lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Voorvork keerringen vervangen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jun. 2012, 22:06    Onderwerp: Voorvork keerringen vervangen Reageer met quote

Hey lc8-ers,

Een van de keerringen van mijn voorvork lekt. Lijkt me wel een mooi klusje om zelf te doen. Op ktm950.info al genoeg info te vinden... (of het echt genoeg is moet natuurlijk nog blijken).

Alleen, weet iemand waar ik zo'n "Fork Cap Spanner Tool" kan krijgen? Geen idee hoe het in het NL heet, maar is dat ding om vork aan bovenzijde open te krijgen.

Iemand advies? Part nummer misschien zelfs?

Groeten,
Jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jun. 2012, 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou gewoon een strip ijzer pakken, gat erin voor de reboundadjuster, paar boutjes op de goeie plek er doorheen, klaar. Erg vast behoort dat spul niet te zitten.

Ook kun je bij elke beter gesorteerde gereedschapszaak (en automaterialenhandel) van die verstelbare pinsleutels kopen. Die hebben dan geharde pinnen, ook wel prettig opzich.

Volgens mij heb je overigens ook nog wat nodig om de demperstang vast te houden als je de cartridge onderaan losschroeft. Geen idee of het bij deze vorken lukt door de demperstang ietsjes te buigen of met een bezemsteel ofzo. Met de meeste vorken heb ik geen moeite, maar met de DR-Z vorken die in mijn SV zitten moest ik echt wat fabrieken omdat de cartridge anders niet los te krijgen was (Loctite...).

Als je trouwens toch bezig bent: hele vork uit elkaar, nauwkeurig schoonmaken, en verse geleidebussen erin zetten. De kans dat je die licht beschadigt bij het uit elkaar halen van de vork is zowiezo niet bepaald 0.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jun. 2012, 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Als je de demperstang niet kan vast zetten wil een slagmoersleutel wel helpen om de cartridge onderaan los te krijgen...
Heel vast zit dat normaal niet...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jun. 2012, 9:30    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de bovenste dop kan je, als het echt niet vast zit, heel zachtjes proberen met een dopsleutel en de veervoorspanning helemaal uitdraaien.
Let wel, als ie vast zit niet verder draaien!

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jun. 2012, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

bovenste dop:
- eerst veervoorspanning losschroeven,
- bovenste kroonplaat-klem (om die poot) loshalen (anders klemt ie de draad)
- pin-sleutel. (Ik heb mijn achterwiel-sleutel van het KTM setje genomen, daar 2 gaatjes in geboord op de juiste afstand en 2 pinnetje in gelast...


Nadat je de bovenste dop er uit hebt, zul je zien dat de veer en de demperstang daar aan vast zitten. Je hebt nu een DUNNE 24 steek nodig, die je tussen veer en dop heen steekt (veer effe iets naar beneden trekken). Dan schroef je de dop er af, en kan je veer en rebound-stelstang er uit nemen.

Haal vervolgens de poot uit de motor (als je dat nog niet gedaan hebt), keer deze om zodat ie leeg is en
- verwijder vuil-schraper,
- verwijder zegering die voor de keerring zit.

Je kunt nu de vork uit elkaar trekken, de hele binnenpoot met demper komt er uit. Tenzij je alles schoon wil maken, hoef je de onderste bout van de cardridge niet los te halen hoor.

Nieuwe keerringen en geleiderbussen er in.
opnieuw afvullen met schone olie (5W!!= dun) en
10 cm luchtkamer (bij volledig ingeschoven poot, zonder de veer) over houden.
Je kunt ook naar 8cm luchtkamer, dan slaat ie wat minder snel door (ik vind dat veel beter zelf).

succes
manual er bij... dara staat alles haarfijn in!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif