Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan
![](images/avatars/131878930841a8f2134d5c6.jpg)
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2007, 18:12 Onderwerp: Hoeveel km's op reserve? (ADV990). |
|
|
Ik wil het nou eens ECHT uittesten, dus de tank leegrijden,
want ik heb het idee dat ik telkens te vroeg ga tanken.
Ik vraag me wel af, als je de tank droogrijdt, of de benzinepomp dan evt schade op kan lopen
Weet iemand dit???
Let wel, de 990 heeft een andere pomp als de 950, ivm de injectie
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Hydrazine
![](images/avatars/15418589504f82b2534e51d.jpg)
Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2007, 18:17 Onderwerp: Schade |
|
|
Mocht je op een 990 ADV EFI rijden zou volgens mij de brandstof opvoerpomp droog kunnen draaien bij een lege tank. Dit kan mijn inziens niet goed zijn...
|
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Dr_Bean Site Admin
![](images/avatars/203004750241a7aa410b74d.gif)
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2007, 18:46 Onderwerp: |
|
|
Ik kan er geen enkele waarschuwing over vinden, en het lijkt me iets wat onder normale omstandigheden kan gebeuren.
De pomp heeft een benzinedrukschakelaar. Ik schat dat is ie TE lang geen druk meet, deze de pomp uitschakelt.
Dit moet haast wel, gezien de electromotor van de pomp normaliter gekoeld en gesmeerd wordt door de benzine (loopt in de benzine).
Hij zal wel zo geconstrueerd zijn dat hij zichzelf niet leeg kan pompen.
Voor de pomp ben ik niet zo bang, maar wat vervelend kan zijn als ie doorloopt id dat er belletjes in het injectiesysteem komen, en die kunnen problemen geven.
mogelijk schakelt ie ook voor die tijd wel af: maar in alle handboeken kan ik zo effe niks vinden.
grts
Gerben
_________________ Dr_Bean![](http://www.lc8.nl/lc8aniklein.gif) |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Daan
![](images/avatars/131878930841a8f2134d5c6.jpg)
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2007, 18:59 Onderwerp: |
|
|
Het zou toch van de gekke zijn dat je notabene een avonturen motor niet leeg kan rijden zonder dat er wat kapot gaat
Ik waag het er op, (zit al 4 liter op het bagageplaatje ).
Wordt vervolgd
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Hydrazine
![](images/avatars/15418589504f82b2534e51d.jpg)
Geregistreerd op: 9-9-2006 Berichten: 294 Woonplaats: Almere-Binnen
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2007, 19:03 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij blijft C_AF 1/4 altijd bekrachtigd en pompje altijd draaien als contact aan staat.
Jammer dat ze er geen tank-niveau-meting ingeplaatst hebben...
|
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Dr_Bean Site Admin
![](images/avatars/203004750241a7aa410b74d.gif)
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Gianni
Geregistreerd op: 20-3-2006 Berichten: 89
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2007, 22:25 Onderwerp: |
|
|
kan perfect, geen probleem
is wel nadelig voor de verstandhouding met vrouwtje als je tijdens een proefritje 2 !!!! (twee keer) droog valt in heuvelachtig luxemburg
gewoon duwen (alhoewel duwen sleuren en stoempen) tot aan tankstation tanken, beloven dat je dat nooooit meer doet en veder rijden
|
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
harie
Geregistreerd op: 27-9-2006 Berichten: 56 Woonplaats: roggel
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2007, 22:59 Onderwerp: |
|
|
hallo,
ik heb een 990s van 2006, en heb keer of 3 al hevig stotterend en pruttelend na meerdere malen stil te staan en dan toch weer gestart krijgen, de pomp net gehaald. Had dan zo rond de 65km met reserve lampje aan gereden. Heb daarna geen problemen gehad met de brandstofpomp. Klinkt ook nog netjes als ik hem op contact zet, dus een keer leeg rijden lijkt me geen probleem. Wat ik wel raar vind is dat ik maximaal krap 20ltr. kan tanken dan! Blijft er nog dikke 2ltr in de tank zitten??
grts Harie.
|
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Daan
![](images/avatars/131878930841a8f2134d5c6.jpg)
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2007, 10:23 Onderwerp: |
|
|
Ok, motor viel stil na 86,5 km gereden te hebben met reservelampje aan.
Verbruik gemeten over 350km is trouwens 1op17,8
Da's ongeveer hetzelfde als m'n 950
Dat is dan met Akra's/16tands voortandwiel/standaard mapping en een rustige rechterpols
Na een paar liter bijvullen druk op de knop en lopen,
niets aan de hand met de pomp dus.
Na het leegrijden ging er precies 20 liter in. (boekje zegt 19,5).
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Dr_Bean Site Admin
![](images/avatars/203004750241a7aa410b74d.gif)
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2007, 17:57 Onderwerp: |
|
|
Nog even een gedetailleerd antwoord van KTM:
Quote: |
De brandstofverzorging van het EFI systeem werkt met een elektronische schottenpomp. Geintegreerd in de behuizing van deze schottenpomp zit een mechanische drukregelaar en een fuel level sensor. Deze ook in het symbool getoonde fuel level sensor wordt echter alleen een uitsluitend gebruikt voor het aansturen van het waarschuwingslampje en niet voor het EFI systeem.
De brandstofpomp wordt bij contact aan een korte tijd aangestuurd om het systeem te "primen", dwz op druk te brengen. Deze druk bedraagt 3.5 bar (plus of min een beetje). Daarna wordt de pomp weer aangestuurd vanaf het moment dat de motor gestart wordt en aanslaat en blijft aangestuurd zolang de motor loopt. De pomp wordt alleen gestopt door het EFI systeem als de motor niet aanslaat, tijdens het lopen afslaat of wordt afgezet. Ook wordt de brandstofpomp uitgeschakeld als de roll-over sensor aangeeft dat de motor op zijn kant ligt.
Omdat de druk mechanisch afgeregeld wordt, is er geen brandstofdruksensor in het systeem verwerkt. De mechanische drukregelaar werkt met een veerbelast membraam en de regelaar voert de overtollige brandstof (niet nodig om 3.5 bar te bereiken) terug in de tank. De opbrengst van de pomp is onder alle omstandigheden ruim voldoende om deze druk te bereiken en tijdens omstandigheden waar minder brandstof nodig is, zal de regelaar dus meer in de tank terug laten stromen, dan in omstandigheden waarin grote hoeveelheden brandstof nodig is.
Als de tank leeggereden wordt gebruikt het volgende: Op een moment is de schottenpomp door gebrek aan brandstof niet meer in staat om zoveel brandstof op druk te brengen dat de regelaar 3.5 bar aan de injectoren kan leveren. De gebruikte injectietijden zijn gebaseerd op een druk van 3.5 bar in combinatie met de flow van de injectoren. Als deze druk dus zakt, zal de ingespoten brandstofhoeveelheid dalen. Dit merkt het EFI systeem aan de gemeten lambda-waarden en zal de injectietijd gaan verlengen om de mengselverhouding in takt te houden. Dit zal echter niet lukken omdat de brandstofdruk snel zakt. De motor slaat dan af. Dit gebeurt allemaal vrij snel en als de motor afslaat wordt de brandstofpomp ook direct afgeschakeld.
Het is juist dat de schottenpomp door de brandstof gekoeld en gesmeerd wordt, daarbij is vooral de koeling van belang. Benzine heeft slechts zeer beperkte smerende eigenschappen (in tegenstelling tot bijv. diesel) en het kort drooglopen van de brandstofpomp heeft doorgaans geen negatieve gevolgen. Er zit dan ook lucht in het systeem, echter als de tank weer gevuld is en de pomp het systeem op druk brengt, wordt deze lucht met 3.5 bar gecomprimeerd. Deze dan gecomprimeerde lucht gaat door het systeem en de injectoren, maar zal doorgaans geen schade veroorzaken, de motor zal echter wel even bokkerig lopen omdat de mengselverhouding door de luchtbellen niet stabiel is.
Bevorderlijk voor de levensduur van de schottenpomp en de injectoren is het leegrijden niet, maar het zal er niet de eerste beste keer direct van kapot gaan.
Met vriendelijke groet,
KTM NL Aftersales
|
_________________ Dr_Bean![](http://www.lc8.nl/lc8aniklein.gif) |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
f@zertje
Geregistreerd op: 19-7-2006 Berichten: 341 Woonplaats: Oirschot
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2007, 18:37 Onderwerp: |
|
|
Wilde ik net gaan vertellen
Zo is idd de normale regeling van injectiemotoren.
Maar een schottenpomp ??
_________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Daan
![](images/avatars/131878930841a8f2134d5c6.jpg)
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2007, 19:02 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht zelf ook al dat het zo zat
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Raketman
![](images/avatars/108013187245a9fa9fa401c.gif)
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2007, 21:27 Onderwerp: |
|
|
Heel leuk om te weten...
Heb zelf al eens iets meer dan 80km op reserve gereden met de 990, veel heeft het dus kennelijk niet gescheeld.
Heb je, op het moment dat het reservelampje aanging, je rijstijl aangepast om het zo lang mogelijk uit te zingen ?
Of is de banaan gewoon blijven gaan ?
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Daan
![](images/avatars/131878930841a8f2134d5c6.jpg)
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2007, 21:45 Onderwerp: |
|
|
Toch wel wat voorzichtiger raketman, maw veel op de rechterbaan gereden, want je wordt er niet vrolijk van als je ineens 3 banen naar rechts moet op de snelweg met een stilgevallen motor
Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als met een vrouw met haar huishoudgeld aan het eind van de maand, ze gaan dan ineens economisch denken
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
HP
Geregistreerd op: 1-7-2007 Berichten: 73
|
Geplaatst: Za, 3 Nov. 2007, 16:48 Onderwerp: |
|
|
Flink balen!!!! Dacht ook een 60 tot 80 km te kunnen rijden als het lampje brand. Stond na exact 32km in de middel of no-where stil. Totale afstand 192km en de tank was echt helemaal vol.
Vrouwtje gebeld en heeft gelukkig 10 liter gebracht. Anders 16km drukken!!!
Die Akra mapping zorgt wel voor een hoog verbruik!!!!
Harm
|
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|