lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

EPC eraf
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 19 Apr. 2005, 22:54    Onderwerp: EPC eraf Reageer met quote

Hoewel je milieu overwegingen kan aanvoeren om het niet te doen, zijn er ook een boel redene om het wel te doen: EPC eraf halen.

1 van de voordelen is dat je ruimte krijgt om je startrelais boven de voorste cilinder te plaatsen zodat dit niet meer in het pekelwater zit.

- tanks afnemen
- luchtfilterhuis openen.
- stekkertjes uit de EPC (als die er nog inzitten)
- EPC eraf, slangen los.... en dan:
- vacuumslang naar spruitstuk afdoppen (boutje in het einde). vastbinden. (deze slang wordt gebruikt bij synchroon stellen vande carburatuers)

- EPC slangen naar de carb: De aansluiting op de carburateurs moeten 100% luchtdicht worden afgesloten. 2 mogelijkheden denk ik:
1) Laat een sukkie slang eraan zitten, tot net buiten de filterkast en dop daar de slang goed af, of
2) haal de hele slang weg, en dop het gaatje in het deksel op iedere carburateur af (oppasen, breekbaar plastic!). Je houdt nu wel 2 doorvoeren in de luchtkast over, die ook afgedicht moeten worden.

voor dat laatste heb ik eenvoudigweg 2 stukjes vlak rubber op de doorvoertules geplakt met snellijm (eerst ontvetten met remmenreiniger).

- tot slot de zaak weer in elkaar bouwen. De epc stekkertjes gewoon ergens netjes vastknopen, naar beneden hangend zodat er geen water in blijft staan, evt nog lekker inspuiten met vettigheid/tektiel.

optie 2 heb ik dus gekozen: zie foto's:



P4191141.JPG
 Beschrijving:
dichtgelijmde rubber doorvoertule: Gewoon een stukje vlakrubber erop geplakt.
 Bestandsgrootte:  34.53 KB
 Weergegeven:  23263 keer

P4191141.JPG



P4191137.JPG
 Beschrijving:
stopje in deksel van carburateur, waar eerst de EPC slang aan vast zat.
 Bestandsgrootte:  28.37 KB
 Weergegeven:  23263 keer

P4191137.JPG



_________________
Dr_Bean


Laatst aangepast door Dr_Bean op Di, 19 Apr. 2005, 23:12, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 19 Apr. 2005, 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

ps: optie 1 (gewoon slang afsnijden en afdoppen) is wel veel makkelijker: Dan hoeft de carburateurzooi helemaal niet los denk ik.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Mei. 2005, 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Toegevoegde informatie: (nagevraagd bij Sommer)

De Gaskleppositiesensor (TPS, throttle position sensor) op de carburateur geeft een signaal door naar de boardcomputer: Dit wordt echter ALLEEN gebruikt voor de bediening van het EPC.

Als EPC dus verwijderd ist, zou je de TPS met draadjes dus ook kunnen verwijderen (maakt uitbouw van de carb weer makkelijker)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 2:45    Onderwerp: Re: EPC eraf Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Hoewel je milieu overwegingen kan aanvoeren om het niet te doen, zijn er ook een boel redene om het wel te doen: EPC eraf halen.

1 van de voordelen is dat je ruimte krijgt om je startrelais boven de voorste cilinder te plaatsen zodat dit niet meer in het pekelwater zit.

- tanks afnemen
- luchtfilterhuis openen.
- stekkertjes uit de EPC (als die er nog inzitten)
- EPC eraf, slangen los.... en dan:
- vacuumslang naar spruitstuk afdoppen (boutje in het einde). vastbinden. (deze slang wordt gebruikt bij synchroon stellen vande carburatuers)

- EPC slangen naar de carb: De aansluiting op de carburateurs moeten 100% luchtdicht worden afgesloten. 2 mogelijkheden denk ik:
1) Laat een sukkie slang eraan zitten, tot net buiten de filterkast en dop daar de slang goed af, of
2) haal de hele slang weg, en dop het gaatje in het deksel op iedere carburateur af (oppasen, breekbaar plastic!). Je houdt nu wel 2 doorvoeren in de luchtkast over, die ook afgedicht moeten worden.

voor dat laatste heb ik eenvoudigweg 2 stukjes vlak rubber op de doorvoertules geplakt met snellijm (eerst ontvetten met remmenreiniger).

- tot slot de zaak weer in elkaar bouwen. De epc stekkertjes gewoon ergens netjes vastknopen, naar beneden hangend zodat er geen water in blijft staan, evt nog lekker inspuiten met vettigheid/tektiel.

optie 2 heb ik dus gekozen: zie foto's:


mooi mooi mooi maar krijg je nu geen problemen met je garantie
er staat bij dat je een erkent dealer het werk moet laten doen ????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Mei. 2005, 9:34    Onderwerp: d Reageer met quote

EPC uitschakelen LEREN de monteurs op de cursus bij de importeur,
zodat ze dit bij de eerste beurt uit kunnen voeren.
(die trekken de stekkertjes los, verwijderen is beter)

Op het usa forum heb ik wel van een paar probleemgevalletjes gehoord mbt de SAS verwijderen.(dealers die daar moeilijk over deden dus)
volgens mij doen ze dan moeilijk omdat ze onder een garantie claim uit willen komen, OF omdat ze er geen verstand van hebben.

Mijn dealer heeft er bij garantie gevalletjes nooit moeilijk over gedaan,
omdat ze zelf weten dat de motor er alleen maar beter van geworden is,
en verder geen schade aan kan richten.

Groet Daan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 10 Mei. 2005, 0:20    Onderwerp: Re: d Reageer met quote

Daan schreef:
EPC uitschakelen LEREN de monteurs op de cursus bij de importeur,
zodat ze dit bij de eerste beurt uit kunnen voeren.
(die trekken de stekkertjes los, verwijderen is beter)

Op het usa forum heb ik wel van een paar probleemgevalletjes gehoord mbt de SAS verwijderen.(dealers die daar moeilijk over deden dus)
volgens mij doen ze dan moeilijk omdat ze onder een garantie claim uit willen komen, OF omdat ze er geen verstand van hebben.

Mijn dealer heeft er bij garantie gevalletjes nooit moeilijk over gedaan,
omdat ze zelf weten dat de motor er alleen maar beter van geworden is,
en verder geen schade aan kan richten.

Groet Daan


dus met andere woorden, ze kunnen er wel mee van onder de garantie periode uit komen, als ze moeilijk willen doen ???? of je moet het in
overleg doen met de dealer van je bike groeten mr wheely
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 10 Mei. 2005, 0:37    Onderwerp: Re: d Reageer met quote

Volgens mij is die 3 jaar een fabrieksgarantie, dus onafhankelijk van de dealer.

Maar die zin staat er bij om evt problemen te voorkomen.
Als je frame breekt kunnen ze moeilijk zeggen dat het niet vergoed wordt omdat de EPC uitgeschakeld was dozey
kortom, niet te moeiolijk over doen. Beste natuurlijk in overleg met je dealer, dan weet je zeker dat het geen probleem is. Tenslotte moet de dealer uiteindelijk de claims inleggen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
alexopreis



Geregistreerd op: 19-4-2005
Berichten: 154
Woonplaats: Grunn'

BerichtGeplaatst: Zo, 27 Nov. 2005, 18:28    Onderwerp: Re: EPC eraf Reageer met quote

Dr_Bean:
"EPC eraf halen.
(.......)
- vacuumslang naar spruitstuk afdoppen (boutje in het einde). vastbinden. (deze slang wordt gebruikt bij synchroon stellen vande carburatuers)
(........)
- EPC slangen naar de carb: De aansluiting op de carburateurs moeten 100% luchtdicht worden afgesloten. 2 mogelijkheden denk ik:
1) Laat een sukkie slang eraan zitten, tot net buiten de filterkast en dop daar de slang goed af, of
2) haal de hele slang weg, en dop het gaatje in het deksel op iedere carburateur af (oppasen, breekbaar plastic!). Je houdt nu wel 2 doorvoeren in de luchtkast over, die ook afgedicht moeten worden."

Je kan om de EPC-aansluitingen op de carbs af te doppen ook gewoon m5-boutjes in de carbs draaien. Draad tappen is niet nodig.

Die vacuumslang gaat niet naar de EPC, maar naar de SAS. Voor voorkomen uitlaatgas-naverbranding bij gas dicht. Terwijl dat toch zo lekker klinkt.

Om die vauumslangetjes op het spruitstuk af te doppen, dat scheelt immers nog meer troep, kun je TL1000-dopjes kopen. Die slangetjes zitten ook wel aan de vacuummeter en zijn dus overbodig.

Supertips trouwens ! Het scheelt een boel troep en misschien wel een storing ivm dat startrelais.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
sharky_capas



Geregistreerd op: 14-1-2007
Berichten: 139
Woonplaats: Enkhuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Nu was ik gisteren bij brouwer, om mijn Sm 950 op te halen.
Ik bergon een discussie over de EPC en de SAS.

Volgens de monteurs had mijn Sm helemaal geen EPC omdat het geen injectie is worried2 Nu ben ik nogal een grote leek, maar ik had er toch iets van gelezen hier op het forum.

Over de Sas vertelde ze dat ze deze na de 1000 km beurt zouden verwijderen.

Nu ben ik nie de handigste. Maar waar kan ik dat Epc stekkerjte vinden?
EN zit die wel op een 2006 model 950 Sm?
wink3

_________________
LC8 Rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

juist wel: EPC is een electronisch systeem wat op het vacuum van de carburateur ingrijpt (het vacuum bedient de gasschuiven)
Het werkt alleen in de 2e en 3e versnelling, en remt feitelijk de snelheid waarmee de gasschuif open gaat iets af.

Bij de injectie wordt het hetzelfde gedaan, allen wordt dit puur via de injectiecomputer gedaan.

beide systemen hebben 'zien'dat de 2e of 3e versnelling is ingeschakeld via de gear-switch sensor.

- Bij injectie kan je dus eenvoudig die gear-sensor voor de gek houden.
- bij carburateur zou dat ook werken, alleen heb je dan een systeem met fijne luchtklepjes over wat nooit meer gebruikt wordt en gevoelig is voor stof.
Je kan dit systeem dus gewoon ontkoppelen door de stekkers eruit te trekken, (zie werkplaatshandboek adventure pag 7-9 e.v.), maar dit is geen goede oplossing voor de lange duur.

grts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2716
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, zou die versnellingsbak sensor nu ook niet worden gebruikt?
Dan zou die er ook af kunnen, scheelt toch zeker weer een paar gram Smile

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
sharky_capas



Geregistreerd op: 14-1-2007
Berichten: 139
Woonplaats: Enkhuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ok bedankt,

Ik ga binnenkort bij een vriend (monteur) mijn epc en sas verwijderen.

Scheelt troep en vermogen.

thumbsup

_________________
LC8 Rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Jan. 2007, 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Hmm, zou die versnellingsbak sensor nu ook niet worden gebruikt?
Dan zou die er ook af kunnen, scheelt toch zeker weer een paar gram Smile


versnellingbaksensor wordt gebruikt voor EPC en voor je neutraallampje. Je kunt hem eraf halen, maar dan heb je geen neutraal lamp meer, en je houdt volgens mij een gat in je carter over...
scheelt te weinig grammen denk ik..., kan je beter het zadel er afhalen, of 1 tank ofzo smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
sharky_capas



Geregistreerd op: 14-1-2007
Berichten: 139
Woonplaats: Enkhuizen

BerichtGeplaatst: Za, 10 Feb. 2007, 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zat eens te lezen in de Sommedoor gids 2007.
Hier staat ook iets over het verwijderen van de EPC.

SOMMER TIPP ! 4
GANGSENSOR SPORT
Das EPC System (Electronic Power Control) der 950er arbeitet im 2. und 3. Gang (also nicht in den weiteren Gängen) und wird aktiviert, wenn der Fahrer mittels 100% geöffnetem Gasgriff beschleunigen möchte. Bei dieser Position (100% geöffnet), aktiviert sich eine Drosselung, welche die Leistung für den 2. und 3. Gang reduziert, um Messtechnisch Geräuschwerte zu reduzieren. Das EPC System lässt sich für Sport/Wettbewerbszwecke alternativ deaktivieren:

Verwendung von 2 EPC Stopfen am Vergaser 2 x [4878] e0,45
(Allerdings kann der Einbau als alleinige Lösung bis zu 2 Stunden in Anspruch nehmen)

Ik ga er vanuit dat dit die afdek plaatjes zijn?

Austausch des Gangsensors Sport [17427] e45,00
Der Austausch ist auch für den ungeübten unter 15 Minuten leicht möglich, so dass die
volle Leistung im 2. und 3. Gang sehr schnell erreichbar ist.

Betreft dit een soort sensor dat de EPC niet meer werkt?
Mijn duits is namelijk een beetje roestig.

ZO ja heeft iemand hier ervaring mee?
idea2

_________________
LC8 Rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 10 Feb. 2007, 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

gang = versnelling

net als voor je neurtraallampje heeft dit ding dus ook een schakelaartje op de 2e en 3e versnelling zitten. Haal je dat weg, dan wordt het EPC systeem dus niet meer actief. (je kan ook gewoon de stekkers er uittrekken).

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif