Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rhino
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 15:06 Onderwerp: Tip voor montage preload adjuster |
|
|
Vanochtend de preload adjuster voor de achterschokbreker opgehaald en gemonteerd (onderdeelnr. 62004912000)
Dat ging niet helemaal vlekkeloos, want de veer moet je korter maken ('opspannen') om de ring onderaan de demper te verwijderen. En laat ik nou net niet zo'n apparaat hebben...., dus ik moest weer terug naar de dealert met de schokbreker in de hand. Met andere motoren overigens nooit problemen mee gehad (maar die hadden allemaal een link-systeem).
Dus: als je de preload adjuster zelf op de brommer schroeft (wat op zich niet lastig is), zorg er dan voor dat je de veer op één of andere manier kunt opspannen. _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 18:15 Onderwerp: Re: Tip voor montage preload adjuster |
|
|
Rhino schreef: | Vanochtend de preload adjuster voor de achterschokbreker opgehaald en gemonteerd (onderdeelnr. 62004912000)
Dat ging niet helemaal vlekkeloos, want de veer moet je korter maken ('opspannen') om de ring onderaan de demper te verwijderen. En laat ik nou net niet zo'n apparaat hebben...., dus ik moest weer terug naar de dealert met de schokbreker in de hand. Met andere motoren overigens nooit problemen mee gehad (maar die hadden allemaal een link-systeem).
Dus: als je de preload adjuster zelf op de brommer schroeft (wat op zich niet lastig is), zorg er dan voor dat je de veer op één of andere manier kunt opspannen. |
Als je de moeren helemaal omhoog draaid heb je dan niet genoeg ruimte om de schotel er onder uit te halen?.
Of had je problemen bij de boel weer in elkaar monteren?
Ik weet niet of je met 2 span bandjes de veer genoeg in elkaar kunt trekken. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
Rhino
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 19:22 Onderwerp: |
|
|
Nope, ik kwam ongeveer een halve centimeter te kort voor demontage van de veer... En ik heb ook met spanbanden zitten rommelen, maar dat was voor mij niet te doen.
En ook voor montage van de preload adjuster moet de veer opgespannen worden.
Bij montage de achterkant iets hoger gezet (lengte van de veer -schokbreker niet ingebouwd- was 188 mm.; is nu 190 mm.) en de voorkant iets lager. Nog vlotter insturen , tikje zenuwachtig. De achterkant schuift nu wel vlot weg bij wat agressiever aanremmen / terugschakelen. Ik denk dat ik de voorkant qua hoogte terugzet naar de sportinstelling. _________________ SMT
Laatst aangepast door Rhino op Ma, 29 Mrt. 2010, 13:54, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 26 Mrt. 2010, 20:45 Onderwerp: |
|
|
Aha
Ik wacht af de mijne wordt over 2 weken door de dealer in gebouwd
Ik ga dan de veer voorspanning afstellen wat wp voorstelt en niet de standaard ktm instellingen.
Even wachten wat het effect is:
quote wp site:
Before you actually start your test rides, it is worthwhile knowing a little shock-absorber jargon. To start with, spring pre-load. This setting influences the height at which your motorcycle will ride. The higher the spring pre-load, the higher the riding height of the motorcycle. The spring pre-load can be adjusted by turning the spring collar/spring retainers, which may also be fitted with a locking ring. When you place the motorcycle on its wheels, the front fork will settle, by several centimetres, under the weight (sprung mass) of the bike. This is known as the "negative spring distance", "sag" or "neutral riding position". This negative spring distance (without rider) should be somewhere between 15% and 35% of the total spring distance (fork or shock stroke). Example: the total spring distance is 120 mm. The negative spring distance therefore should be between 20 and 40 mm. This can be easily measured by winding a cable tie around the shock-absorber spindle(s). With rider, the spring distance should be between 35% and 50%. Example: the total spring distance is 70 mm, so the negative spring distance should vary between 25 and 35 mm.
Ik deed dit ook met mijn vorige motor(sv650s) ik had daar een volledig instelbare wp shock op zitten en naar dit af te stellen stuurde dat ding als een scheermes _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|