lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Weekje Schotland

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vrom



Geregistreerd op: 25-11-2008
Berichten: 188
Woonplaats: Schellebelle - B -

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 4:22    Onderwerp: Weekje Schotland Reageer met quote

Het is alweer het zevende jaar op rij dat ik er met enkele motormaten voor enkele dagen op uit trek. De dames blijven gesjellig thuis grin

Eén en ander heeft natuurlijk tot gevolg dat het enkele jaren geduurd heeft alvorens we een volle week alleen weg mochten shy
Bon, dit jaar richting Schotland dus, en tijdens het lange Hemelvaartsweekend nog ideaal voor mijn makkers die iets minder verlof hebben dan ikzelf.

We kiezen de gemakkelijke oplossing en proberen ineens de nagelnieuwe Scottish Viking uit die bij ons vertrek de tweede keer vanuit Zeebrugge naar Rosyth vaart. Wat een uurtje autosnelweg vanuit Gent moest worden werd al snel dik anderhalf uur filefilteren, wat met de Gobi's erop niet echt meevalt undecided

In de haven merken we onmiddellijk dat we in de juiste rij staan aan te schuiven :



't Is toch snel een eind varen en pas na de middag varen we de Forth Bridges onder. Er hang wel flink wat bewolking maar de voorspelde regen blijft voorlopig uit. Onze eerste B&B in Oban is geboekt, de rest zien we wel.

Schitterend aan de verbinding tot in Rosyth is dat je, eens je het havenstadje verlaat, quasi onmiddellijk in de ruige natuur zit. Langs de rand van het Loch Lomond National Park zijn de wegen mooi en vloeiend, dus we zijn sneller dan verwacht op onze bestemming. Geen probleem, bagage eraf en nog een "toerke" doen. We kiezen op de Michelin-kaart een Zuidelijke lus langs het Loch Awe.



Hier en daar hangen er wat dreigende regenwolken maar daar leidt de weg ons als bij wonder mooi omheen.

We hadden ons voorgenomen om zoveel mogelijk van de echte Highlands te zien en dag 2 kiezen we dan ook resoluut voor de Noordelijke koers, met Michelin's nr 501 als belangrijkste leidraad. We nemen het eerste veer naar Corran om via de A861 richting Mallaig te rijden waar we het tweede veer richting eiland Skye nemen (laatste met z'n 14 pond trouwens niet echt goedkoop).





Skye is echt prachtig en op deze dag mogen we dan nog eens genieten van schitterend weer... het zou wel anders worden. Als whiskeyliefhebbers konden we het niet laten om de distillerij van Tallisker eens te bezoeken, die ligt trouwens aan een mooie uithoek op het eiland.
We overnachten in een jeugdherberg in Portree (gezellig stadje trouwens).

Op dag drie rijden we de tweede lus op het eiland af (voor Skye trek je best een ganse dag uit), maar daar zijn geen foto's van. We worden immers getrakteerd op alle vormen van regen, maar droog is het die dag echt geen minuut geweest. Even paniek als de 14 jr oude RF900 van Wouter niet start, maar al snel blijkt dat hij bij het terug monteren van z'n batterij de minpool vergeten vast draaien was rolleyes

Zelfs in de regen is Shotland prachtig :



Ondanks de regendag rijden we die dag tegen de 500 km en we stranden in Ullapool. In de 8ste B&B is er nog plaats voor ons (ook de Britten hadden een Bank Hollyday Weekend).
's Avond doen we ons tegoed aan lekker eten, Guyness en whiskey (142 verschillende op de kaart wideeyed )in de enorm drukke maar even gezellige pub/restaurant.

Op een nabijlegen camping waren er trouwens een groep autofanaten bijeen gestreken, waaronder een Ariel Atom, waarvan bestuurder en passagier zo de motor op konden stappen... een volledige regeloverall en helm op grin2

Op dag 4 verkennen we de ganse Noordelijke kant van het eiland en ook die dag klokken we op bijna 500 km af. Een greep uit het aanbod :







Ik wou per se op het Noordelijkste punt van Schotland staan, en dat is Dunnet Head, even voor John o' Groats. Ik weet het, dat is enkel om te zeggen "ik ben er geweest" maar wat op die plaats veeeeel aangenamer was, is Dunnet Bay... een strook strand van een 3-tal km lang en zeker 400 m diep waar je de wandelaars op 1 hand kon tellen.

Je kan al denken dat ik bij het bordje "no motorized vehicles" even al m'n kennis van het Engels vergat grin







Ongetwijfeld nog het plezantste stuk van de reis 2thumbsup laugh grin

We stranden in Inverness. Eigenlijk dom want dit is naar Schotse normen eigenlijk wel een vrij grote en drukke stad, en dat is wel effe wennen thumbsdown

We starten dag 5 met een rit langs het overbekende Loch Ness, maar dat valt zoals ik al gehoord had een beetje tegen tegenover de andere wegen die we al gedaan hadden. Onze whiskeyliefhebberij indachtig zien we ons verplicht een bezoekje te brengen aan de Speyside waar je bijna struikelt over de bekende en minder bekende malt distillerijen. We bezoekn die van The Glenlivvet en kopen er in de shop een 20 cl flesje voor 's avonds.
We vinden 's avonds een vrij goedkoop hotel in Banff, een godvergeten gat aan de Noordoostelijke kust dat blijkbaar zelfs door de meeuwen vergeten is. Ach, het eten is lekken en op reis jammeren, da's niks voor ons.

Dag 6 laat ik de Zumo het werk doen. Van Banff naar Rosyth rij je lang Balmoral Castle door het Cairngorms National Park over wegen die echt veel mooier zijn dan dat ik ze langs deze Oostelijk kan nog verwacht had. Als je de A93 op draait zegt de gps "volg deze weg voor 73 kilometer"... en die zijn één voor één om van te smullen.

De laatste dag rijden we slechts 100 km... naar huis. Maar ja, na een weekje ontspannen zien we vrouw en zoon toch ook graag terug hoor laugh2

_________________
Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.

www.VROM-rijopleidingen.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er uit als een leuke trip thumbsup
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie trip thumbsup thumbsup

moet ik zo te zien toch ook eens naar toe !

gr.
richard

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 721
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Nice, schoon verslagske. 2thumbsup

Om uw kennis van 't Engels wat bij te spijkeren: wink3 http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=473038
In Schotland zal 't niet anders zijn vrees ik, integendeel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Do, 18 Jun. 2009, 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ben net terug van ruim een weekje Schotland. Een rondje van ongeveer 2800 kilometer gereden en zowel west, noord en oost (iets minder) bezocht. Errug mooi land met heel aardige en gastvrije mensen.
Wat mij betreft is er één 'maar': de kwaliteit van het asfalt is matig, veel grind op de weg en veel gaten. Vooral op de single lane wegen is dat bar irritant. Bijvoorbeeld: van Ullapool naar Unapool over een single lane weg vlak langs de kust gereden (langs de vuurtoren van Stoer). Ontzettend mooie natuur, weinig mede weggebruikers en als je er één tegenkomt, dan krijg je alle ruimte. Helemaal top! Maar vanwege grind en zand op de weg, blinden bochten en 'hidden dips' kan je gewoon niet effe een hoek om blèren. En dat mag ik graag doen.... Puur voor het rijden ga ik niet nog 'ns naar Schotland; maar voor de natuur en de mensen zou ik morgen direct terug gaan!

_________________
SMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif