lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Alternatief voor mistlampen/verstralers

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2007, 2:15    Onderwerp: Alternatief voor mistlampen/verstralers Reageer met quote

Zat al een tijdje te broeden op extra lichtjes vooraan. De standaard lamp is best wel fijn, maar het verlicht frontaal oppervlak mocht best iets indrukwekkender zijn. Niet zozeer zelf meer zien maar beter gezien worden was het idee.

Tot nu toe slechts 2 mogelijkheden gevonden, en dat was het monteren van lampen op de valbeugels. Dus daarvoor heb je eerst die beugels nodig. 200€ voor een valbeugel annex steuntje voor een extra setje lampen, liever niet.
Blijkt een andere optie de lampenset van TT. Staan die dingen daar middels een ingewikkeld uitziende beugel boven op de kuip naast de originele koplamp. Draadjes niet netjes weg te werken en daarenboven 135€ voor één kant. Nou nee.

Uiteindelijk tot dit resultaat gekomen :



Een beugeltje, gemonteerd op de onderste topkuipschroeven. Voor de gemakkelijkheid van het plooien/vormen/boren uitgeprobeerd in alu van 1,5mm dik dus permanent zou dit al niet kunnen worden.

De originele kuipschroeven zijn vervangen door langere exemplaren. Verder nog aangepaste afstandsbusjes om de beugel van de kuip weg te houden maar anderzijds ook nog kort genoeg gehouden om het geheel van beugel en lamp weg te houden van de grond bij een eventuele schuiver.

De lampen zijn Hella FF50 (mistlamp uitvoering)



De aansluiting is de eenvoud zelve ; autorelais 12V-10A, spoel op de koplamp, stroomkring van de lampen hangt op de ACC1 (handvatverwarming hing al op ACC2). Bediening met een eenvoudig tuimelschakelaartje op het dashboard (daar stond er al eentje van de achterste LED-mistlamp). Alles lekker compact, geen geknoei met extra draden naar de batterij of extra zekeringen.
De bedrading zit in de dubbele wand van de zijpanelen mèt extra fiches voor gemakkelijke demontage bij onderhoud.

Let there be light :



Heb voor de grap eens rondgereden met de alu-beugeltjes, maar de Hella's wapperden daarbij iets te vrolijk in het ronde rolleyes2 dus maar snel weer naar huis gegaan voordat er iets brak.
Ondertussen al 3mm RVS exemplaren gemaakt, moeten nog afgewerkt en gekleurd worden. Bij proefritje bleken die zo vast als een huis te staan,
hetgeen ergens te verwachten viel wacko ...



Ben in ieder geval tevreden van m'n geknoei smug .

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2007, 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

zit wel mooi slank langs de tank zo idd!

Je kunt ze ook onder de koplamp zetten, achter/in het grilletje. Schradt heeft het zo. zie:
http://schradt.net/index.php?dir=mo/lc8/tun/xenon&pic=22&th=1

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2007, 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Heel fraai! Ik heb vooral behoefte aan meer zicht (op landweggetjes 's avonds). Wat is het zicht resultaat. Of kan je ze alleen gebruiken bij mist en ben ik meer aangewezen op een (dure) Xenon unit?

Note; Ik heb al wel valbeugels (en alarm/GPS en denk aan handvat verwarming, niet wat veel misschien?).

Ben ook wel nieuwsgierig naar je mist achterlicht. Best vreemd dat dit niet wetterlijk verplicht is,

Groeten Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Peter



Geregistreerd op: 22-10-2006
Berichten: 248
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2007, 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is het voor/nadeel van losse stralers ten opzichte van een Xenon setje in de koplamp wat betreft montage (ingewikkeldheid), kosten en effect?

Die van Schradt is wel een mooi beugeltje. Die plek spreekt mij ook aan: goed beschermd en geen beugels aan de buitenkant. Dat wil ik ook wel als losse stralers de voorkeur hebben boven een Xenon lamp....
Als iemand zoiets kan maken mag het van mij wel in een klein serietje (waarvan eentje voor mij...). Maar dan wel licht en sterk genoeg.
Ik ben namelijk zelf helaas niet zo'n sleutelaar... dozey

_________________
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2007, 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Die Schradt lijkt idd ook wel wat. Los van het feit dat het grilletje er helemaal moet afgehaald worden zie ik nog een minpunt, en da's dat de lichtbron gecentraliseerd blijft rondom de gewone koplamp.

Als je de extra verlichting wegtrekt (in mijn geval naar onder) dan krijg je een groter frontaal lichtoppervlak. Dat biedt dan weer als voordeel dat het voor andere weggebruikers gemakkelijker wordt om je snelheid in te schatten (wanneer ze bvb de weg willen opdraaien waarop jij net aangestoven komt wink3 ). Het is namelijk al gebleken dat het veel moeilijker is om de (naderings)snelheid van een object met 1 koplamp in te schatten dan iets met meerdere, verder uit elkaar staande lichtbronnen.
Echt duur kan ik het niet noemen : 35€ per lamp, 9€ voor een autorelais en een schakelaartje, nog wat kabel en krimpkous erbij. 4€ aan metaalwaren en natuurlijk wat tijd die je eraan moet spenderen.

Nog een nadeel van bvb een Xenonlamp : als die het opgeeft ben je klaar met je verlichting, of kan je gaan rondrijden met het grootlicht. Gezellig voor de andere weggebruikers. Heb je met die losse lampen dus weer niet, op voorwaarde dat ze goed gericht zijn natuurlijk.

Wat betreft die mistlamp achteraan : had ik al eens een draadje voor gemaakt.

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1061&highlight=mistlamp

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2007, 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:


Nog een nadeel van bvb een Xenonlamp : als die het opgeeft ben je klaar met je verlichting, of kan je gaan rondrijden met het grootlicht.


Een Xenon lamp geeft het echt niet zomaar op hoor, is zeer betrouwbaar door het ontbreken van het gloeidraadje wat bij halogeen lampen wel aanwezig is wink3

Ik heb destijds bij m'n xenonsetje toch maar een reservelamp genomen,
(rib uit me lijf 60 euro bucktooth ), en die ligt al ruim 2 jaar en iets van 40000km in een laatje in de schuur pleased

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 13-4-2005
Berichten: 203
Woonplaats: Hengelo O

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Dec. 2007, 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Raketman, ziet er netjes uit hoor....
Zoals Daan ook zegt, Xenon gaat echt niet zomaar kaduuk. Ik rij sinds 2 jaar met Xenon rond, regelmatig off road, veel gehobbel en gestuiter, maar het lampje weet niet van opgeven thumbsup
Ik heb geen € 60,- aan lampjes in de schuur liggen tongue3

Groet,
René

_________________
Alles wordt, niets is...........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Dec. 2007, 13:21    Onderwerp: Reageer met quote

Raket,

ge zijt ne kadee... thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif