lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Startmotor heeft het moeilijk bij warme motor

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wout

BerichtGeplaatst: Di, 15 Jan. 2008, 23:21    Onderwerp: Startmotor heeft het moeilijk bij warme motor Reageer met quote

Als mijn motor op bedrijfstemperatuur afslaat, heeft de startmotor grote moeite door de eerste compressie slag te komen. Als hij daar doorheen is geduwd komt de gang er wel in en slaat de motor vlot aan.
Bij koude motor is er geen enkel probleem.
Geluids indicatie:
Bij koude motor: gegegegegege broem broem enz.
Bij warm motor: gnnnnnnnnnnngegegegegege broem broem enz.
(Bert Visser kon dat met zijn vogelgeluiden uit een boekje beter geloof ik... smiley )
Is dat gebruikelijk worried2

Wout
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jan. 2008, 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bij koude motor is de compressie iig altijd slechter: Er zit dan nog niet mooi olie aan de zuigerveren etc, waardoor ze slechter afdichten.

Echter: Dat ie daar echt moeilijker mee start heb ik nooit zo bemerkt. Misschien als ie toevallig bij het begin tegen de compressie staat?
Accu zou wat aan de zwakke kant kunnen zijn???

Vergelijk het eens met een andere LC8 (bij de dealer, of bij een van de forum leden ofzo) om te weten of het echt afwijkend is.

Wout

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jan. 2008, 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dacht ook eerst aan de accu, maar de accutester bij van Meel in Made verklaarde die gezond.
Als het een zwakke accu is, zou ik na een nacht stilstaan (bij koude motor dus) eerder problemen verwachten dan halverwege een rit als de accu de tijd heeft gehad bij te laden.
Lijkt dus eerder een weerstand verhaal in de motor. Hogere compressie kan... of iets dat klemt als hij warm is, of....
Geen idee dus.

Wout.
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jan. 2008, 1:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wout schreef:
Dacht ook eerst aan de accu, maar de accutester bij van Meel in Made verklaarde die gezond.
Als het een zwakke accu is, zou ik na een nacht stilstaan (bij koude motor dus) eerder problemen verwachten dan halverwege een rit als de accu de tijd heeft gehad bij te laden.
Lijkt dus eerder een weerstand verhaal in de motor. Hogere compressie kan... of iets dat klemt als hij warm is, of....
Geen idee dus.

Wout.

dat meten zegt niks, je komt er pas achter als je eens van accu wisseld met iemand anders, probeer dit eerst eens
Naar boven
Wout

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mrt. 2008, 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

Toch een nieuwe accu....

Bij de servicebeurt bij DIPI was het verhaal: de accu kan nog wel een half jaartje mee, maar loopt op z'n end. Aangezien een nieuwe bij hen dik €200,- zou kosten lieten ze hem zitten tot het ech niet meer zou gaan thinking.
Ik heb er nu maar één van Louis in gezet voor ca. de helft van dat geld pleased.

Ik moet zeggen dat dit type accu aan het eind van z'n levensduur anders reageert dan ik gewend ben van de aloude zwavulzuur bakken. Die geven de moet op na een tijd stilstaan in de kou. Deze bleef het 's morgens steeds goed doen. Hij had allen soms moeite met de eerste compressieslag, eerst alleen bij warme motor en later ook bij koude motor.

groet
Wout
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Mrt. 2008, 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

jep een AGM accu reageert anders, en de LC8 heeft zijn volle 200A startstroom echt nodig!

let wel op als je een nieuwe accu scoort (bijv bij E-bay...): koop wel een AGM accu: YTZ14S (12v, 12Ah, startstrrom >200A)

hopelijk zijn die Lithium accu's binnenkort een sklaar, dat zou weer 3 kilo schelen!! (ze komen er aan...!!)

Wout

BerichtGeplaatst: Za, 29 Mrt. 2008, 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is ie niet helemaal bij Louis.

Wel een AGM (of microvlies), maar type CTZ14S doet het met 12V/11,2Ah. De maximum startstroom heb ik nog niet kunnen vinden.

Hij start overigens vlot (vlotter dan met de oude, maar da's logisj) dus hij doet waarvoor ik hem gedocht heb.

groet
Wout
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 29 Mrt. 2008, 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

klopt, ik zat er naast met de spec. het heet een 14S en het is 12V 11,2Ah

(staat her en der ook fout in het handboek, en op andere plekken weer goed.)

AMG= Absorbed Glass Mat = Glasvlies

grts

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: