Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Ma, 18 Jun. 2012, 22:06 Onderwerp: Voorvork keerringen vervangen |
|
|
Hey lc8-ers,
Een van de keerringen van mijn voorvork lekt. Lijkt me wel een mooi klusje om zelf te doen. Op ktm950.info al genoeg info te vinden... (of het echt genoeg is moet natuurlijk nog blijken).
Alleen, weet iemand waar ik zo'n "Fork Cap Spanner Tool" kan krijgen? Geen idee hoe het in het NL heet, maar is dat ding om vork aan bovenzijde open te krijgen.
Iemand advies? Part nummer misschien zelfs?
Groeten,
Jeroen |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Ma, 18 Jun. 2012, 23:40 Onderwerp: |
|
|
Ik zou gewoon een strip ijzer pakken, gat erin voor de reboundadjuster, paar boutjes op de goeie plek er doorheen, klaar. Erg vast behoort dat spul niet te zitten.
Ook kun je bij elke beter gesorteerde gereedschapszaak (en automaterialenhandel) van die verstelbare pinsleutels kopen. Die hebben dan geharde pinnen, ook wel prettig opzich.
Volgens mij heb je overigens ook nog wat nodig om de demperstang vast te houden als je de cartridge onderaan losschroeft. Geen idee of het bij deze vorken lukt door de demperstang ietsjes te buigen of met een bezemsteel ofzo. Met de meeste vorken heb ik geen moeite, maar met de DR-Z vorken die in mijn SV zitten moest ik echt wat fabrieken omdat de cartridge anders niet los te krijgen was (Loctite...).
Als je trouwens toch bezig bent: hele vork uit elkaar, nauwkeurig schoonmaken, en verse geleidebussen erin zetten. De kans dat je die licht beschadigt bij het uit elkaar halen van de vork is zowiezo niet bepaald 0. |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 19 Jun. 2012, 9:28 Onderwerp: |
|
|
Als je de demperstang niet kan vast zetten wil een slagmoersleutel wel helpen om de cartridge onderaan los te krijgen...
Heel vast zit dat normaal niet... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Di, 19 Jun. 2012, 9:30 Onderwerp: |
|
|
Voor de bovenste dop kan je, als het echt niet vast zit, heel zachtjes proberen met een dopsleutel en de veervoorspanning helemaal uitdraaien.
Let wel, als ie vast zit niet verder draaien! _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 19 Jun. 2012, 20:52 Onderwerp: |
|
|
bovenste dop:
- eerst veervoorspanning losschroeven,
- bovenste kroonplaat-klem (om die poot) loshalen (anders klemt ie de draad)
- pin-sleutel. (Ik heb mijn achterwiel-sleutel van het KTM setje genomen, daar 2 gaatjes in geboord op de juiste afstand en 2 pinnetje in gelast...
Nadat je de bovenste dop er uit hebt, zul je zien dat de veer en de demperstang daar aan vast zitten. Je hebt nu een DUNNE 24 steek nodig, die je tussen veer en dop heen steekt (veer effe iets naar beneden trekken). Dan schroef je de dop er af, en kan je veer en rebound-stelstang er uit nemen.
Haal vervolgens de poot uit de motor (als je dat nog niet gedaan hebt), keer deze om zodat ie leeg is en
- verwijder vuil-schraper,
- verwijder zegering die voor de keerring zit.
Je kunt nu de vork uit elkaar trekken, de hele binnenpoot met demper komt er uit. Tenzij je alles schoon wil maken, hoef je de onderste bout van de cardridge niet los te halen hoor.
Nieuwe keerringen en geleiderbussen er in.
opnieuw afvullen met schone olie (5W!!= dun) en
10 cm luchtkamer (bij volledig ingeschoven poot, zonder de veer) over houden.
Je kunt ook naar 8cm luchtkamer, dan slaat ie wat minder snel door (ik vind dat veel beter zelf).
succes
manual er bij... dara staat alles haarfijn in! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|