lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Welke olie in de LC8 ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 18 Feb. 2007, 0:31    Onderwerp: Reageer met quote

mag je doen highrider,

maar stukjes als " De druksmeer toevoegingen kan je met viscositeit beinvloeden." daar moet ik toch omlachen...

Neem bijv een Molybdeensulfidetoevoeging: Dit heeft niks met viscositeit te maken (en dus zelfs weinig met triboligie), maar met oppervlaktechemie.

Verder: " te veel olie via de bypass": een W60 olie is warm altijd nog een stuk dunner dan een 10W koud, dus dat zal niet zo erg zijn. Tevens maakt hetniet uit hoeveel er via de by-pass gaat, zolang we maar de juiste oliedruk hebben.

ps: De zuigersnelheid van een LC8 zuiger zou nog wel eens hoger kunnen zijn dan die ninja met 14.000 toeren.

1 ding is zeker: juist of onjuist, marktspelletjes of niet: Als jij bij KTM aankomt met een stukgelopen blok, en je zegt dat je er zelf halvoline autoolievan de gamma in gegooid hebt, wordt het een stuk lastiger om je garantie te krijgen.


je mag dan tzt ook mijn achtergrond vragen (als je niet de moeite wil nemen die op te zoeken).

Maar goed, genoeg gezegd denk ik...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Ma, 19 Feb. 2007, 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

FF over die Bypass:
Een blok dat warm is heeft niet de zelfde spelingen als een koud blok.
Soms wat meer speling soms wat minder, waardoor ivm de dikte van de olie er toch olie via de bypass klep weg gaat.
Waarom zouden ze anders bij verschillende buitentemperaturen verschillende eind dikte's opgeven?

Druk is dan wel Oke, maar olie dient ook voor koeling, smering enz, je wil de maximale hoeveelheid door je blok hebben, het is een combi van druk en flow.
Ongeveer het zelfde als je de tuinslang dicht nijpt, druk genoeg, maar te weinig voor je plantjes Smile

En wat voor werk is doe, Pffffffff wie wil dat nu weten cheesy

Een kennis die olie verkoopt heb ik ook, en ik weet ook wel dat veel uit hetzelfde vat komt, alleen voor een leek is dat moeilijk te bepalen en die kiest gewoon een Merk en betaald wat meer.
Die leek kijk helemaal niet naar de specs.

Wat ik erger vindt is de stealer voor zijn bulkolie de ltr prijs klein verpakking wil hebben. inkoop 2,50 verkoop 14 euro.

Ps: wie rekend even de gecorrigeerde zuigersnelheden van een kwak 6xr en een 950 lc8 uit book2

edit: voor de lc8 kom ik op 2 (slag x tpm)/60 sec = V 2 x (60 x 9500)/60=19 mtr
gecor= v'= v x (B/S) 19 x (100/60)= 30.7
max tpm = 9500
Voor de kwak is dit 21.9 en gecor 33.9 (68 x 43.8 bij 15000 tpm (max)

Als ik het goed heb uhoh

Mooi voorbeeld van te dikke olie in een blok laugh3 , lees de moto73 er maar eens op na, verslag lange duurtest kwak.

ff ander bos laugh hagelslag van de Aldi, Lidl, C1000, Super de boer, enz (alle huismerken) komen ook uit de zelfde silo cheesy

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje



Geregistreerd op: 19-7-2006
Berichten: 341
Woonplaats: Oirschot

BerichtGeplaatst: Di, 20 Feb. 2007, 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

hier een
linkje van olie specs
Kijk btw ook eens op de rest van de site Smile

_________________
GS 1200LC rally 2018
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Feb. 2007, 2:27    Onderwerp: Reageer met quote

thx fazertje staat ook in de favo´s en zal tzt zeker bestudeerd worden. thumbsup

Je opmerking van de by-pass is overigens geheel correct maar ik stop met de discussie. Meneer Bernouillie en andere berekeningen kan ik nog volgen maar de berekening van de zuigersnelheid ontgaat me even. Ik zit ook meer in het stromingsgebied laminair / turbulent te klooien in combinatie met snelheid, volume en druk.

Kunnen we ongetwijfeld nog is op een terrasje oppakken. laugh laugh

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Feb. 2007, 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Maar nu even een vraag, voor een rit met temperaturen van -10 tot + 40 wat neem je daarvoor?

Ad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Feb. 2007, 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

ATAK schreef:
Maar nu even een vraag, voor een rit met temperaturen van -10 tot + 40 wat neem je daarvoor?

Ad


gezien je bij jouw reis ook nog wel eens flink koud zou moeten starten (als ie een nachtje hoog in de bergen buiten gestaan heeft..) moet je dus iets hebben wat dan niet al te dik is (5W...) en je dus ook vrij extreem warme temperaturen zal meemaken moet je dus een brede temperatuur range hebben tot een vrij hoge motortemperatuur (...w50)

zou ik voor een 5w50 gaan dus. Die vind je alleen bij de volsythetische. Gezien de belastig niet al te hoog zal zijn (geen wedstrijd, vrij lange rijstukken) maar je wel wil dat ie olie net effe wat langer meegaat lijkt me dit ook een goede keuze.

merk: onbelangrijk
bij de polo net over de grens van jou vandaan hebben ze zulk leuk spul voor nog geen 6 euro per liter.

just my 2ct.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 0:24    Onderwerp: Reageer met quote

Wat info van Motorex over de 10W50:


Het grootste verschil tussen de Power Synt en Cross Power is het volgende:

Er zitten verschillende additieven in. De additieven die in de Power Synt zitten zijn meer gericht op glijlagers bij de krukas. En de additieven in de Cross Power zijn meer gericht op kogel- en rollenlagers bij de krukas.

Koen: kun je ze mengen?

Dat is geen enkel probleem. Deze twee kun je gewoon bij elkaar en door elkaar gebruiken.

Met vriendelijke groet / With kind regards,

Michael Fokkema
Verkoop binnendienst / ICT

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

power synth voor ons lc8'ers dus.
glijlagers voor de kruk, nokkenstok,bigend,koppeling zelfs geloof ik.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, advies is Power Synt maar mijn eerste dealer (uit cross-wereld) stopte er standaard Cross Power in,

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Pagina 4 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif