lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

ketting en zand

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 8:41    Onderwerp: ketting en zand Reageer met quote

Hoi,
Een vraag en een verhaaltje.

Als je ketting onder het zand zit vanwege vanwege flink zand ploegen, moet je daar dan nog wat mee ? Of gewoon laten zitten, net zoals ik doe met mijn mountainbike. Het is nogal een pokke klus om dat ranzige vet eraf te krijgen vermengd met zand. Hoe doen jullie dat altijd ?

Dit weekend de noppenwielen eronder gehad en zaterdag de buurt onveilig gemaakt rond 't Harde op het legerterrein (illegaal). En gisteren op de Maasvlakte. Conclusie: hardere paden vind ik prettiger, kan ik al redelijk hard door bochten e.d. Moeite heb ik met bochten in los/mul zand. De crossers bijhouden was een tikkie te veel gevraagd. Maar kon mijn rondjes lekker rijden (baby rondjes welteverstaan). Wel een enorm gewicht die 990 en verder dan de tweede versnelling ben ik niet geweest. Twee keer omgevallen in een mulle bocht op snelheid nagenoeg nul. Van die rem-gas-drift bochtjes (in theorie dan), bij mij was het rem-ploeg-smak. Het leek beter te gaan toen ik wat lucht uit de banden liet (zat 2,4 Bar in voor het lange stuk over de weg).

Heb me meesterlijk vermaakt en als er iemand een keer mee wil doen op de Maasvlakte ook zonder al teveel ervaring..... altijd beter dan in je eentje. Laat maar weten.

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dee dee dirk



Geregistreerd op: 26-10-2006
Berichten: 172
Woonplaats: heerhugowaard

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Een keertje offroad met de LC8 vind ik altijd goed! Geef maar een keertje een PB thumbsup
Wat ik gedaan heb met de ketting, was dat ik vroeger een speciale cross-kettingvet erop spoot. (merk weet ik niet meer, maar was een blauwe bus met gele dop, verkrijgbaar oa bij Brouwer en Verpalen) Of ik gebruikte Profi Dry lube. Het voordeel van dit soort vetten is dat het een minder vettige laag achterlaat waar zand aan vast kan kleven.
Nu heb ik een semi-automatisch ketting smeersysteem van OSCO. Het voordeel hiervan is (t.o van oa scottoiler) dat ik zelf het smeermoment bepaal van mijn ketting. Dit gaat dmv een heveltje dat op de OSCO uitgetrokken moet worden. Je spuit (druppelt) hierdoor wat smeerolie op de ketting. Dus na het raggen in het zand is je ketting vies van het zand. Als je dan wat op de weg gereden hebt, is je ketting weer wat schoon gereden. Dit is dan het moment waarop ik dan de OSCO even aan zet.
Het voordeel hiervan is dat je ketting alleen olie krijgt to van smeervet. Hierbij krijgt zand met vet meer een schurende werking. idea2

_________________
lc 4, lc 8, lc 16??????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met dirk eens, smeer je ketting met een spuitbus ketting vet,
en het zand plakt er aan vast.
Smeer je hem met osco, dan "lost" het zand makkelijker,
en met de hd spuit krijg je de ketting ook makkelijker schoon.
Ik gebruik de osco op m'n exc, en scottoiler op de 990.

ipv de "speciale" osco-olie gebruik ik overigens kettingzaagolie, ( tip van DR-Bean wink3 ).
Is veeel goedkoper, en overal verkrijgbaar.
na wat uittesten en zoeken ben ik op de kettingzaagolie van kroon-oil uitgekomen, de NIET millieuvriendelijke overigens, want die milleuvriendelijke gaat emulgeren als er water bijkomt.( wordt dan een papzooitje).

Hier nog meer kettingsmeerpraat wink3 http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=431&postdays=0&postorder=asc&highlight=osco&start=0

Hier de site van osco www.osco.nl



t_scottie_003_922.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  90.69 KB
 Weergegeven:  288 keer

t_scottie_003_922.jpg



_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb al heeel wat zand, modder nat en droog gezien... wat mijn ervaringen zijn:

Los droog zand -> niet smeren, of beter: weinig smeren met dry-lube

Nat zand en modder:
Smeren heeft niet echt nut, omdat het er heel snel weer af is! Maar achteraf MOET je natuurlijk wel direkt smeren, anders is die ketting verroest en stuk.

- als het allroad is en gemengd met asfalt stukken: probeer aan het begin van de asfalt stukken te smeren: Hier is een Osco ketting oiler geweldig! Tijdens het rijden effe smeren... vuil lost op inde nieuwe olie en slinger er lekker af, en de o-ringen zijn weer gesmeerd.

Smeer iig ALTIJD als je thuis komt na afspuiten/wassen: Motor op de bok, effe de ketting goed laten ronddraaien. Dan stationair in zijn 1 en effe spuiten of een paar keertjes aan de Osco trekken!!

tot slot: Een O-ring ketting is vanbinnen gesmeerd, daar KAN en HOEF je niks aan te doen. Alleen de rollen die over het tandwiel lopen en de O-ringetjes zelf moeten een beetje vetting blijven: zo schuren ze niet stuk en roesten ze niet. ROest is echt doodsfactor nummer-1 voor kettingen!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe altijd na het afspuiten: ook al heb je er niet zo'n zin meer in:
ff helm op, en een blokje om rijden, ook al is het maar 3 kilometer of zo.

De ketting wordt dan droog/warm, en dan gelijk met osco een paar shots olie geven.
Ook de remmen even goed "aanspreken"zodat de schijven/blokken lekker warm zijn geweest, en al het vocht er uit is.

En voor de rest van de motor is het natuurlijk ook goed, blok/cilinder wordt warm, vocht tussen bedrading/stekkers verdwijnt enz thumbsup
de rijwind haalt ook een hoop vocht weg

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Jul. 2008, 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

jep, das natuurlijk helemaal goed.

Maar dat doe ik meestal niet... want dan ben ik moe van de dag en jakker ik weer veel te hard over het industrieterrein ofzo. Te weinig focus, te veel risico.

Dus meestal effe op de middenbok, draaien, achterremmetje in etc.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 0:50    Onderwerp: Reageer met quote

ketting schoonmaken gewoon smeren spray van valvoline en na een paar x rijden even met een kwastje benzine alle rotzooi eraf en weer invetten nooit geen problemen gehad in de winter bij erg slecht weer deed ik ook wel eens teflon spray op maar daar spoot ik heel het blok mee in
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 8:43    Onderwerp: ketting Reageer met quote

Nou, bedankt voor de tips.

Denk dat ik hem inderdaad even schoonmaak met benzine en op de lange termijn misschien zo'n Osco apparaat erop zet. Spreekt me wel aan.

Maar ja, kost weer geld.... Voor de korte termijn moet ik mijn motor niet laten omvallen exact met de ketting in het zand, scheelt ook al wel denk ik... wink3 wink3 ach ja, ale begin is moeilijk.

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alex1980



Geregistreerd op: 17-7-2008
Berichten: 52
Woonplaats: Tervuren

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

wat kost zo een Osco apparaat ?
is dit makkelijk te monteren?

hoe bedien je deze?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

alex1980 schreef:
wat kost zo een Osco apparaat ?
is dit makkelijk te monteren?

hoe bedien je deze?


dat zeg ik .... www.osco.nl

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 29 Jul. 2008, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Schoonmaken met benzine is aardig, maar das alleen de buitenkant en heeft weinig nut, anders dan optisch.

Neem dan overigens wel wasbenzine, en geen auto-benzine, want die tast met zekerheid de o-ringen aan!! en dan is die ketting echt snel stuk.


met een beetje redelijk ketting onderhoud (of een oiler) moet je makkelijk 30'000 to 50'000 km met 1 ketting kunnen doen. evt wel VTW halverwegen verwisselen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 1:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Schoonmaken met benzine is aardig, maar das alleen de buitenkant en heeft weinig nut, anders dan optisch.

Neem dan overigens wel wasbenzine, en geen auto-benzine, want die tast met zekerheid de o-ringen aan!! en dan is die ketting echt snel stuk.


met een beetje redelijk ketting onderhoud (of een oiler) moet je makkelijk 30'000 to 50'000 km met 1 ketting kunnen doen. evt wel VTW halverwegen verwisselen.


ja schoonmaken doe ik met wasbenzine oja 30,000 tot 50,000km
dat ligt eraan natuurlijk veel of weinig off-road laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Jul. 2008, 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

ja ik rij ze in 15'000 op. Dat is, dan gooi ik ze er voor de zekerheid af, want ik wil niet ergens in de zanduinen met een stukke ketting staan.

Maarja, bij mij was het dan ook 90% offroad en dan ook flink.

Ik ging uit van normaal onroad, met doorrijden bij slecht weer en zo af en toe eens een onverharde weg.

ps1: Ik rij met DID ZVM2 ketting, die is wat zwaarder dan de originele HV, en dus ook sterker en gaat langer mee

ps.: Je kunt zo'n ketting gewoon opmeten:
eraf halen, helemaal uitrekken. Dan 100 (complete) schakels aftellen en nameten (5/8 inch per pen, immers is het een 5xx ketting)
Nog makkelijker is om er dan een nieuwe naast te leggen.. dan zie je snel hoeveel rek je hebt.

DID zelf zegt (je kunt ook een meetlatje van ze kopen/krijgen):
tot 0.5% (dus een halve schakel op de 100) is heel normaal
tot 1% is ok, maar oranje gebied, dus onder redelijk goede omstandigeheden geen probleem
1-2%: onmiddelijk vervangen, risico op breuk
>2%.. dood!

Als ik ze versleten vind, eraf haal en nameet, zijn ze meestal krap aan 0.5%

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif