lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

PEKEL !!!!!!!!!!
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 360

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Nov. 2010, 19:12    Onderwerp: PEKEL !!!!!!!!!! Reageer met quote

Het is weer zover,er mag weer gestrooid worden.Om de gevolgen op de motor voor te zijn heb ik hem ingespraid met tectyl super wax maar kan ik dit (ongestaft) tot het voorjaar laten zitten of moet je alsnog na iedere rit je motor afspoelen,wassen,poetsen oid ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Nov. 2010, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou zeggen dat na iedere rit afspoelen wel nut heeft,
niet met ontvetters/reinigers aan de slag, want dan verdwijnt die beschermlaag ook, dat kun je dus beter van het voorjaar doen.

Echter ik heb geen zin om na elke rit de motor af te spoelen,
(zeker niet als het vriest), met name omdat ik elke dag rij, ook in de winter.

ik doe hem gewoon lekker vies laten, rondgeslingerd kettingvet beschermd de achterbrug en uitlaten immers ook wink3

en nou maar hopen dat na de voorjaarsschoonmaak de schade meevalt.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Nov. 2010, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

waar koop je die tectyl superwax eigenlijk ??

Ga ik ook maar eens proberen

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Nov. 2010, 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

KTM_FAN schreef:
waar koop je die tectyl superwax eigenlijk ??

Ga ik ook maar eens proberen



Tectyl Superwax
heb ik ook gebruikt die van mij was van valvoline
en heb ik gewoon bij de benzine pomp gekocht, dus verkoop via valviline dealers of auto speciaalzaak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hanske



Geregistreerd op: 12-5-2010
Berichten: 95
Woonplaats: Waalre (n.br.)

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een 3 jaar oude 950 SM "pekel" edition stars . Fiets heeft er nu 40.000 + kilometers opstaan en er toch wel optisch veel van geleden. Alle titanium boutjes waren erg gecorodeerd en zijn intussen waar nodig vervangen door RVS exemplaren (gemonteerd met speciale pasta tegen coroderen in het alu blok). Blok heeft ook sporen van optische pekel schade. Vele alu delen, rem en schakelpedaal, rem en koppelingshandels enz. zijn voor de "looks" reeds vervangen, de aangevreten exemplaren heb ik op langere ritten bij me als reserve.
Eigenlijk zonde van de fiets, technisch heeft hij er absoluut niets van geleden maar voor de optiek zou ik er in de toekomst toch een goedkope "pekelfiets" bijpakken.

Doe je voordeel, een gewaarschuwd mens.....................ik zou het de volgende keer anders doen!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog niet veel moto's geweten die er na een winter doorrijden ongeschonden uit gekomen zijn, tectyl beschermt wel, maar remklauwen, ketting tandwielen etc gaan er wel verhoogde slijtage van over houden.
Ik heb de luxe om niet met de motor te hoeven rijden bij dit weer, maar een paar jaar geleden deed ik dat ook met een pekelfiets. Liever een oud, maar betrouwbaar ding, dan een dure high tech fiets verknoeien...(diegenen die met hun high tech gaan crossen mogen verder zappen... smiley2
Maak na enkele winters de rekensom maar, extra kosten , extra waardeverlies op je moto en dan mag je nog niet onderuitgegaan zijn...voor die prijs heb je een leuk pekelfietsje....ik vond de XTZ660 ideaal, maar ook al een Transalp gehad in de winter, ook goe. als het maar een waterkoeling is.

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het bij de mijne nogal meevallen eigenlijk. Ziet er nog best goed uit na drie pekelwinters (binnenkort vier). Enkele boutjes van het voorspatbord zijn wat aan het roesten gegaan, een occasioneel boutje van de kopkuip, maar voor de rest niet het spreken waard. In ieder geval geen zoutcorrosie op het motorblok tot nu toe.

Sleetplekken aan de tanks, steenslagschade, hier ende daar een valpartijtje, ja dat wel bucktooth ...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SirCrow



Geregistreerd op: 16-2-2009
Berichten: 154

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb 'm vorig jaar bij de dealer laten behandelen tegen de pekel, zit te denken het dit keer zelf te doen, maar ik heb er nu Akrapovics onderzitten. Iemand een idee, moeten deze ook behandeld worden, of heeft titanium geen last van pekel, wel het aluminium gedeelte behandelen natuurlijk wink

BTW in plaats van Superwax, geeft Tectyl Amber een betere bescherming. Is alleen weer lastiger te verwijderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

SirCrow schreef:
of heeft titanium geen last van pekel,


ik ben iedere keer verbaast hoe mooi m'n akra's na de voorjaars schoonmaak onder de pekel vandaan komen.
(rij al vanaf 2004 elke winter door met Akra's).

maar het ene titanium is het andere niet,
Akra's zijn niet voor niets zo'n beetje de duurste wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
SirCrow



Geregistreerd op: 16-2-2009
Berichten: 154

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
SirCrow schreef:
of heeft titanium geen last van pekel,


ik ben iedere keer verbaast hoe mooi m'n akra's na de voorjaars schoonmaak onder de pekel vandaan komen.
(rij al vanaf 2004 elke winter door met Akra's).

maar het ene titanium is het andere niet,
Akra's zijn niet voor niets zo'n beetje de duurste wink3


Bedankt Daan, dat stelt gerust, maar als je die dingen inspuit met Amber Tectyl, zou het dan inbranden misschien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

SirCrow schreef:


Bedankt Daan, dat stelt gerust, maar als je die dingen inspuit met Amber Tectyl, zou het dan inbranden misschien?


lijkt mij niet hoor, ik heb ze ook wel eens ingespoten met zoiets,
(was een gele bus, merk weet ik niet meer), ze worden domweg niet heet genoeg daarvoor (bochten misschien wel).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
oli



Geregistreerd op: 3-11-2010
Berichten: 188
Woonplaats: De Klinge (B)

BerichtGeplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga deze winter dit product gebruiken:
http://www.rad.eu/nl/c/p/18435-s100-corrosiebescherming-300-ml.htm

Motor goed poetsen, volledig inspuiten (behalve de remmen), lekker de winter doorrijden, nadien motor inspuiten met de reiniger van S100, laten intrekken, afspoelen met hoge druk en de motor zou er na een winter pekkel als nieuw moeten uitzien thumbsup
Ben benieuwd.

_________________
KTM 990 Adventure '07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BikeBrother



Geregistreerd op: 16-4-2006
Berichten: 356
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Dec. 2010, 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

al hoewel ik niet meer rij als er gepekeld is, gebruik ik het hele jaar FS365 van Scott (dezelfde leverancier als scott oiler). dit is een op waterbasis gebaseerd goedje (mineralen in een soort olie, die een dunne film achter laten op ingespoten delen), die ook goed tegen corrosie beschermd. je ziet er niets van, spoeld eraf in de regen (water oplosbaar), dus regelmatig herhalen.
_________________
KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hanske



Geregistreerd op: 12-5-2010
Berichten: 95
Woonplaats: Waalre (n.br.)

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Dec. 2010, 17:50    Onderwerp: Re: PEKEL !!!!!!!!!! Reageer met quote

john68 schreef:
Het is weer zover,er mag weer gestrooid worden.Om de gevolgen op de motor voor te zijn heb ik hem ingespraid met tectyl super wax maar kan ik dit (ongestaft) tot het voorjaar laten zitten of moet je alsnog na iedere rit je motor afspoelen,wassen,poetsen oid ?


Je product keuze is volgens onderstaande test in ieder geval de juiste.

http://www.promotor.nl/published/prm/content/binaire-bestanden/spullen/2005/hekel-aan-pekel-221795.pdf

En nog en testje.

http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm

_________________
~ Het zijn niet de wegen die je gaat, het zijn de sporen die je achterlaat ~
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Dec. 2010, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb slechte ervaringen met pekel. Eigenlijk hele slechte.

Producten gebruikt ? echt van alles. Van genoemde scott tot wd40 tot teflonpray enz

Dat was jarenlang met de ST. De velgen werden gewoon compleet opgevreten ongeacht wat je erop deed. Hierdoor dacht ik, dat doe ik de KTM niet aan.

Verleden jaar helaas na een visite in Utrecht terug in de pekel. Het was gaan regenen en na de regen zakte de temp snel waardoor RWS de A 2 van een laag zout voorzag. De KTM had de volgende lente (ondanks dat de motor was afgespoeld) de nodige duidelijke sporen van pekelrot. Al het lichte metaal heeft wel aantasting maar ook de poedercoating op bijvoorbeeld de kofferdrager is aangetast.

Mijn conclusie is dat licht metaal en pekel niet samen gaan. De KTM staat dus gewoon stil tot na de eerste goede regenbui na een pekel periode.

Mochten anderen wel goede ervaringen hebben met pekelbescherming hoor ik het graag. Kijk dan wel in de lente want het duurt even voor het zichtbaar is. idea2

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif