Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2005, 22:54 Onderwerp: EPC eraf |
|
|
Hoewel je milieu overwegingen kan aanvoeren om het niet te doen, zijn er ook een boel redene om het wel te doen: EPC eraf halen.
1 van de voordelen is dat je ruimte krijgt om je startrelais boven de voorste cilinder te plaatsen zodat dit niet meer in het pekelwater zit.
- tanks afnemen
- luchtfilterhuis openen.
- stekkertjes uit de EPC (als die er nog inzitten)
- EPC eraf, slangen los.... en dan:
- vacuumslang naar spruitstuk afdoppen (boutje in het einde). vastbinden. (deze slang wordt gebruikt bij synchroon stellen vande carburatuers)
- EPC slangen naar de carb: De aansluiting op de carburateurs moeten 100% luchtdicht worden afgesloten. 2 mogelijkheden denk ik:
1) Laat een sukkie slang eraan zitten, tot net buiten de filterkast en dop daar de slang goed af, of
2) haal de hele slang weg, en dop het gaatje in het deksel op iedere carburateur af (oppasen, breekbaar plastic!). Je houdt nu wel 2 doorvoeren in de luchtkast over, die ook afgedicht moeten worden.
voor dat laatste heb ik eenvoudigweg 2 stukjes vlak rubber op de doorvoertules geplakt met snellijm (eerst ontvetten met remmenreiniger).
- tot slot de zaak weer in elkaar bouwen. De epc stekkertjes gewoon ergens netjes vastknopen, naar beneden hangend zodat er geen water in blijft staan, evt nog lekker inspuiten met vettigheid/tektiel.
optie 2 heb ik dus gekozen: zie foto's:
Beschrijving: |
dichtgelijmde rubber doorvoertule: Gewoon een stukje vlakrubber erop geplakt. |
|
Bestandsgrootte: |
34.53 KB |
Weergegeven: |
23263 keer |

|
Beschrijving: |
stopje in deksel van carburateur, waar eerst de EPC slang aan vast zat. |
|
Bestandsgrootte: |
28.37 KB |
Weergegeven: |
23263 keer |

|
_________________ Dr_Bean
Laatst aangepast door Dr_Bean op Di, 19 Apr. 2005, 23:12, in totaal 3 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 19 Apr. 2005, 23:10 Onderwerp: |
|
|
ps: optie 1 (gewoon slang afsnijden en afdoppen) is wel veel makkelijker: Dan hoeft de carburateurzooi helemaal niet los denk ik.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 6 Mei. 2005, 10:42 Onderwerp: |
|
|
Toegevoegde informatie: (nagevraagd bij Sommer)
De Gaskleppositiesensor (TPS, throttle position sensor) op de carburateur geeft een signaal door naar de boardcomputer: Dit wordt echter ALLEEN gebruikt voor de bediening van het EPC.
Als EPC dus verwijderd ist, zou je de TPS met draadjes dus ook kunnen verwijderen (maakt uitbouw van de carb weer makkelijker)
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 2:45 Onderwerp: Re: EPC eraf |
|
|
Dr_Bean schreef: | Hoewel je milieu overwegingen kan aanvoeren om het niet te doen, zijn er ook een boel redene om het wel te doen: EPC eraf halen.
1 van de voordelen is dat je ruimte krijgt om je startrelais boven de voorste cilinder te plaatsen zodat dit niet meer in het pekelwater zit.
- tanks afnemen
- luchtfilterhuis openen.
- stekkertjes uit de EPC (als die er nog inzitten)
- EPC eraf, slangen los.... en dan:
- vacuumslang naar spruitstuk afdoppen (boutje in het einde). vastbinden. (deze slang wordt gebruikt bij synchroon stellen vande carburatuers)
- EPC slangen naar de carb: De aansluiting op de carburateurs moeten 100% luchtdicht worden afgesloten. 2 mogelijkheden denk ik:
1) Laat een sukkie slang eraan zitten, tot net buiten de filterkast en dop daar de slang goed af, of
2) haal de hele slang weg, en dop het gaatje in het deksel op iedere carburateur af (oppasen, breekbaar plastic!). Je houdt nu wel 2 doorvoeren in de luchtkast over, die ook afgedicht moeten worden.
voor dat laatste heb ik eenvoudigweg 2 stukjes vlak rubber op de doorvoertules geplakt met snellijm (eerst ontvetten met remmenreiniger).
- tot slot de zaak weer in elkaar bouwen. De epc stekkertjes gewoon ergens netjes vastknopen, naar beneden hangend zodat er geen water in blijft staan, evt nog lekker inspuiten met vettigheid/tektiel.
optie 2 heb ik dus gekozen: zie foto's: |
mooi mooi mooi maar krijg je nu geen problemen met je garantie
er staat bij dat je een erkent dealer het werk moet laten doen ????
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 9:34 Onderwerp: d |
|
|
EPC uitschakelen LEREN de monteurs op de cursus bij de importeur,
zodat ze dit bij de eerste beurt uit kunnen voeren.
(die trekken de stekkertjes los, verwijderen is beter)
Op het usa forum heb ik wel van een paar probleemgevalletjes gehoord mbt de SAS verwijderen.(dealers die daar moeilijk over deden dus)
volgens mij doen ze dan moeilijk omdat ze onder een garantie claim uit willen komen, OF omdat ze er geen verstand van hebben.
Mijn dealer heeft er bij garantie gevalletjes nooit moeilijk over gedaan,
omdat ze zelf weten dat de motor er alleen maar beter van geworden is,
en verder geen schade aan kan richten.
Groet Daan
|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Di, 10 Mei. 2005, 0:20 Onderwerp: Re: d |
|
|
Daan schreef: | EPC uitschakelen LEREN de monteurs op de cursus bij de importeur,
zodat ze dit bij de eerste beurt uit kunnen voeren.
(die trekken de stekkertjes los, verwijderen is beter)
Op het usa forum heb ik wel van een paar probleemgevalletjes gehoord mbt de SAS verwijderen.(dealers die daar moeilijk over deden dus)
volgens mij doen ze dan moeilijk omdat ze onder een garantie claim uit willen komen, OF omdat ze er geen verstand van hebben.
Mijn dealer heeft er bij garantie gevalletjes nooit moeilijk over gedaan,
omdat ze zelf weten dat de motor er alleen maar beter van geworden is,
en verder geen schade aan kan richten.
Groet Daan |
dus met andere woorden, ze kunnen er wel mee van onder de garantie periode uit komen, als ze moeilijk willen doen ???? of je moet het in
overleg doen met de dealer van je bike groeten mr wheely
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 10 Mei. 2005, 0:37 Onderwerp: Re: d |
|
|
Volgens mij is die 3 jaar een fabrieksgarantie, dus onafhankelijk van de dealer.
Maar die zin staat er bij om evt problemen te voorkomen.
Als je frame breekt kunnen ze moeilijk zeggen dat het niet vergoed wordt omdat de EPC uitgeschakeld was
kortom, niet te moeiolijk over doen. Beste natuurlijk in overleg met je dealer, dan weet je zeker dat het geen probleem is. Tenslotte moet de dealer uiteindelijk de claims inleggen.
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

|
Geplaatst: Zo, 27 Nov. 2005, 18:28 Onderwerp: Re: EPC eraf |
|
|
Dr_Bean:
"EPC eraf halen.
(.......)
(........)
2) haal de hele slang weg, en dop het gaatje in het deksel op iedere carburateur af (oppasen, breekbaar plastic!). Je houdt nu wel 2 doorvoeren in de luchtkast over, die ook afgedicht moeten worden."
Je kan om de EPC-aansluitingen op de carbs af te doppen ook gewoon m5-boutjes in de carbs draaien. Draad tappen is niet nodig.
Die vacuumslang gaat niet naar de EPC, maar naar de SAS. Voor voorkomen uitlaatgas-naverbranding bij gas dicht. Terwijl dat toch zo lekker klinkt.
Om die vauumslangetjes op het spruitstuk af te doppen, dat scheelt immers nog meer troep, kun je TL1000-dopjes kopen. Die slangetjes zitten ook wel aan de vacuummeter en zijn dus overbodig.
Supertips trouwens ! Het scheelt een boel troep en misschien wel een storing ivm dat startrelais.
|
|
Naar boven |
|
 |
sharky_capas
|
Geplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 13:37 Onderwerp: |
|
|
Nu was ik gisteren bij brouwer, om mijn Sm 950 op te halen.
Ik bergon een discussie over de EPC en de SAS.
Volgens de monteurs had mijn Sm helemaal geen EPC omdat het geen injectie is Nu ben ik nogal een grote leek, maar ik had er toch iets van gelezen hier op het forum.
Over de Sas vertelde ze dat ze deze na de 1000 km beurt zouden verwijderen.
Nu ben ik nie de handigste. Maar waar kan ik dat Epc stekkerjte vinden?
EN zit die wel op een 2006 model 950 Sm?
_________________ LC8 Rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 14:12 Onderwerp: |
|
|
juist wel: EPC is een electronisch systeem wat op het vacuum van de carburateur ingrijpt (het vacuum bedient de gasschuiven)
Het werkt alleen in de 2e en 3e versnelling, en remt feitelijk de snelheid waarmee de gasschuif open gaat iets af.
Bij de injectie wordt het hetzelfde gedaan, allen wordt dit puur via de injectiecomputer gedaan.
beide systemen hebben 'zien'dat de 2e of 3e versnelling is ingeschakeld via de gear-switch sensor.
- Bij injectie kan je dus eenvoudig die gear-sensor voor de gek houden.
- bij carburateur zou dat ook werken, alleen heb je dan een systeem met fijne luchtklepjes over wat nooit meer gebruikt wordt en gevoelig is voor stof.
Je kan dit systeem dus gewoon ontkoppelen door de stekkers eruit te trekken, (zie werkplaatshandboek adventure pag 7-9 e.v.), maar dit is geen goede oplossing voor de lange duur.
grts
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 17:29 Onderwerp: |
|
|
Hmm, zou die versnellingsbak sensor nu ook niet worden gebruikt?
Dan zou die er ook af kunnen, scheelt toch zeker weer een paar gram
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
sharky_capas
|
Geplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 17:59 Onderwerp: |
|
|
Ok bedankt,
Ik ga binnenkort bij een vriend (monteur) mijn epc en sas verwijderen.
Scheelt troep en vermogen.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 19:36 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Hmm, zou die versnellingsbak sensor nu ook niet worden gebruikt?
Dan zou die er ook af kunnen, scheelt toch zeker weer een paar gram  |
versnellingbaksensor wordt gebruikt voor EPC en voor je neutraallampje. Je kunt hem eraf halen, maar dan heb je geen neutraal lamp meer, en je houdt volgens mij een gat in je carter over...
scheelt te weinig grammen denk ik..., kan je beter het zadel er afhalen, of 1 tank ofzo
|
Naar boven |
|
 |
sharky_capas
|
Geplaatst: Za, 10 Feb. 2007, 12:16 Onderwerp: |
|
|
Ik zat eens te lezen in de Sommedoor gids 2007.
Hier staat ook iets over het verwijderen van de EPC.
SOMMER TIPP ! 4
GANGSENSOR SPORT
Das EPC System (Electronic Power Control) der 950er arbeitet im 2. und 3. Gang (also nicht in den weiteren Gängen) und wird aktiviert, wenn der Fahrer mittels 100% geöffnetem Gasgriff beschleunigen möchte. Bei dieser Position (100% geöffnet), aktiviert sich eine Drosselung, welche die Leistung für den 2. und 3. Gang reduziert, um Messtechnisch Geräuschwerte zu reduzieren. Das EPC System lässt sich für Sport/Wettbewerbszwecke alternativ deaktivieren:
Verwendung von 2 EPC Stopfen am Vergaser 2 x [4878] e0,45
(Allerdings kann der Einbau als alleinige Lösung bis zu 2 Stunden in Anspruch nehmen)
Ik ga er vanuit dat dit die afdek plaatjes zijn?
Austausch des Gangsensors Sport [17427] e45,00
Der Austausch ist auch für den ungeübten unter 15 Minuten leicht möglich, so dass die
volle Leistung im 2. und 3. Gang sehr schnell erreichbar ist.
Betreft dit een soort sensor dat de EPC niet meer werkt?
Mijn duits is namelijk een beetje roestig.
ZO ja heeft iemand hier ervaring mee?
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 10 Feb. 2007, 18:36 Onderwerp: |
|
|
gang = versnelling
net als voor je neurtraallampje heeft dit ding dus ook een schakelaartje op de 2e en 3e versnelling zitten. Haal je dat weg, dan wordt het EPC systeem dus niet meer actief. (je kan ook gewoon de stekkers er uittrekken).
|
Naar boven |
|
 |
|