...... Maar de AT had wel een
spie..... en een veel zwaarder vliegwiel!
Sterkte met sleutelen!
Oh ja check wel even of jouw nieuwe vliegwiel de juiste conus heeft. Bij mijn 2003 was dat dus het probleem. Conus vliegwiel en krukas moet natuurlijk excact gelijk zijn...........
Moi, Wout _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 27 Apr. 2011, 15:31 Onderwerp: |
|
|
Op latere producties id die spie wel gekomen hoor. Ik denk daarom dat een nieuwer vliegwiel van een sloper nog wel eens niet zou kunnen passen, ik kan me voorstelen dat naast een spie, ook de conische passing iets is aangepast. Het vliegwiel wat nu onderweg is heeft ook geen spiebaan dus de kans dat die niet gaat passen is wel heel erg klein
Suc6 met monteren vanavond! En als er ergens loctite MOET worden gebruikt, dan is het wel aan het vliegwiel Dat is het laatste wat je door je blok heen wil laten rammelen! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 27 Apr. 2011, 22:41 Onderwerp: |
|
|
Dachten we alles klaar te hebben, kunnen we geen inbus sleutel 14 vinden.. tja, dan houdt het op natuurlijk
Morgen niewue kansen..
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 4 Mei. 2011, 21:26 Onderwerp: |
|
|
Zo, alles is gerepareerd. Viel achteraf reuze mee. Inderdaad precies het werkplaatshandboek volgen en je komt er wel. Lastige was het blokkeren van de krukas (boutje wat ik had was net te kort ..).
Het probleem waren idd de tonnen van de vrijloopkoppeling. Die zijn zoals Steven aangaf waarschijnlijk ook los te vervangen, of zoals highrider aangaf als unit bij BWM te bestellen, maar ik heb er het complete vervangende vliegwiel/vrijloopkoppeling ingezet (van Steven). Wat wel opviel is dat de conische vlakken van zowel de as als het vliegwiel beschadigd waren.
Meteen ook olie en filter ververst, carburaturs schoongemaakt en gesynchroniseerd, alles loopt weer perfect nu!
wat foto's:
Vliegwiel loshalen. Eerst warmgestookt, ging heel makkelijk
Beschadegingen op de krukas (conisch deel). Zat ook binnen aan het vliegwiel
vrijlooplager (nu nog niets aan te zien)
de afgesloten tonnen (niet alle, maar wel meer dan 1)
groeten, Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
highrider
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 5 Mei. 2011, 0:05 Onderwerp: |
|
|
De tonnen zijn afgeslagen omdat de veer teveel speling heeft. (zie laatste foto)
Volgens mij gaat eerst de veer stuk - of wordt langer zoals bij jou - en slaan vervolgens de tonnen in.
Als ie begint te slaan met starten kan je dus de veer inkorten.
Ik had ook net zoals jij van de vreemde slijtplekken op de conische as. Dat baart me toch een beetje zorgen _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Do, 5 Mei. 2011, 10:54 Onderwerp: |
|
|
Ben blij voor je dat het is gelukt, weer een ervaring rijker/armer.
Wat heb je warm gestookt, ik neem aan de imbusbout?? _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 5 Mei. 2011, 20:28 Onderwerp: |
|
|
mooie plaatjes, goed verhaal, mooie forumtoevoeging!
weet je zeker dat het beschadiging is op de as, en geen keiharde loctite?
lijkt er dan toch op dat het vliegwiel een beetje werkt: Anderzijds: hij zat toch wel echt goed klem vast meen ik uit je verhaal te horen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Do, 5 Mei. 2011, 22:43 Onderwerp: |
|
|
@highrider, dr Bean,
Ik denk niet dat van de loctite is, ik kan het ook niet verklaren. Maar nu zit er weer een "schoon" vliegwiel op. Nu met loctite en het juiste moment, ik kan me niet voorstellen dat die slipt
@koen,
idd met een verf-fohn de imbusbout verhit. Ging heel makkelijk!
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 7 Mei. 2011, 20:46 Onderwerp: |
|
|
@Dr_Bean, Misschien kun je een "sticky" maken waarin alle waardevolle verhalen over onderhoud/reparatie kwijt kunt. (Beheerd door iemand met verstand van zaken). _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Zo, 8 Mei. 2011, 11:08 Onderwerp: |
|
|
Vakman _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
brambram
Geregistreerd op: 7-8-2009 Berichten: 36
|
Geplaatst: Ma, 9 Mei. 2011, 19:45 Onderwerp: |
|
|
snowball schreef: | @highrider, dr Bean,
Ik denk niet dat van de loctite is, ik kan het ook niet verklaren. Maar nu zit er weer een "schoon" vliegwiel op. Nu met loctite en het juiste moment, ik kan me niet voorstellen dat die slipt
@koen,
idd met een verf-fohn de imbusbout verhit. Ging heel makkelijk!
groeten,
Jos |
Goed gedaan Jos! Petje af.
Groeten,
Bram |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 11 Mei. 2011, 13:03 Onderwerp: |
|
|
Heeeee Jos,
Mooi dat het weer werkt naar behoren!!
'''Lastige was het blokkeren van de krukas (boutje wat ik had was net te kort ..). ''
Weet je zeker dat je op de juiste posietie zat? de bout is bewust op lengte. Er zijn maar 2 plaatsen waar je het vliegwiel mag blokkeren, de andere gaatjes zijn dieper en mag je niet gebruiken (en past mijn boutje dus ook niet op!!) _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
|