Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Georgie
Geregistreerd op: 15-11-2006 Berichten: 44 Woonplaats: W-Vl
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 20 Okt. 2007, 10:22 Onderwerp: |
|
|
mm met het 1190 blok, 160 pk.
Der is zo te zien best veel veranderd aan het blok tov de 990. zie foto
effe wassen voor de foto had wel gemogen. En ready (af) lijkt ie oook nog niet echt, maar dat zal wel goedkomen, ktm kennende. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 20 Okt. 2007, 22:14 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | mm met het 1190 blok, 160 pk.
Der is zo te zien best veel veranderd aan het blok tov de 990. zie foto
effe wassen voor de foto had wel gemogen. En ready (af) lijkt ie oook nog niet echt, maar dat zal wel goedkomen, ktm kennende. |
best veel veranderd volgens mij is er niks meer hetzelfde enne
160 pk is er al iets bekent hoeveel koppel deze heeft
want met 160 pk en meer dan 100nm koppel dan krijg je wel iets heftigs denk ik |
|
Naar boven |
|
|
Pep
Geregistreerd op: 5-2-2006 Berichten: 34 Woonplaats: Hoogvliet
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2007, 19:29 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: |
best veel veranderd volgens mij is er niks meer hetzelfde enne
160 pk is er al iets bekent hoeveel koppel deze heeft
want met 160 pk en meer dan 100nm koppel dan krijg je wel iets heftigs denk ik |
Ik weet de exacte cilinder inhoud niet, maar daaruit kan je opmaken dat de RC8 ongeveer 115 Nm aan koppel heeft.
160 pk betekend dat de motor ongeveer 12.000 tpm moet draaien. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2007, 19:42 Onderwerp: |
|
|
das een redenering die ik absoluut niet volg... verklaar eens nader? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Pep
Geregistreerd op: 5-2-2006 Berichten: 34 Woonplaats: Hoogvliet
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2007, 19:57 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | das een redenering die ik absoluut niet volg... verklaar eens nader? |
Elke benzine motor zpnder turbo heeft ongeveer 12 pk/L per 1000 toeren. Dat gaat altijd op. Het is niet exact, het kan ook 11 of 12,3 zijn oid. Die variatie komt door de mate van cilindervulling (dus ook koppel), wat ook afhankelijk is van het toerental.
Een formule 1 auto zit dus wel ietsjes hoger.
Koppel is ongeveer cilinder inhoud : 10 met een marge van 10%.
600 cc supersportjes hebben dus een uitstekende cilindervulling omdat deze meer dan 600/10 aan koppel hebben.
Het koppel wordt relatief minder naarmate de cilinderinhoud groeit, vandaar de 115 Nm. Dat komt omdat indezelfde tijd meer lucht en benzine gemengd moet worden, wat dus niet helemaal lukt. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2007, 21:05 Onderwerp: |
|
|
mm das wel waar, maar ok wel errug gove berekening hoor.
Je zegt hierbij eigenlijk:
- de cilindervulling is altijd ongeveer gelijk
- de maximale zuigersnelheid is altijd ongeveer gelijk (dat bepaald nameljk je toerenbegrenzing.
In de praktijk kan je vermogen en koppel enige mate "wisslen" , en vermogen tegen efficientie wisselen (dit beinvloed de vulling feitelijk)
kijk bijv maar naar de adventure versus de superduke: Met een andere nokkenas (=meer klepoverlap), inspuiting e.d. wordt 20pk meer gehaald zonder dat er nu echt veel meer toeren gedraaid wordt.
Of ander voorbeeld: Een kleinere zuiger (boring) en een langere slag levert meer koppel en minder vermogen (want minder zuigeroppervlak). Toerental moet dan ook omlaag omdat de zuigersnelehid groter wordt....
Maar goed, als grove afschatting is het waar.
Het is overigens leuker/beter om vermogen PER zuigeroppervlak te bekijken, alleen dat zegt namelijk echt iets over de efficientie/cilindervulling. Dan zie je dat ook moderne motoren zonder turbo niet veel verder komen dan 130% vulling, hetgeen in de jaren 60 ook al gehaald werd.
Alleen door toepassing van andere materialen kon de zuigersnelheid omhoog, en konden er grotere lichtere zuigers gemaakt worden (meer zuigeroppervlak). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Pep
Geregistreerd op: 5-2-2006 Berichten: 34 Woonplaats: Hoogvliet
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2007, 22:26 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | mm das wel waar, maar ok wel errug gove berekening hoor.
Je zegt hierbij eigenlijk:
- de cilindervulling is altijd ongeveer gelijk
- de maximale zuigersnelheid is altijd ongeveer gelijk (dat bepaald nameljk je toerenbegrenzing.
In de praktijk kan je vermogen en koppel enige mate "wisslen" , en vermogen tegen efficientie wisselen (dit beinvloed de vulling feitelijk)
kijk bijv maar naar de adventure versus de superduke: Met een andere nokkenas (=meer klepoverlap), inspuiting e.d. wordt 20pk meer gehaald zonder dat er nu echt veel meer toeren gedraaid wordt.
Of ander voorbeeld: Een kleinere zuiger (boring) en een langere slag levert meer koppel en minder vermogen (want minder zuigeroppervlak). Toerental moet dan ook omlaag omdat de zuigersnelehid groter wordt....
Maar goed, als grove afschatting is het waar.
Het is overigens leuker/beter om vermogen PER zuigeroppervlak te bekijken, alleen dat zegt namelijk echt iets over de efficientie/cilindervulling. Dan zie je dat ook moderne motoren zonder turbo niet veel verder komen dan 130% vulling, hetgeen in de jaren 60 ook al gehaald werd.
Alleen door toepassing van andere materialen kon de zuigersnelheid omhoog, en konden er grotere lichtere zuigers gemaakt worden (meer zuigeroppervlak). |
Heb je helemaal gelijk in, het is ook een grove berekening.
De variatie is te danken aan het koppel dat niet altijd maximaal wordt afgegeven bij hoge toerentallen (Adventure). Dit moment kan je inderdaad veranderen door grotere of kleinere kleppen (of meer of minder kleppen), nokhoogte, lengte van de uitlaat, lengte van de inlaat.
En inderdaad, vooral het toerental bepaalt tegenwoordig het vermogen. |
|
Naar boven |
|
|
burgerking
Geregistreerd op: 4-9-2005 Berichten: 420
|
Geplaatst: Di, 6 Nov. 2007, 21:13 Onderwerp: |
|
|
En nu is hij er echt, 155 pk, minder dan 200 kg.....niet echt schokkende waardes. Volgend jaar maar eens een proefritje maken.......Alleen dat uiterlijk Geef mij wat dat betreft maar de nieuwe ZX10R
hier
http://www.ktm-rc8.net/ |
|
Naar boven |
|
|
burgerking
Geregistreerd op: 4-9-2005 Berichten: 420
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2007, 21:09 Onderwerp: |
|
|
Het is overigens de eerste KTM wegmotor die direct vergeleken kan en zal worden met de concurrentie, 1098, ZX10R, R1, GSXR1000, CBR1000RR. Ben heel benieuwd hoe de RC8 het doet. |
|
Naar boven |
|
|
Tjaffel
Geregistreerd op: 7-12-2004 Berichten: 120 Woonplaats: Ten Boer
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2007, 22:24 Onderwerp: |
|
|
Wel mooi, voor een racer
Bron _________________ Gerrit
|
|
Naar boven |
|
|
EricLC8
Geregistreerd op: 18-5-2006 Berichten: 81 Woonplaats: Breedenbroek
|
Geplaatst: Do, 8 Nov. 2007, 11:27 Onderwerp: |
|
|
Ik vind hem er cool uitzien eigen gezicht geen eenheidsworst.
Concurrentie is alleen de 1098 s Ducati ben benieuwd naar de testen KTM kennende met alleen top spullen WP Brembo etc ,krijgt de Duc het moeilijk genoeg _________________ Groet EricLC8. |
|
Naar boven |
|
|
burgerking
Geregistreerd op: 4-9-2005 Berichten: 420
|
Geplaatst: Do, 8 Nov. 2007, 23:44 Onderwerp: |
|
|
Denk niet dat alleen de 1098S tot de concurrenten behoort kijk maar naar het toekomstige WSB. En als de RC8 minstens zo goed is als de 1098S dan is het al een succes imho. De 1098S heeft oook goede spullen zoals Ohlins en is een beauty.
leuk plaatje
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 9 Nov. 2007, 18:56 Onderwerp: |
|
|
in Redbull style is ie ook best mooi!
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Benktm
Geregistreerd op: 28-12-2006 Berichten: 43 Woonplaats: Bergeijk
|
Geplaatst: Wo, 14 Nov. 2007, 18:01 Onderwerp: |
|
|
Dikke shit!!! zeker te weten. daaaaaag Ducati..... _________________ een dag niet ge"ktm"d is een dag niet geleefd! |
|
Naar boven |
|
|
|