Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 24 Mrt. 2010, 11:26 Onderwerp: koppeling blijft pakken |
|
|
Hoi,
Ik zet de moto op de middenbok. Ik start en zet 'm in eerste. Meteen begint het achterwiel op volle kracht mee te draaien. Het is zelfs niet te stoppen met de voet. Wel met de achterrem maar zodra ik die los laat, begint het weer op volle kracht mee te draaien. De koppeling gaat dus niet genoeg open. Ik heb de koppelingsolie vervangen maar het euvel blijft. Is er nog een andere/betere oplossing? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Wo, 24 Mrt. 2010, 15:52 Onderwerp: |
|
|
Is dit bij koude of warme motor ? _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
demito
Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Wo, 24 Mrt. 2010, 15:59 Onderwerp: |
|
|
Bij koude motor is dit normaal dacht ik. Mijne 990 ADV heeft dit in elk geval altijd gehad. Ik heb naast de 990 nog een 640 en die heeft dit ook. Mijn vroegere Dakar idem. Ik heb wel nooit geprobeerd dit te stoppen met mijn voet
Had je dat voor je koppelings oliewissel niet of nooit getest?
T _________________ Husqvarna 701 enduro
|
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 25 Mrt. 2010, 0:04 Onderwerp: |
|
|
zowel bij koud als warm. Ik heb veel ervaring met dit fenomeen, bijna al mijn moto's hebben dat gehad, maar nog nooit zo erg als nu. Het is een vrij recent fenomeen en het is zelfs zo erg dat schakelen tussen één en twee moeilijk aan het worden is. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 25 Mrt. 2010, 9:56 Onderwerp: |
|
|
tja.. mogelijke oorzaken:
- drukgever lekt: lucht in systeem waardoor je de kooepling niet helemaal vrij trekt.
- olie-sproeier koppeling werkt niet: daardoor vervuild de koppeling en wordt het erger
- koppelingsversterker (klauw in koppeling) blijft hangen
- koppelingsmoer is losgelopen (komt ook voor): als het erg wordt kan je de motor in de versnelling, met motor uit, door de koppeling naar voren duwen (omdat de booster dan niet werkt)
voor een handige sleutelaar is koppeling uit elkaar halen 15 minuten werk. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 725 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 25 Mrt. 2010, 11:57 Onderwerp: |
|
|
In 't begin had de mijne dat ook. Intussen de alu drukstang vervangen door een stalen (KTM-update), andere kopppelingscylinder erop en regelmatig (minstens bij elke oliewissel) de oliejet voor de koppeling reinigen. Nu staat het wiel perfect stil in neutraal en draait lichtjes mee in eerste. |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 27 Mrt. 2010, 17:39 Onderwerp: |
|
|
is er ergens wat tech info ivm sleutelen aan die koppeling?
Het deksel ligt eraf, alle platen zijn eruit.
Wat nu? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 27 Mrt. 2010, 23:02 Onderwerp: |
|
|
gewoon werkplaatshandboek! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 31 Mrt. 2010, 11:39 Onderwerp: |
|
|
probleem opgelost
En weer blijkt het werkplaatshandboek hierin te kort te schieten volgens mij.
Het pinnetje doorheen de drukstang waarmee die geblokkeerd zit, zodat je ze er niet langs de rechterkant kan uittrekkken, moet blijkbaar heen en weer kunnen schuiven in een gleufje dat in één of andere boogvormige plastieken spacer zit, tussen de koppelingspomp en het motorblok.
Dit gleufje was bij mij een beetje toegeknepen tgv het verkeerd monteren van de spacer, ooit. Door die verkeerde montage had het pinnetje een "valse gleuf" gedrukt in die spacer. En daardoor was de originele gleuf dus wat toegeknepen. Daardoor werd - bij het inknijpen van de koppeling - het terugschuiven van de drukstang wellicht wat verhinderd, met een te weinig ontkoppelen tot gevolg.
Soit, efkes bijsnijden met een breekmes, alles monteren en ziezo, het achterwiel blijft mooi staan in eerste met ingetrokken koppeling !
Ikke content, en toch wat teleurgesteld in dat werkplaatshandboek. Is er al een exemplaar uit van Haynes of zo? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 31 Mrt. 2010, 19:54 Onderwerp: |
|
|
MMMM, ik zie niet in waarom het wp-handboek moet voorzien in alles wat je fout kunt doen.
Een ervaren sleutelaar ziet gewoon hoe dit moet zitten. Als die pin niet in de gleuf zit, dan zit de drukstang VAST als de koppeling niet is aangetrokken. Dat zou meteen moeten opvallen.
Anyway: gelukkig geen gevolgschade, en niet meer mopperen op KTM, want dit is gewoon weer eens vern**kt door slecht sleutelwerk.
me2ct. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Wo, 31 Mrt. 2010, 20:17 Onderwerp: |
|
|
het is eigenlijk een anti-roteer pennetje,
( voorkomt dus dat de stift gaat roteren)
na elke voortandwielwissel moet dat pennetje zorgvuldig in de uitsparing teruggeplaatst worden, en dat gaat nogal eens mis, zeker als je dat voor de eerste keer doet en dus niet weet wat je te wachten staat.
vreemd genoeg heeft een exc hetzelfde principe, echter daar zit niet zo'n pennetje. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 31 Mrt. 2010, 22:55 Onderwerp: |
|
|
Bean, je hebt ergens wel gelijk hoor, met je opmerking van die ervaren sleutelaar. Het boek is dus eigenlijk eerder voor "gevorderde" sleutelaar, of op zijn minst voor mensen met ogen in hun kassen. Vanuit dat standpunt had ik het nog niet bekeken.
Daan, het nut ervan had ik ook al door. Maar beetje lullig dat dat pinnetje er bij de montage zo snel uitschuift. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 2 Apr. 2010, 9:58 Onderwerp: |
|
|
iedereen maakt wel eeens eenoepsie, maar idd: het WP-handboek wordt natuurlijk bewust niet uitgegeven door KTM aan de gebruikers. Daar is het nooit voor bedoeld.
Het is bedoeld voor dealers (en dan de technische jongens in de werkplaats natuurlijk, niet de verkopers), als ondersteuning bij het sleutelwerk. Het gaat bijv. ook uit van special tools etc, die je meestal niet hebt (en ook vaak niet strikt nodig hebt). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|