lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppeling slipt door...

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
G-Spot



Geregistreerd op: 18-7-2006
Berichten: 135
Woonplaats: Huizen

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2008, 21:29    Onderwerp: Koppeling slipt door... Reageer met quote

T kind staat weer bij de dealer. Ondanks de gaatjes of sleuven die in de drukgroep gefreest zijn, blijft de koppeling enorm doorslippen bij een koude motor. Eenmaal warm is er niks meer aan de hand.

Ik ben benieuwd wat de oplossing is, want het probleem schijnt toch niet geheel onbekend te zijn voor de SE.

_________________
Nieuwe CV-ketel nodig ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2008, 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Merkwaardig. Ik dacht altijd dat de SE en Adventure kwa blok toch gelijk waren. Waarom heeft de SE er dan zo veel meer last van?
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Do, 7 Feb. 2008, 1:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Merkwaardig. Ik dacht altijd dat de SE en Adventure kwa blok toch gelijk waren. Waarom heeft de SE er dan zo veel meer last van?

kan toch overal aan liggen bij off-road te veel de koppling gebruikt waardoor deze te heet is geworden en olie op de platen gebrand zit
(dit komt bij cross motoren toch nog redelijk vaak voor en is net stroop)
afstelling van de koppling (lijkt me niet)
of gewoon slechte of versleten druk veren
wat ik zou doen is 5w-55 vol syn erin doen dan heb je dit het minst
niet iedereen gebruikt de koppling opdezelfde manier
bij mijn exc alleen om weg te rijden laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 7 Feb. 2008, 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

EXC is niet echt vergelijkbaar hier.

de Adventure/SE/SM koppeling is nauwelijks groter dan de EXC koppeling, maar moet wel 2x zo veel koppel overbrengen (ik schat zelfs nog meer).

Om hem toch licht te houden, heeft de adventure een koppelingskrachtversterker gekregen die de koppeling extra aandrukt als de motor versnelt.
Als deze krachtversterker niet goed werkt... glij je er volledig door heen, (weet ik uit ervaring).

Voordeel van deze contructie is dat bij afremmen op de motor de koppeling minder kracht heeft en dus sneller nijgt te slippen. Dit maakt hem soepeler en geeft zelfs iets van een anti-dop koppeling-effect (hoewel het dat niet echt is natuurlijk).


Mogelijk werkt je krachtversterker dus niet goed. Of idd zijn de platen een beetje aangebrand.
Ik heb pas geleden (na 45000km met veeel offroad) uit voorzorg nieuwe voeringsplaten gemonteerd, omdat ze lichtelijk gingen slippen. Dit is ontstaan nadat mijn koppelingsmoer voor de 2e keer was losgelopen en ik ongemerkt een paar keer met licht slippende koppeling gereden heb => platen aangebrand!

Kwa dikte waren ze nog niet versleten.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
EXC is niet echt vergelijkbaar hier.

de Adventure/SE/SM koppeling is nauwelijks groter dan de EXC koppeling, maar moet wel 2x zo veel koppel overbrengen (ik schat zelfs nog meer).

Om hem toch licht te houden, heeft de adventure een koppelingskrachtversterker gekregen die de koppeling extra aandrukt als de motor versnelt.
Als deze krachtversterker niet goed werkt... glij je er volledig door heen, (weet ik uit ervaring).

Voordeel van deze contructie is dat bij afremmen op de motor de koppeling minder kracht heeft en dus sneller nijgt te slippen. Dit maakt hem soepeler en geeft zelfs iets van een anti-dop koppeling-effect (hoewel het dat niet echt is natuurlijk).


Mogelijk werkt je krachtversterker dus niet goed. Of idd zijn de platen een beetje aangebrand.
Ik heb pas geleden (na 45000km met veeel offroad) uit voorzorg nieuwe voeringsplaten gemonteerd, omdat ze lichtelijk gingen slippen. Dit is ontstaan nadat mijn koppelingsmoer voor de 2e keer was losgelopen en ik ongemerkt een paar keer met licht slippende koppeling gereden heb => platen aangebrand!

Kwa dikte waren ze nog niet versleten.


je hebt gelijk dat ze niet echt te vergelijken zijn,
maar kun je die niet schoonmaken en licht opschuren die platen of waren ze te dun aan het worden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Een slippende koppeling is heel iets anders als het "aangrijpprobleem" ,
maar volgens mij heeft G-Spot het over het aangrijpprobleem dus wink3


http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1156&postdays=0&postorder=asc&start=0

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

hier bovenaan staat "doorslippen", dus ik neem aan dat het daar over gaat ?
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
G-Spot



Geregistreerd op: 18-7-2006
Berichten: 135
Woonplaats: Huizen

BerichtGeplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel inderdaad het aangrijpen bij koude motor. Maar dan slipt ie toch ook door als ik weg rijdt ????? (volgens mij typ ik iets oenigs... lipsrsealed2 maar ja, iets minder verstand van techniek)

Koppelingsplaten zijn nog oke zei men de vorige keer al, dus dat is het niet.

We wachten nog steeds af.

_________________
Nieuwe CV-ketel nodig ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

G-Spot schreef:
Ik bedoel inderdaad het aangrijpen bij koude motor. .


Eigenlijk is het het tegenovergestelde van slippen, de koppeling wil zelfs te enthousiast aangrijpen wink3

Hou ons op de hoogte G-spot, want ik ben benieuwd,
ik had het op de exc en op de LC8, op de exc was het opgelost met een bewerkte drukplaat, en op de LC8 verminderde het probleem,
maar is echter nooit helemaal opgelost bucktooth

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

G-Spot schreef:
Ik bedoel inderdaad het aangrijpen bij koude motor. Maar dan slipt ie toch ook door als ik weg rijdt ????? (volgens mij typ ik iets oenigs... lipsrsealed2 maar ja, iets minder verstand van techniek)

Koppelingsplaten zijn nog oke zei men de vorige keer al, dus dat is het niet.

We wachten nog steeds af.


aangrijpen bij koude motor is volgens mij olie probleem
mijn oplossing 5w55 vol syn
zeker bij koud weer wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ah ok,

dat ruwe aangrijpen dus.. daar hebben meer mensen last van.. zie o.a. postings van Ad.

Andere Olie helpt (gedeeltelijk). De metalen ongevoerde platen omdraaien (met de afgeronde kant naar de andere zijde) wil ook wel eens helpen.. risico is dat de koppeling dan weer gaat plakken....

Ik had het op de XR600 ook.. met de ene koppeling wel (uit mijn '97er) , en met de andere identieke uit de '91er niet! (ik had 2 blokken..).

ben benieuwd.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif