lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

koppeling blijft pakken

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Mrt. 2010, 11:26    Onderwerp: koppeling blijft pakken Reageer met quote

Hoi,

Ik zet de moto op de middenbok. Ik start en zet 'm in eerste. Meteen begint het achterwiel op volle kracht mee te draaien. Het is zelfs niet te stoppen met de voet. Wel met de achterrem maar zodra ik die los laat, begint het weer op volle kracht mee te draaien. De koppeling gaat dus niet genoeg open. Ik heb de koppelingsolie vervangen maar het euvel blijft. Is er nog een andere/betere oplossing?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Mrt. 2010, 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit bij koude of warme motor ?
_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Mrt. 2010, 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Bij koude motor is dit normaal dacht ik. Mijne 990 ADV heeft dit in elk geval altijd gehad. Ik heb naast de 990 nog een 640 en die heeft dit ook. Mijn vroegere Dakar idem. Ik heb wel nooit geprobeerd dit te stoppen met mijn voet worried2
Had je dat voor je koppelings oliewissel niet of nooit getest?

T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Do, 25 Mrt. 2010, 0:04    Onderwerp: Reageer met quote

zowel bij koud als warm. Ik heb veel ervaring met dit fenomeen, bijna al mijn moto's hebben dat gehad, maar nog nooit zo erg als nu. Het is een vrij recent fenomeen en het is zelfs zo erg dat schakelen tussen één en twee moeilijk aan het worden is.
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 25 Mrt. 2010, 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

tja.. mogelijke oorzaken:
- drukgever lekt: lucht in systeem waardoor je de kooepling niet helemaal vrij trekt.
- olie-sproeier koppeling werkt niet: daardoor vervuild de koppeling en wordt het erger
- koppelingsversterker (klauw in koppeling) blijft hangen
- koppelingsmoer is losgelopen (komt ook voor): als het erg wordt kan je de motor in de versnelling, met motor uit, door de koppeling naar voren duwen (omdat de booster dan niet werkt)

voor een handige sleutelaar is koppeling uit elkaar halen 15 minuten werk.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 25 Mrt. 2010, 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

In 't begin had de mijne dat ook. Intussen de alu drukstang vervangen door een stalen (KTM-update), andere kopppelingscylinder erop en regelmatig (minstens bij elke oliewissel) de oliejet voor de koppeling reinigen. Nu staat het wiel perfect stil in neutraal en draait lichtjes mee in eerste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 27 Mrt. 2010, 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

is er ergens wat tech info ivm sleutelen aan die koppeling?

Het deksel ligt eraf, alle platen zijn eruit.

Wat nu?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 27 Mrt. 2010, 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

gewoon werkplaatshandboek!
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Mrt. 2010, 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

probleem opgelost

En weer blijkt het werkplaatshandboek hierin te kort te schieten volgens mij.

Het pinnetje doorheen de drukstang waarmee die geblokkeerd zit, zodat je ze er niet langs de rechterkant kan uittrekkken, moet blijkbaar heen en weer kunnen schuiven in een gleufje dat in één of andere boogvormige plastieken spacer zit, tussen de koppelingspomp en het motorblok.

Dit gleufje was bij mij een beetje toegeknepen tgv het verkeerd monteren van de spacer, ooit. Door die verkeerde montage had het pinnetje een "valse gleuf" gedrukt in die spacer. En daardoor was de originele gleuf dus wat toegeknepen. Daardoor werd - bij het inknijpen van de koppeling - het terugschuiven van de drukstang wellicht wat verhinderd, met een te weinig ontkoppelen tot gevolg.
Soit, efkes bijsnijden met een breekmes, alles monteren en ziezo, het achterwiel blijft mooi staan in eerste met ingetrokken koppeling !

Ikke content, en toch wat teleurgesteld in dat werkplaatshandboek. Is er al een exemplaar uit van Haynes of zo?

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Mrt. 2010, 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

MMMM, ik zie niet in waarom het wp-handboek moet voorzien in alles wat je fout kunt doen.

Een ervaren sleutelaar ziet gewoon hoe dit moet zitten. Als die pin niet in de gleuf zit, dan zit de drukstang VAST als de koppeling niet is aangetrokken. Dat zou meteen moeten opvallen.

Anyway: gelukkig geen gevolgschade, en niet meer mopperen op KTM, want dit is gewoon weer eens vern**kt door slecht sleutelwerk.

me2ct.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Mrt. 2010, 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

het is eigenlijk een anti-roteer pennetje,
( voorkomt dus dat de stift gaat roteren)

na elke voortandwielwissel moet dat pennetje zorgvuldig in de uitsparing teruggeplaatst worden, en dat gaat nogal eens mis, zeker als je dat voor de eerste keer doet en dus niet weet wat je te wachten staat.

vreemd genoeg heeft een exc hetzelfde principe, echter daar zit niet zo'n pennetje.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Mrt. 2010, 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Bean, je hebt ergens wel gelijk hoor, met je opmerking van die ervaren sleutelaar. Het boek is dus eigenlijk eerder voor "gevorderde" sleutelaar, of op zijn minst voor mensen met ogen in hun kassen. Vanuit dat standpunt had ik het nog niet bekeken. rolleyes3 thumbsup

Daan, het nut ervan had ik ook al door. Maar beetje lullig dat dat pinnetje er bij de montage zo snel uitschuift. devil

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Apr. 2010, 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

iedereen maakt wel eeens eenoepsie, maar idd: het WP-handboek wordt natuurlijk bewust niet uitgegeven door KTM aan de gebruikers. Daar is het nooit voor bedoeld.

Het is bedoeld voor dealers (en dan de technische jongens in de werkplaats natuurlijk, niet de verkopers), als ondersteuning bij het sleutelwerk. Het gaat bijv. ook uit van special tools etc, die je meestal niet hebt (en ook vaak niet strikt nodig hebt).

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif