Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
pbuitelaar
Geregistreerd op: 1-11-2008 Berichten: 61 Woonplaats: Ouarzazate
|
Geplaatst: Do, 10 Sep. 2009, 13:58 Onderwerp: 950 SE onder water |
|
|
Laat je bekenden een dag op je 950 rijden... vallen ze tijdens een rivierdoorwaading en vergeten ze de motor af te zetten. Resultaat: een dooie superenduro.
Thuis 1 bougie gedemonteerd (de voorste in onbereikbaar) gestart een wolk waternevel spoot er uit, olie was wit (dus vol water) ververst + nieuw oliefilter, luchtfilter was nat nieuwe er in, uitlaten gedemonteerd kwam zeker 2L water uit (uit demper en bochten). Na alles gedroogd en weer inmekaar gezet te hebben wil ie nog steeds niet starten. Ook mond op mond beademing hielp niet... nee grapje.
Wie weet raad?
Bedankt voor ieders hulp,
Peter
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
176.65 KB |
Weergegeven: |
881 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
129.27 KB |
Weergegeven: |
814 keer |
|
_________________ off-road motorreizen in Marokko, sinds 1978 |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Do, 10 Sep. 2009, 16:35 Onderwerp: water |
|
|
Hebben ze niet stiekum toch de motor weer proberen te starten terwijl hij vol met water zat ? Maw waterslag gehad in 1 van de cilinders ?
Hoe komt al dat water in de olie vraag ik me namelijk af, heeft de motor er uren ingelegen.... meestal til je zoiets zeer snel weer op.
Onno
_________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 10 Sep. 2009, 17:16 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de mijne ook eens om gelegd in het water.. en vreemd genoeg loopt dan je uitlaat vol, en als je hem rechtop zet loopt het terug de cilinder in. Geheel tegen mijn verwachting in gaat het dan toch vrij gemakkelijk ook langs de zuiger naar beneden naar de olie.
Oja.. Als je je luchtfilterbak nat gehad hebt, dan kan het natuurlijk ook gewoon via de carterontluchting in je olie komen.
Die olie LIJKT heeeel erg vies, maar echt, een paar dopjes water geeft dit effect al.. dus don't worry... alleen wel snel vervangen door nieuwe, en schoonrijden (en dan liefst snel nog een keer vervangen)
Gevaarlijste is dat het olie-filter kan dichtklappen, en de by-pass open gaat, waardoor die ongefilterde olie gaat rondpompen.
OORZAAK niet starten: 't kan natuurlijk veel zijn In volgorde van waarschijnlijkheid volgens mij:
- Kill switch vol water (effe loshalen)
- een van de interlocks onder water, of blijft juist hangen (koppelingsschakelaar achter de koplamp loshalen, en kortsluiten (loop-draadje: of haal dat ding er zowieso af...)
- Als je de voorste bougie nog niet los hebt gehad... doe dat dan ook maar eens. (effe radiator (aan de onderkant) los (slangen blijven zitten) en dan moet dat wel lukken
- Water bij de bougiedoppen: Let wel: De bougiedoppen zijn de 'bobines' (coil on plug). => schoon maken. (misschien heb je hem niet droog terug gemonteerd?)
- water in de Carbs (alleen als de luchtfilterbak echt vol zat).
- benzinepomp die blijft hangen (volgelopen): Die moet je een paar keer horen klikken als je het contact aan zet.
-> Gewoon effe proberen te starten zonder al die luchtfilterzooi er op: beetje startpilot kan helpen, als ie eenmaal loopt is ie zo droog natuurlijk.
Zoals Onno al zei: het kan natuurlijk ook dat er echt schade is, als er met een volle cilinder gestart is... dan drukt het water zo hard tegen de zuiger dat er dingen krom kunnen gaan, maar dat acht ik erg onwaarschijnlijk. Goed is het er idd niet voor natuurlijk.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Mosseltje
Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Do, 10 Sep. 2009, 17:20 Onderwerp: |
|
|
Als het waterslag is dan ben je goed de pineut.
Zet je motor eens op de bok en probeer je achterwiel in eerste versnelling rond te draaien. Kunnen de zuigers in de cilinders de volledige slag maken?
Zo niet, dan zal het blok open moeten om te kijken wat er allemaal krom is.
- Ik zou sowieso nog een paar keer de olie vervangen om alle rotzooi eruit te krijgen.
- Alle contactpuntjes nalopen op corrosie.
- Andere bougie ook vervangen/controleren.
- Carburateurs losmaken en schoonmaken. (via filterkast kan er ook water de vlotterbakjes in gelopen zijn)
- Heb je gecontroleerd of de cilinders watervrij zijn?
- Brandstofpomp kan ook niet echt goed tegen water. Die losmaken en schoonmaken.
Het is veel werk maar wel noodzakelijk om bovenstaande dingen te controleren als je motor onderwater heeft gelegen.
Heb hetzelfde een keer gehad met een CBR1000. Heeft me twee volle weekenden gekost om het ding weer aan de praat te krijgen.
_________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 10 Sep. 2009, 18:11 Onderwerp: |
|
|
Mijn ervaring:
- Dat water in de olie ben je na 1x wisselen kwijt. dus voor de zekerheif 2x zou zat moeten zijn. Eenmaal warm gelopen is het water ook zo weg.
- Peter rijdt alleen in Marooko, dus corrosie e.d. zal daar wel meevaleen.. t is lekker warm ende stekkertjes zijn waarschijnlijk zo droog.
gezien Peter zei dat ie niet wil starten, nam ik aan dat de motor wel gewoon rondkomt, maar niet aanspringt (geen brandstof en/of ontstekeing).
Als ie idd niet rondkomt, dan is het natuurlijk een ander verhaal he..
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
pbuitelaar
Geregistreerd op: 1-11-2008 Berichten: 61 Woonplaats: Ouarzazate
|
Geplaatst: Do, 10 Sep. 2009, 20:14 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor al jullie snelle behulpzame antwoorden. Een hele berg goede raad, ik voel me als tussen vrienden op dit forum.
Bang om iets over het hoofd te zien tijdens het sleutel had ik mijn vraag gepost terwijl ik nog bezig was de boel te openen en schoon te maken.
1. Ik heb de uitlaten er allebei compleet af gehad en daar kwam dus zeker 2L water uit.
2. Heb 1 bougie eruit gehad en daar spoot heel wat waternevel uit toen ik de startmotor liet draaien.
3. Het luchtfilterelement was wat vochtig en heb ik drooggeblazen + de zon deed de rest.
4. Olie is afgetapt en door goedkope schone olie vervangen + het oliefilter heb ik uitgewassen in diesel en drooggeblazen met perslucht.
5. De accu is weer geladen; was leeggestart na de val. (ik ga een eigen schakelaar maken om het licht uit te kunnen zetten. Kan standaard niet.)
6. Alles weer teruggemonteerd en toen kwam het grote moment: doet ie 't of doet ie 't niet.
Na wat gesputter sloeg de motor aan en dat voelde wel zo goed...!
Na 1 minuut, oke 3 minuten, de motor afgezet en alle olie afgetapt. Was weer wit/creme kleurig. Vervangen door Shell Rimula 15W40, API: SL gradering (3.5 euro / L). Toen een stukkie gaan rijden, liep goed, nog wat verder dus (3km), ook prima. Morgen tap ik na warm draaien weer alle olie af en doe er Shell Helix semi-synthetic 10W40 in (6 euro / L) en een nieuw oliefilter.
Pffft, ben blij dat er niet meer schade is want inderdaad, als er teveel water op de zuiger(s) staat bij starten drukt bv de drijfstang/zuigerstang krom en heb je heeeel veel schade. Maar dat wist diegene die 'm plat legde blijkbaar niet dus starte ie m'n accu leeg voordat ze me belde voor hulp. En dan is een 4x4 pick-up een handig transportmiddel...
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Vriendelijke groeten,
Peter Buitelaar, Ouarzazate, Marokko.
_________________ off-road motorreizen in Marokko, sinds 1978 |
|
Naar boven |
|
|
Mosseltje
Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Vr, 11 Sep. 2009, 3:08 Onderwerp: |
|
|
En ga je de motor nog eens uitlenen??
_________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
|
pbuitelaar
Geregistreerd op: 1-11-2008 Berichten: 61 Woonplaats: Ouarzazate
|
Geplaatst: Vr, 11 Sep. 2009, 11:28 Onderwerp: |
|
|
ga je je motor nog eens uitlenen...
Dit keer had ik hem aan een "goede" bekende meegegeven.
Normaal verhuur ik mijn bikes en over het algemeen gaat alles prima. Valschade (of die verbrande koppeling) is niet bij de huurprijs inbegrepen en dient direct na de rit vergoed te worden. Logisch, maakt ook nooit iemand een probleem over.
Maar het geeft wel een rot gevoel als je bike er zo hulpeloos bij staat, dat zeker.
Vriendelijke groet,
Peter
_________________ off-road motorreizen in Marokko, sinds 1978 |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 2 Nov. 2009, 17:31 Onderwerp: |
|
|
Wees blij dat ie niet startte... als hij met die olie was doorgereden had je blokkie er niet beter op geworden
alway's look at the bright side of life.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
|