lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

balhoofdlagers, opnieuw, the sequel

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 20 Apr. 2010, 20:45    Onderwerp: balhoofdlagers, opnieuw, the sequel Reageer met quote

1800 km geleden werden onderaan en bovenaan nieuwe balhoofdlagers - met schalen, merk SKF - gemonteerd, dit zowel onderaan als bovenaan. De grote moer werd aangetrokken tot 25Nm en die heb ik gisteren opnieuw aangetrokken.

En wat ik al vreesde kwam uit : er zit alweer een dood punt in. En ik heb 1800 lang rustig gereden, dus geen wheelies en dus geen wilde off-road avonturen. Vering staat in de comfortstand.

WAT kan er aan de hand zijn? stars stars

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Duke



Geregistreerd op: 9-10-2008
Berichten: 18
Woonplaats: Huizen

BerichtGeplaatst: Di, 20 Apr. 2010, 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb gelezen dat wanneer het kegellagers zijn je het beste geen voorspanning kunt geven maar licht aandraaien voldoende moet zijn. Dus niet die 25 NM aanhouden maar gewoon speling vrij in elkaar zetten

Kogel lagers is een ander verhaal


s6 tongue2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 20 Apr. 2010, 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

hier is de voorspanning echt wel nodig: door het gewicht en de krachten bij het remmen mag ie nooit vrij komen immers.

Van die 25NM krijg je echt geen putten: van speling wel.

ik zie 3 mogelijke oorzaken:
- Bij het inzetten van de lagers hebben ze niet goed aan gezeten, en er is dus kort na montage al weer speling ontstaan (daaarom moet je eigenlijk nastellen)
- de montage is verkeerd gedaan en de lagers zijn bij montage al beschadigd (bijv door op de binnenring te meppen
- balhoofd is niet rond: het lager klemt nooit recht en zal altijd snel slecht worden.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Di, 20 Apr. 2010, 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

- balhoofd is niet rond: het lager klemt nooit recht en zal altijd snel slecht worden.


Of balhoofd niet meer 100% recht... Ne kwoalijke wrong gehad, om het op zijn vlaams te zeggen...Ik zit maar te denken hoor.
Volgens mij was dat toch volgens de regels van de kunst geplaatst. Ik stond er zelf op te kijken...

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 2:57    Onderwerp: Reageer met quote

demito schreef:
Dr_Bean schreef:

- balhoofd is niet rond: het lager klemt nooit recht en zal altijd snel slecht worden.


Of balhoofd niet meer 100% recht... Ne kwoalijke wrong gehad, om het op zijn vlaams te zeggen...Ik zit maar te denken hoor.
Volgens mij was dat toch volgens de regels van de kunst geplaatst. Ik stond er zelf op te kijken...


of un ghoei stoeprand laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik stond daar ook bij, als die gemonteerd zijn. daar zijn geen domme dingen gebeurd. De piste van een fout in het balhoofd lijkt niet onwaarschijnlijk. Ooit eens het verhaal gelezen van Pyndon, die zijn onderste lagerschaal viel er gewoon uit omdat het balhoofd daar een beetje ruim bemeten was...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Je zal niet inderdaad niet de eerste zijn als je een ovaal of te ruim bemeten balhoofd hebt:

Hier een topic van iemand die z'n adv een (zeer) goede beurt aan het geven is en bij het plaatsen van een andere triple clamp. liep hij tegen een zeer slecht balhoofd aan.(foto's halver wege pagina)
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=147440&page=3

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Ik stond daar ook bij, als die gemonteerd zijn. daar zijn geen domme dingen gebeurd. De piste van een fout in het balhoofd lijkt niet onwaarschijnlijk. Ooit eens het verhaal gelezen van Pyndon, die zijn onderste lagerschaal viel er gewoon uit omdat het balhoofd daar een beetje ruim bemeten was...


Aah zie nu dat de persoon in mijn geplaatste link de door jou genoemde persoon is rolleyes3

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij minstens even frustrerend want ik heb die lagers erin gezet uhoh ...
Heb nu toch al bij een paar tiental verschillende types motoren balhoofdlagers vervangen maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Op dat stuur heeft nooit speling gezeten, dus no way dat die daardoor ingehamerd geraken. Het kan bijna niet anders dan dat er iets krom zit in het balhoofd. Misschien is één van de randen waarop de buitenschalen zitten niet perfect 90° op de rotatie van de stuurpen, met licht scheefdraaiende lagers en sterk verkorte levensduur tot gevolg.

Het loont in ieder geval de moeite om één en ander eens proberen op te meten bij de volgende demontage, en eens exact te gaan zoeken waar de knik nu precies zit.

De balhoofdlagers van mijn eigen hok zijn ook zo problematisch. In de eerste 54k zijn ze 3 keer vervangen. Eerste 2 keer door dealer, de derde set door mezelf. Die set gaat dus al het langste mee tot nu toe, zit er bijna 30k in en begint eveneens terug een centerpunt te hebben. Tijdens het rijden is het nog niet merkbaar, maar op de middenbok met voorwiel van de grond kan je het terug voelen.
Dat zou dus willen zeggen 4 sets balhoofdlagers op 83k.
Da's er gewoon over, op elke mogelijke manier, punt.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frenz



Geregistreerd op: 30-10-2007
Berichten: 76

BerichtGeplaatst: Do, 22 Apr. 2010, 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had ook problemen met mijn balhoofdlagers. Er zaten geen putten in maar iets klopte er niet. Bij het uit elkaar halen kwam het roestwater eruit lopen. Hoe dat kan weet ik ook niet.
De monteur van Goedhart die ze verving deed een flinke kwak blauw (watervast?) kogellagervet op een lap en rolde daar net zo lang met het nieuwe lager doorheen totdat het vet er aan alle kanten, en dan met name de binnenkant, uit kwam persen. Hij vertelde dat hij dat altijd deed met deze lagers omdat de lagers af fabriek meestal alleen een dun laagje vet aan de buitenkant hebben maar niet veel aan de binnenkant. Misschien kan dat voorkomen dat je over een tijdje weer aan de beurt bent. Op mij kwam het in ieder geval zeer vakkundig over en het kostte hem zeker een kwartiertje extra werk. Misschien een goede tip!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Do, 22 Apr. 2010, 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dat al eens gepost hier op het forum, en ge moet mij uiteraard niet geloven (doen ze ook zelden grin3 ) maar de nieuwe lagers (maakt niet uit welk merk) bevatten altijd te weinig vet.

ik zou het volgende voorstellen:

1. Bij demontage balhoofd koker opmeten, digitale schuifmaat zou al iets moeten onthullen, indien ovaal, even kijken welke lagermaten iets grotere buitendiameter hebben(binnendiam moet zelfde zijn), dan koker (laten) uithonen tot ie recht is en overeenkomt met de nieuwe lagermaat. Vervolgens (ook indien niet ovaal) klein gaatje boren op een makkelijk te bereiken plek ong halverwege balhoofd, daar een smeer nippel inzetten. Dan lagers goed in het vet steken en monteren volgens de regels vd kunst. Dan met een vetspuit balhoofd gewoon vol vet steken, tot je het onderaan en bovenaan ziet uitkomen....

Voordeel: koker zit vol vet, kan geen water of vuil bij, om de paar duizend km de spuit erop en je perst al het slecht vet, stof en water(oude vet wordt dunner) er uit en het wordt automatisch vervangen door nieuw vet...

Truukje dat op enduro's vaak wordt toegepast, spaart je een hoop miserie met lagers uit. Kan je ook toepassen op achterbrug lagers etc...

Extra kosten: 1 nippel, zeer goede kwaliteit waterafstotend lagervet en een vetspuit.

2. Indien koker niet ovaal, check in de manual of de nodige washers wel op de juiste volgorde gemonteerd zijn en of de zittingen waar de buitenschaal in past niet beschadigd zijn. Voor demontage even natrekken of je nog wel op 25nm zit, is mss gelost?

_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Do, 22 Apr. 2010, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

smeernippels zijn handig, heb ik gehad op mijn eerste moto, een Z500 van '81. Op de achterbrug (dacht ik) zat een handige smeernippel. En inderdaad, toen ik eens langsging bij een garage in de buurt om die lagers te smeren, spoot de garagist er zoveel vet in totdat alle vuile prut eruit was. En dat was een hoop ! shocked2
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 2:49    Onderwerp: Reageer met quote

ik weet niet of dat verstandig is een smeernippel erin, het grootste probleem is de hogedruk reiniger bij vele denk ik en dan helpt vet wel een beetje maar je spuit het er ook uit zeker met warm water
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 9:08    Onderwerp: Reageer met quote

smeernippels op de swingarm as heeft mijnsinziens weinig zin,
je smeert daar de lager mee, maar het vet komt niet tussen de bus en de as, en daar rot de handel dan vast.
( hij veert dan nog wel soepel, maar de as zit vastgerot).
en je perst met de vetpomp de keerringen naar buiten.
de beste remedie is gewoon demonteren, invetten, monteren.

Of nippel op het balhoofd zin heeft weet ik eigenlijk niet.

pas nog heb ik bij mijn 7500km en 4 maanden oude smr de achterbrug er uit getrokken,
en was weer verbaasd over het kleine beetje vet wat ze er in mattighofen in doen sad3



brug 005.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  213.23 KB
 Weergegeven:  281 keer

brug 005.jpg



_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Te weinig vet is in dit specifieke geval toch wel voor 110% uit te sluiten smug .
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif